همه چیز درباره حاضران کن ستاره‌باران ۲۰۲۳/ بازگشت به آینده سینما

همه چیز درباره حاضران کن ستاره‌باران ۲۰۲۳/ بازگشت به آینده سینما

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، هفتاد و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن با برنامه‌ای همه‌جانبه با حضور شماری از بزرگ‌ترین نام‌های سینمای جهان روی فرش قرمز معروف آن برگزار می‌شود.
با انتشار فهرست حاضران امسال روشن شد فیلم‌های جدیدی از وس اندرسون، هیروکازو کورئیدا، کن لوچ، تاد هینز، نانی مورتی و آکی کوریسماکی در بخش رقابتی حضور دارند. علاوه بر این، کن امسال در بخش اکران‌های خارج از مسابقه نیز فیلم‌های مطرحی چون «ایندیانا جونز و شماره گیری سرنوشت» و «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی و همچنین مستند جدیدی از استیو مک کوئین سازنده «۱۲ سال بردگی» و برنده اسکار را در برنامه دارد.
«شهر سیارکی» وس اندرسون، یکی از کارهای پرستاره این کارگردان با بازی اسکارلت جوهانسون، تام هنکس، استیو کارل، تیلدا سوینتون، جیسون شوارتزمن و بسیاری دیگر، در جشنواره کن برای اولین بار به نمایش در خواهد آمد. تیری فرمو کارگردان هنری کن در بیانیه‌ای گفت: «این یک فیلم وس اندرسون است، نقطه.» انتظار می‌رود این فیلم از ۱۶ ژوئن اکران محدودی داشته باشد.
هیروکازو کورئیدا کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای سال ۲۰۱۸ برای فیلم «دزدان فروشگاه» که از همراهان همیشگی کن است، امسال با فیلم «هیولا» به رقابت‌های کن بازگشته است. درباره جزییات داستان چیزی گفته نشده اما آندو ساکورا از فیلم «دزدان فروشگاه» در آن بازی می‌کند و موسیقی متن آن توسط موسیقیدان و آهنگساز فقید ریویچی ساکاموتو، که ماه مارس درگذشت، خلق شده است.
کن لوچ برنده ۲ نخل طلای کن با «بلوط قدیمی» در بخش رقابتی حضور دارد. این فیلم یک درام اجتماعی دیگر از کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی است که بر آخرین کافه باقی مانده در یک دهکده کوچک انگلیسی متمرکز است. جایی که مردم محلی به دلیل بسته شدن معادن در حال ترک آن هستند، در دسترس بودن خانه‌ها موجب می‌شود تا این مکان برای اسکان پناهندگان سوری به مکانی ایده‌آل بدل شود.
نانی مورتی از دیگر برندگان سابق نخل طلا (برای «اتاق پسر» در سال ۲۰۰۱) اکنون با فیلم «خورشید آینده» به کن بازگشته است. بخشی از این فیلم در رم دهه ۱۹۵۰ رخ می‌دهد و درباره دنیای سینما و سیرک است. ۴۵ سال از اولین حضور مورتی با فیلم «من شخصی بی‌نیاز هستم» در سال ۱۹۷۸ می‌گذرد.
مارکو بلوچیو سازنده «خائن» دیگر کارگردان ایتالیایی محبوب کن است که امسال با «راپیتو» به بخش رقابتی بازخواهد گشت.
در میان کهنه‌کاران امسال، آکی کوریسماکی کارگردان افسانه‌ای فنلاندی نیز هست که با «برگ‌های افتاده» اولین فیلمی که در ۶ سال اخیر ساخته است، دوباره به کن بازمی‌گردد. نوری بیلگه جیلان برنده نخل طلای ۲۰۱۴ برای «خواب زمستانی» نیز با فیلم «درباره علف‌های خشک» در کن حضور دارد که تصویرگر معلم جوانی است که امیدوار است پس از انجام سربازی در یک روستای کوچک بتواند شغلی در استانبول پیدا کند.
ویم وندرس کارگردان آلمانی دیگر برنده کن که با «پاریس، تگزاس» در سال ۱۹۸۴ نخل طلا را برد، جدیدترین فیلمش را که اثری غیرداستانی است به کن می‌آورد. مستند «آنسلم» پرتره‌ای از آنسلم کیفر، نقاش آلمانی است که در بخش خارج از مسابقه دیده می‌شود.
«می/ دسامبر» تاد هینز با بازی ناتالی پورتمن، جولیان مور و چارلز ملتون نیز برای اولین بار در بخش رقابتی به نمایش درمی‌آید. این فیلم داستان یک زوج متاهل را تصویر می‌کند که وقتی تحقیقی درباره یک رسوایی عمومی در گذشته آنها مطرح می‌شود، تحت فشار می‌افتند.
جسیکا هاسنر کارگردان اتریشی که با فیلم علمی تخیلی «جو کوچولو» در بخش رقابتی ۲۰۱۹ حضور داشت امسال با «کلوپ صفر» به همین بخش بازگشته است. او یکی از ۶ کارگردان زن حاضر در بخش مسابقه امسال است که با آثار ۱۳ کارگردان مرد رقابت می‌کنند. دیگر کارگردان‌های زن شامل آلیس رورواچر ایتالیایی با درامی با عنوان «کایمرا» در لوکیشن توسکانی با بازی جاش اوکانر، ایزابلا روسلینی، آلبا روهرواچه و وینچنزو نمولاتو است. جاستین تریت، فیلمساز فرانسوی هم با فیلم «آناتومی یک سقوط» با بازی ساندرا هولر، کاترین بریلات فرانسوی با «آخرین تابستان» با بازی لئا دروکر بازیگر «نزدیک»؛ کارگردان تونسی کوثر بن هنیه سازنده «مردی که پوستش را فروخت» امسال با فیلم «چهار دختر» و راماتا-تولایی سای کارگردان سنگالی-فرانسوی با اولین فیلمش «بابل و آدام» دیگر زنان حاضر در بخش رقابتی هستند. حضور این تعداد کارگردان زن در بخش رقابتی رکوردی بی‌سابقه برای کن محسوب می‌شود اما به نظر هنوز تا برابری کامل فاصله زیادی وجود دارد.
جاناتان گلیزر، فیلمساز بریتانیایی از دیگر رقبای نخل طلای ۲۰۲۳ است که برای اولین بار با فیلمش «کانون توجه» در بخش رقابتی کن شرکت می‌کند.
تران آن‌هونگ کارگردان فرانسوی متولد ویتنام با «شور دودین بوفان» یک درام قرن نوزدهمی با بازی ژولیت بینوش و بنویت ماگیمل و فیلمساز چینی وانگ بینگ با «جوانی» و کریم آینوز کارگردان برزیلی با «فایر برند» در بخش رقابتی حضور دارند. از این فیلم آخری که درباره ازدواج ملکه کاترین پار و پادشاه هنری هشتم است، به عنوان یک داستان ترسناک تاریخی یاد شده است.
استیو مک کوئین، برنده جایزه اسکار، با فیلم جدیدش به نام «شهر اشغال‌شده» نگاهی به شهر اشغال شده هلندی در تصرف آلمان در فاصله سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۰۴۵ دارد. این مستند خارج از بخش رقابتی نمایش داده می‌شود. مک کوئین با اولین فیلمش «گرسنگی» در سال ۲۰۰۸ به کن رفته بود.
دیگر فرش قرمز پرو پیمانه در بخش غیررقابتی برای «آیدل» پهن می‌شود که یک سریال تلویزیونی از سام لوینسون برای HBO با بازی لیلی رز دپ و «ویکند» ستاره پاپ کانادایی است.
تاکشی کیتانو، اسطوره ژاپنی نیز در بخش خارج از مسابقه با «کوبی» جدیدترین فیلمش حضور دارد. این ممکن است آخرین فیلم بلند از کارگردان مولف، کمدین، بازیگر و اسطوره همه جانبه باشد. گفته شده این فیلم یک درام اکشن سامورایی با اقتباس از رمان کیتانو با همین عنوان در سال ۲۰۱۹ است. انتخاب این نماد ژاپنی چیزی شبیه یک کودتا برای کن است، زیرا کیتانو از چهره‌های وفادار به جشنواره فیلم ونیز است و سال ۱۹۹۷ برای «هانابی» برنده شیر طلایی شد.
کلبر مندونکا فیلهو کارگردان برزیلی که با ۲ فیلم آخرش «باکوراو» در سال ۲۰۱۹ و «دلو» در سال ۲۰۱۶ در کن حاضر بود امسال با «تصاویر ارواح» در بخش خارج از رقابتی بازخواهد گشت. استاد ژانر کره‌ای، کیم جی وون نیز با فیلم جدیدش «تار عنکبوت» در همین بخش حضور دارد.
روز پنجشنبه تیری فرمو و کنوبلاخ اسامی فیلم‌های بخش رقابتی، نوعی نگاه و خارج از مسابقه را اعلام کردند.
کن پیش از این اعلام کرده بود ۲ محصول مهم هالیوودی برای اولین بار در کاخ جشنواره دیده می‌شوند: پنجمین فیلم «ایندیانا جونز» ساخته جیمز منگولد با بازی هریسون فورد و «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی با بازی لئوناردو دی‌کاپریو، لیلی گلادستون و رابرت دنیرو.
سال پیش فیلم‌های مهیج «تاپ گان: ماوریک» و «الویس» به کن کمک کردند تا فرش قرمز دوباره پرستاره شود و جشنواره امیدوار است که فیلم‌های پرستاره امسال نیز تأثیر مشابهی داشته باشند. فرمو گفت می‌خواست فیلم اسکورسیزی را در بخش مسابقه قرار دهد اما این کارگردان نپذیرفت.
پدرو آلمودوار از چهره‌های همیشگی جشنواره کن نیز برای اولین نمایش جهانی وسترن «راه عجیب» که یک فیلم کوتاه انگلیسی زبان با بازی ایتن هاوک و پدرو پاسکال است، به فرش قرمز جشنواره بازمی‌گردد.
«ژان دو باری» درام تاریخی فرانسوی به کارگردانی و با بازی مایوین برای افتتاح جشنواره ۲۰۲۳ در ۱۶ مه انتخاب شده است. مایوین در نقش ژان وابرنیه، زنی از طبقه کارگر در دربار پادشاه فرانسه لوئی پانزدهم با بازی جانی دپ، ظاهر شده است.
روبن اوستلوند، برنده ۲ نخل طلای کن برای «میدان» و «مثلث غم» ریاست هیات داوران مسابقه کن امسال را بر عهده دارد. جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ از ۱۶ تا ۲۷ می (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد) برگزار می شود.