مسکو: کوزوو با حمایت غرب، درصدد تشدید تنش در منطقه است

مسکو: کوزوو با حمایت غرب، درصدد تشدید تنش در منطقه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه بر این باور است که مقامات کوزوو به‌دنبال تشدید تنش بوده و کشورهای غربی صاحب‌نفوذ بر آنها باید این جمهوری نیمه به‌رسمیت شناخته‌شده را مجبور کنند که برنامه‌های خصمانه خود را ترک کند.

آلبین کِرتی، نخست وزیر کوزوو دیروز (یکشنبه) مدعی شد که این کشور با هدف تقویت صلح و امنیت در بالکان غربی، نسبت به افزایش حضور نظامی ناتو در خاکش تمایل دارد. او همچنین یادآور شد که کوزوو در حال حاضر هزینه‌های دفاعی و شمار سربازان و نیروهای ذخیره خود را افزایش می‌دهد.

گروشکو در واکنش به این اظهارات گفت: تحولات در اطراف کوزوو را به دقت و با نگرانی شدید دنبال می‌کنیم. شاهد آن هستیم که مقامات کوزوو در مسیر تشدید تنش گام برمی‌دارند و در عین حال برای ما آشکار است که آنها به حمایت پیدا و پنهان متولیانشان به ویژه اتحادیه اروپا و واشنگتن تکیه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تمام آنهایی که اقدامات کوزوو را تحت تاثیر قرار می‌دهند، باید این کشور را به سوی راه‌حل سیاسی سوق دهند، افزود: در وهله اول، پریشتینا را وادار کنید تا برنامه‌های خصمانه خود را کنار بگذارد؛ برنامه‌هایی که سرشار از نیات بی‌ثبات‌کننده بالکان است. آنها را مجبور کنید که به تمام تعهدات قبلی خودشان پایبند باشند که از جمله آن می‌توان به توافق ۲۰۱۳ بروکسل اشاره کرد که بر اساس آن ایجاد یک حوزه شهری جوامع صرب به عنوان عنصر اصلی در حل و فصل مشکل کوزوو، الزامی است.

شرایط در کوزوو همچنان متشنج است. صرب‌های ساکن شمال کوزوو دهم دسامبر ۲۰۲۲(۲۹ آذر ۱۴۰۱)در اعتراض به بازداشت چند پلیس صرب توسط مقامات کوزوو با ادعای جنایت جنگی و تروریسم مربوط به جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، شروع به ایجاد موانع در خیابان‌ها و معابر اصلی کردند. صربستان و کوزوو در سال ۲۰۱۳ با میانجی‌گری توافقی را برای عادی‌سازی روابط امضا کردند اما مذاکرات خیلی زود به بن‌بست خورد.

حدود ۵۰ هزار صرب در بخش شمالی کوزوو ساکن بوده و از به رسمیت شناختن دولت پریشتینا خودداری کرده و بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.