نحوه تشخیص اصل یا تقلبی بودن انواع کود هیومیک اسید پرک،پودری،مایع و گرانول

نحوه تشخیص اصل یا تقلبی بودن انواع کود هیومیک اسید پرک،پودری،مایع و گرانول

به گزارش خبرگزاری ایلنا با عنوان خبر “ترفند های تشخیص تقلب در بازار کود هیومیک اسید” برند مایا رشد تولید کننده تخصصی کود های هیومیک اسید تحت لیسانس آلمان انواع کود هیومیک اسید  پرک و مایع را با فرمولاسیون روز دنیا تولید و به بازار عرضه کرده است که در ادامه به بررسی این مقاله خواهیم پرداخت.

کود های اسید هیومیک از جمله کود های آلی می باشدکه اخیرا به دلیل توانایی بالای آنها در بهبود سلامت خاک، افزایش عملکرد محصول و افزایش جذب مواد مغذی توسط گیاهان در اشکال مختلف مانند پودری،پرک،مایع و گرانول تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

روش های تشخیص کود هیومیک اسید تقلبی

به دلیل اثربخشی کود هیومیک اسید در اصلاح ساختار خاک و کاهش ph و شوری خاک،تقاضا برای خرید و استفاده از این کود روبه افزایش است.در نتیجه برخی افراد سودجو با استفاده از مواد ارزان قیمتی دست به تولید کود های هیومیک اسید تقلبی میزنند.

برای تشخیص اسید هیومیک اصل روش های مختلف فیزیکی و شیمیایی وجود دارد که بررسی آن ها می پردازیم.

۱.روش فیزیکی:

یکی از ابتدایی ترین روش های تشخصیص کود هیومیک اسید اصل از تقلبی،حل کردن آن در آب است. هیومیک اسید به طور کلی یک ماده قابل انحلال است کود هیومیک اسید اصل باید میزان حل شوندگی بالایی داشته باشد و خیلی راحت در آب حل شود و مواد ته نشین چندانی نداشته باشد.

۲.روش شیمیایی:

روش شیمیایی برای تشخیص هیومیک اسید اصل هم وجود دارد که به میزان زیادی می توان اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص داد. با استفاده از ترکیب جوهر نمک با هیومیک اسید در آب  است،اگر پس نیم ساعت ، مواد قهوه ای تیره و سیاه رنگ در ظرف ته نشین شود و روی آن هم مایع زرد رنگی قرار بگیرد،نشانه وجود هیومیک اسید و فولویک اسید در آن است ولی در غیر این صورت ، فاقد این مواد می باشد.

۳.روش آزمایشگاهی:

قابل اطمینان ترین روش تشخیص اصل و تقلبی بودن و خلوص کود هیومیک اسید،بکار گیری متد های آزمایشگاهی است.

تشخیص اصل بودن هیومیک بسیار مهم است زیرا با مصرف محصول با کیفیت هیومیک اسید تاثیر بسیار زیادی در افزایش حاصلخیزی خاک،درمان بیماری های گیاهی همچون کلروز و افزایش محصول دهی گیاهان و درختان دارد. و می توان تمامی نیاز گیاهان را بر طرف نمود و همچنین در مصرف کود های شیمیایی صرف جویی نمود.

معرفی و بررسی کود هیومیک اسید مایا رشد

از اصلی ترین ویژگی ها و مزایای کود هیومیک اسید  قابلیت کاهش PH بالای خاک و اصلاح شوری خاک می باشد.محصول هیومیک اسید مایا رشد دارای پتاسیم نیز می باشد که در نهایت به آزاد شدن پتاسیم منجر می شود که در نهایت در ساختار خاک تاثیر می گذارد باعث کاهش تدریجی پی اچ خاک می شود.

کود هیومیک اسید ۷۰%مایا رشد با ۱۶ درصد پتاسیم نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد و باعث افزایش توانایی جذب مواد مغذی از خاک توسط گیاهان می شود.