مزایای شگفت انگیز مزوتراپی صورت

مزایای شگفت انگیز مزوتراپی صورت

مزوتراپی یک روش درمانی موضعی برای درمان مشکلات پوستی است که برای بیماری‌های مختلفی یک راه‌حل مناسب محسوب می‌شود. این روش برای بهبود کم آبی پوست، رفع چین و چروک‌های سطحی پوست، بهبود سلولیت و رفع ریزش مو کاربرد دارد. این عمل برای بخش‌های مختلف بدن انجام می‌شود و مهم‌ترین بخشی که بر روی آن موثر است، صورت است. در این مطلب به صورت مفصل به جزئیات مربوط به مزوتراپی و اینکه این روش برای صورت مناسب است، می‌پردازیم.

مزوتراپی چیست؟

واژه مزوتراپی از دو بخش مزو و تراپی تشکیل شده است که در زبان لاتین مزو به معنی میانی و تراپی هم به معنی درمان می‌باشد. یعنی همانطور که از اسم این روش مشخص است، کاربرد آن بیشتر بر روی درمان بیماری‌ها از طریق کار بر روی لایه میانی پوست تمرکز دارد. مزوتراپی یک روش درمانی و زیبایی سریع برای حل مشکلات پوستی است که به نوعی یک شیوه تزریقی محسوب می‌شود؛ یعنی در آن داروهای خاصی را به زیر پوست تزریق می‌کنند که نوع این داروها به مشکل شما بستگی دارد. معمولا از ویتامین‌ها و مواد مغذی، داروها، هورمون‌ها، آنزیم‌ها و سایر مواد برای مزوتراپی استفاده می‌شود.

پیدایش روش مزوتراپی

این روش در پزشکی سنتی سابقه طولانی دارد و از طریق آن به پزشکی مدرن نیز وارد شده است. اولین بار در  قرن دوازدهم و در فرانسه از این روش استفاده شده است. در آن زمان با استفاده از سوزن سوراخ‌هایی را در سطح پوست ایجاد می‌کردند و از این طریق دارو را روی پوست می‌ریختند تا بهتر جذب شود. اما مزوتراپی صورت اولین بار به صورت مدرن امروزی باز هم در فرانسه اما در سال ۱۹۵۲ ظهور پیدا کرد و از آن برای درمان آسم استفاده شد. پس از مدتی اکتشاف کننده این روش فهمید که این روش بر روی ریزش موی برخی بیماران اثر مثبت دارد و در آنجا بود که این روش در میان مردم پرطرفدار شد و کاربردهای زیادی برای آن تعیین شد. امروزه این روش یک تکنیک بسیار محبوب و مشهور برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و سایر بیماری‌ها محسوب می‌شود که در ایران هم از آن استفاده می‌شود.

مزایای مزوتراپی

قبل از اینکه به کاربردهای مختلف مزوتراپی بپردازیم، باید تاثیری که این روش بر روی بدن می‌گذارد را بررسی کنیم و ببینیم این کار چه کمکی به ما می‌کند. مزوتراپی بیشتر بر روی لایه میانی پوست انجام می‌شود اما بر هر سه لایه آن اثرگذار است. همین مسئله باعث گسترده بودن کاربرد آن در موارد مثل ریزش مو، چین و چروک و سلولیت باشد. این روش کاملاً ثابت شده است و نیازی به آزمایش کردن آن وجود ندارد.

به طور کُلی مزایای مزوتراپی شامل فواید سوراخ‌های ایجاد شده و داروهای تزریقی می‌شود که ما در ادامه به طور مفصل به هر دو آنها می‌پردازیم.

فواید سوراخهای ریز

شاید برایتان جالب باشد که سوراخ‌های ریز ایجاد شده در مزوتراپی که در میکرونیدلینگ هم دیده می‌شود، به دلیل آسیبی که به پوست وارد می‌کند مفید است. سوزن‌های بسیار باریک تا عمق پوست وارد می‌شوند و آسیب جزئی به آن وارد می‌کنند که این آسیب باعث تحریک پوست و فعال شدن فرایندهای ترمیم پوست می‌شود. در واقع با آسیب به پوست آن را برای ترمیم خودش آماده می‌کنیم.

در ادامه پوست با شروع یک سری واکنش‌های خاص باعث ریزش سلول‌های مرده و ساخت و ترشح کلاژن می شود و بافت آن از پروتیئین و فاکتورهای رشد سرشار می‌شود. مویرگ‌های خونی تازه شکل می‌گیرند و سلول‌های بنیادی قسمت‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کنند. مجموع این اتفاقات باعث جوانسازی پوست و بهبود ریزش مو می‌شود. می‌توان گفت که بخش اصلی درمان همین آسیب جزئی به پوست است که آن را برای ترمیم خودش تحریک می‌کند.

فواید داروهای تزریقی

تفاوت مزوتراپی با میکرونیدلینگ در این است که در مزوتراپی از داروها برای بیشتر کردن اثرگذاری عمل استفاده می‌شود. محلولی که در این روش تزریق می‌شود را اصطلاحاً کوکتل می‌نامند که فرمول آن به نیاز متقاضی بستگی دارد؛ برای مثال اگر ریزش مو داشته باشید، محلول کوکتل را طوری تنظیم می‌کنند که داروهای ضد ریزش و تغذیه کننده فولیکول‌های مو با هم به لایه‌های زیرین پوست برسند. این روش معمولا برای درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.

سایر مزایای مزوتراپی

روش غیر تهاجمی و بدون جراحی

عوارض جانبی کم و موقت

دوره نقاهت کوتاه و بدون نیاز به مراقبت‌های سطح بالا

هزینه مقرون به صرفه به نسبت مزایای درمانی

بدون خونریزی و برجای ماندن جای زخم

بدون درد

بدون نیاز به بی‌هوشی

کاربرد مزوتراپی

با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در داروسازی و بهبود کوکتل‌های تزریقی، امروزه مزوتراپی کاربردهای زیادی دارد. برای انجام این عمل از دستگاه نیمه اتوماتیکی استفاده می‌شود که کمترین آسیب را به پوست وارد می‌کند. برخی از کاربردهای این روش شامل:

جوانسازی پوست و درمان لکه‌ها و جای زخم‌ها

کوکتل‌های مزوتراپی را می‌توان به شکلی تهیه کرد که لکه‌های پوستی را کاهش بدهند. این لکه‌ها به دلیل سلول‌های مرده ای ایجاد می‌شوند که با این روش به سرعت بهبود می‌یابند. همچنین از مزوتراپی می‌توان برای درمان جای آکنه و جای زخم‌ها استفاده کرد. برخی داروهایی که از این طریق تزریق می‌شوند با حجم دادن به پوست و تحریک تقسیم سلولی، موجب بهبود فرورفتگی‌های روی پوست می‌شوند. همچنین با افزایش کلاژن‌سازی پوست و ترمیم سلول‌های آسیب دیده، پوست شما جوان و درخشان می‌شود.

قطع ریزش مو

یک کاربرد پیشرفته مزوتراپی بهبود ریزش مو و تقویت آنهاست. این روش با بهبود خونرسانی به پوست و تحریک سلول‌ها برای تولید فاکتورهای رشد، غذارسانی به فولیکول‌های مو با تزریق ویتامنی‌ها و مواد مغذی و رساندن داروهای ضد ریزش به عمق پوست، از ریزش مجدد مو جلوگیری می‌کند.ضمنا افزایش رشد و تقویت موهای موجود هم در اثر این عمل دیده شده است.

درمان سلولیت پوست

گاهی از مزوتراپی برای کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های زیر پوستی استفاده می‌شود که در سلولیت نقش دارند. در واقع این تکنیک منجر به کاهش چربی‌های زیر پوستی و سفت شدن پوست می‌شود که البته نباید انتظار بیش از حدی از آن داشت. برای اینکه نتیجه مناسبی از این روش در درمان سلولیت دریافت کنیم، باید جلسات متعددی را طی کنیم.

عوارض جانبی مزوتراپی

مزوتراپی برخلاف میکرونیدلینگ عوارض خفیفی دارد که دلیل آن هم تزریق داروهایی است که ممکن است واکنش‌هایی را در بدن ایجاد کنند. برخی از این عوارض به شرح زیر هستند:

حساسیت به داروها و مواد تزریق شده به پوست؛ این حساسیت‌ها ممکن است تا مدتی پاسخ‌هایی مثل قرمزی، ورم یا حتی تب ایجاد کنند

التهاب و قرمزی موضعی ناشی از ورود برخی از داروها به پوست

عفونت‌های پوستی؛ این مورد بسیار نادر است و در مواردی رخ می‌دهد که عمل توسط کادر متخصص و مجرب انجام نمی‌شود

بروز لکه‌های تیره و روشن در محل تحت درمان

کبودی یا قرمزی شدید در محل تحت درمان

بروز جوش و آکنه در محل تحت درمان

می‌توان گفت که تمام این موارد بسیار نادر هستند و با انتخاب کلینیک و پزشک خوب قطعا از این عوارض دور خواهید ماند. گاهی اوقات ممکن است این عوارض به صورت کوتاه مدت و خفیف ایجاد شوند که طبیعی است اما اگر عوارض شدید بود، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. تجربه پزشکان کلینیک ایران بیوتی مانع از رخ دادن چنین عوارضی خواهد شد و این موارد در این مرکز سابقه ندارند.

هزینه روش مزوتراپی

هزینه مزوتراپی با توجه به علت درمان، محل تحت درمان، داروی استفاده شده، وسعت بیماری و تعداد جلسات درمانی متفاوت است. اغلب هزینه هر جلسه این عمل کمتر از ۴۰۰ هزار تومان است که با توجه به فواید درمانی آن واقعا ناچیز است. هزینه دقیق این روش در جلسه مشاوره با پزشک به صورت دقیق به اطلاع شما می‌رسد. تعداد جلسات این تکنیک به پاسخ‌دهی پوست شما بستگی دارد و بین ۷ تا ۱۴ جلسه متغیر است. البته جلسات مزوتراپی با فاصله چند روزه طی می‌شوند و هیچگاه پشت سر هم نخواهند بود.

مراقبت‌های قبل و بعد از عمل مزوتراپی

این روش درمانی به مراقبت خاصی احتیاج ندارد و به احتمال زیاد شما بلافاصله بعد از درمان می‌توانید فعالیت‌های خود را از سر بگیرید. اما یک سری توصیه عمومی در این رابطه وجود دارد که پزشک آنها را اعلام می‌کند اما ما نیز به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

قبل از اینکه برای مزوتراپی به کلینیک مراجعه کنید، استحمام کنید.

از چند روز قبل مصرف داروهایی ضد انعقاد خون مثل آسپرین را قطع کنید.

تا ۱۲ ساعت بعد از انجام عمل به حمام نروید. همچنین تا یک هفته سعی کنید از آب گرم استفاده نکنید.

تا دو روز از فعالیت‌های سنگین مثل ورزش خودداری کنید؛ چراکه فعالیت غدد عرقی شما باید محدود بماند.

آب و مایعات زیادی بنوشید.

در صورتی که عوارض شدید یا طولانی‌ مدتی داشتید حتما با پزشک تماس بگیرید.

در صورتی که درد غیر قابل کنترل دارید، از مسکن‌های ضعیفی مثل استامینوفن استفاده کنید.

معرفی مرکز معتبر برای درمان

کلینیک تخصصی پوست و مو خانه سفید با بهره‌گیری از بهترین متخصصان و کادر درمانی، خدمات منحصر به فردی را ارائه می‌کند که باعث ترغیب هر کسی می‌شود. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مرکز معتبر، از سایت کلینیک خانه سفید بازدید نمایید.