نکات مهم خرید مخزن آب برای آپارتمان

نکات مهم خرید مخزن آب برای آپارتمان

یکی از معضلات همیشگی شهرهای بزرگ، کم بودن فشار آب است. راه‌حل اثبات شده برای این مشکل، خرید پمپ و مخزن آب به نظر می‌رسد. ممکن است شما هم به فکر خرید مخزن آب برای آپارتمان افتاده باشید؛ اما آیا می‌دانید چه مخزنی برای این کار مناسب است؟ انواع مختلف مخزن آب با کیفیت‌های متفاوت را می‌توان در بازار مشاهده کرد؛ اما انتخاب بین آن‌ها نیاز به یک بررسی دقیق دارد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم چه مخزنی برای آپارتمان مناسب است.

برای خرید مخزن آب برای آپارتمان، چه مدلی را انتخاب کنیم؟

مخزن‌های پلی‌اتیلن در فرم‌های متنوعی تولید می‌شوند. این مدل‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند و انتخاب بین آن‌ها بستگی به نوع کاربری و فضای مورد نظر شما دارد. در ادامه، انواع مخزن پلی‌اتیلن برای آپارتمان را معرفی می‌کنیم.

مخزن آب افقی برای آپارتمان

مخزن‌های افقی، گزینه مناسبی برای فضاهایی هستند که ارتفاع محدودی دارند. این مخزن‌ها معمولاً در پیلوت، انباری، پارکینگ و یا خرپشته استفاده می‌شوند. ارتفاع کم مخزن افقی، دسترسی به درب آن را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند. به علاوه اگر قصد نصب مخزن آب برای آپارتمان در فضای باز را داشته باشید، می‌توانید به راحتی برای آن سایبان نصب کنید. مخزن افقی از نظر محل قرارگیری درب در چند مدل مختلف تولید می‌شود. درب برخی از این مخزن‌ها در قسمت وسط و برخی دیگر در قسمت‌های کناری قرار گرفته است. این تنوع به شما کمک می‌کند با توجه به مکانی که برای نصب در نظر دارید، مدل مناسب‌تر را انتخاب کنید. البته مدل‌هایی از مخزن افقی هم وجود دارند که دو درب برای آن‌ها تعبیه شده است. این ویژگی باعث می‌شود پر کردن مخزن، آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود.

مخزن آب عمودی

مخزن‌های عمودی ارتفاع زیادی دارند و در عوض فضای کمتری را اشغال می‌کنند. این مخزن‌ها گزینه مناسبی برای فضاهای باز یا مکان‌هایی با سقف بلند هستند. پشت بام، تراس و فضاهای این‌چنینی، بهترین مکان‌ها برای نصب مخزن آب برای آپارتمان از نوع عمودی هستند. مزیت دیگر مخزن عمودی آپارتمان، افزایش فشار تخلیه آب است که در موارد مختلفی مفید واقع می‌شود. البته پیش از خرید این نوع مخزن در نظر داشته باشید که دسترسی به درب آن‌ها در مقایسه با مدل افقی کمی دشوارتر است. برخی حجم‌های مخزن‌های عمودی، در دو نوع کوتاه و بلند عرضه می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توانید یک حجم مشخص را در قالب مخزن بلند با شعاع کم یا مخزن کوتاه‌تر با شعاع بیش‌تر خریداری کنید. بنابراین دست شما برای انتخاب مخزن مناسب با توجه به مکان نصب آن بازتر است.

مخزن آب زیر پله

مخازن زیر پله، منبع‌های آبی هستند که برای قرارگیری در فضای زیر پلکان طراحی شده‌اند. این مخزن‌ها در واقع فضای متروک و غیر قابل استفاده زیر پله را به محلی برای ذخیره آب تبدیل می‌کنند. برای همین گزینه مناسبی برای ذخیره آب در آپارتمان های کم‌جا به شمار می‌رود. با خرید مخزن زیر پله می‌توان برای هر طبقه از ساختمان یک منبع آب مجزا و اختصاصی فراهم کرد. پیش از خرید مخزن زیر پله، فضای مورد نظر خود را اندازه‌گیری کنید تا از مطابقت مخزن با آن اطمینان داشته باشید.

مخزن آب آپارتمان مکعبی

مخزن‌های مکعبی از جمله مخزن‌های پلی اتیلن با ارتفاع خیلی کم هستند. این مخزن‌ها کمبود ارتفاع را با افزایش طول و عرض به صورت نسبتاً برابر جبران کرده‌اند. مزیت بزرگ مخزن مکعبی، امکان استفاده از آن‌ها در فضاهایی با ارتفاع بسیار محدود است. پس اگر سقف مکان مورد نظر شما آنقدر کوتاه است که حتی امکان قرار دادن مخزن افقی را هم ندارد، از این منبع‌ها استفاده کنید. فضای زیر شیروانی، انباری‌ها و موارد مشابه، از جمله موارد استفاده مخزن مکعبی هستند.

مخزن آب آسان رو

حتماً شما هم فضاهایی را در خانه سراغ دارید که به دلیل عرض بسیار کم، بلااستفاده رها شده‌اند. مخزن آسان رو برای بهره‌گیری از چنین فضاهایی طراحی شده است. عرض کم این مخزن‌ها امکان قرارگیری در محیط‌های تنگ مثل انباری و حتی فضای پشت درب را فراهم می‌کند. به علاوه می‌توان این نوع مخازن را از درب‌های کم‌عرض نیز عبور داد.

چند نکته مهم در مورد نصب و خرید مخزن آب برای آپارتمان

  • هنگام نصب مخزن آب برای آپارتمان، تعبیه شناور مخزن را فراموش نکنید. این قطعه از پر شدن بیش از حد مخزن و سرریز شدن آب آن جلوگیری می‌کند.
  • چنانچه در کنار مخزن آب نیاز به پمپ دارید، اتصال بین این دو را با لوله یا شیلنگ نرم انجام دهید. در غیر این صورت لرزش‌های پمپ به مخزن منتقل شده و به اتصالات آن آسیب می‌زند.
  • پیش از نصب مخزن آب برای آپارتمان، از استحکام و صاف بودن سطح مورد نظر و نیز تمیزی آن اطمینان حاصل کنید. وجود هرگونه برآمدگی یا اشیا برنده می‌تواند باعث آسیب به مخزن و در نتیجه نشت آب شود.
  • برای استفاده از خاصیت ضد جلبک مخزن آب، باید فضای آن را به طور کامل تاریک کنید. لذا اگر مخزن آب را در مقابل نور آفتاب نصب می‌کنید، درب مخزن را به خوبی ببندید.
  • برای اطمینان از ضد نور بودن مخزن، می‌توانید آن را روبروی نور و دست خود را روی آن قرار دهید. در صورتی که هیچ سایه‌ای از داخل مخزن دیده نشود، مخزن شما سه‌لایه و ضد اشعه یو وی است.

سخن پایانی

خرید مخزن آب به دلیل تنوعی که از نظر کیفیت، ابعاد و فرم آن وجود دارد، موضوعی چالش‌برانگیز است. پیشنهاد ما این است که به سراغ فروشگاهی بروید که لیست کاملی از محصولات را در اختیار شما قرار دهد. پس از خرید مخزن آب باید برای نصب مخزن یا از یک متخصص استفاده کنید یا اگر خودتان قصد نصب را دارید نکات آن را رعایت کنید، می توانید در این مقاله راهنمای نصب مخزن آب را بخوانید.