پرداختن به مقوله فرهنگ و پرورش کشور را از محرومیت نجات می دهد

پرداختن به مقوله فرهنگ و پرورش کشور را از محرومیت نجات می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا مرتضوی بعدازظهر سه‌شنبه در گردهمایی رؤسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: در تاریخ مدرسه سازی ایران زمانی که این مجمع شکل گرفت رشد قابل توجهی در مدرسه سازی اتفاق افتاد که نشان می‌دهد مجمع خیران مدرسه ساز یک ظرفیت مثال زدنی و ستودنی است.

وی افزود: اگر راه برای خیران باز شود و پیشگامان این عرصه، مسیر را به نحوی برای سایر خیران معرفی کنند این میدان بسیار متفاوت و مؤثر عمل خواهند کرد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت در صدر اسلام در مساجد بود و اکنون مدرسه سازی همان ساختن مسجد است، ابراز داشت: زندگی و تعلیم کودکان این سرزمین در گرو این بستر است. اگر کسی برای فرهنگ این کشور نگران است و می‌خواهد نوجوان امروز و جوان آینده کشور در دام دجالان گرفتار نشود باید در بخش مدرسه سازی سرمایه‌گذاری کرد.

مرتضوی تصریح کرد: اگر امروز در باب محرومیت زدایی صحبت می‌کنیم و زیرساخت‌هایی چون راه و جاده مدرسه به مناطق محروم می بریم، این محرومیت زدایی کامل نیست، زیرا این ظاهر ماجراست اما بسیاری از مناطق مردم محروم می‌مانند و آنچه که ما را از محرومیت نجات می‌دهد پرداختن به مقوله فرهنگ و پرورش انسانهاست و تا مدرسه نباشد محرومیت زدایی به سرانجام نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اگر درباره اشتغال و کارآفرینی صحبت می‌کنیم و برای توانمندسازی فرزندان خود تلاش می‌کنیم این مهم از مدرسه می‌گذرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه توانمندسازی دانش آموزان یک برنامه راهبردی است و این آینده کشورمان را ضمانت می‌کند، خاطرنشان کرد: در مجمع خیران، صنایع و فعالان اقتصادی و مدنی استان اصفهان ظرفیتی را فراهم کردند و گام‌هایی در این زمینه برداشته شده اما این به معنای محرومیت زدایی نیست.

مرتضوی با بیان اینکه به دلیل نبود توسعه متوازن ناشی از یک فرهنگ متناسب، شاهد محرومیت‌هایی در اصفهان هستیم، ابراز داشت: اصفهان با تمدن چند صدساله اکنون حدود ۸۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد که با جمعیت برخی استان‌های کشور برابر است.

وی با تاکید بر اینکه بباید به سمت محرومیت زدایی و تولید محتوا و مهارت آموزی در آموزش و پرورش برویم، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: انتظار می‌رود که با تدبیر وزیر آموزش و پرورش، حوزه آموزش از این گرفتاری نجات یابد.

استاندار اصفهان ابراز داشت: برخی از خیران مدرسه ساز گله‌گندی هایی دارند در حالی که این مسیر رشد و توسعه ورود خیران به عرصه مدرسه سازی یک راهبردی اساسی دارد که از رفتار رسول (ص) است که ایشان بزرگ هر قوم را تکریم می‌کرد؛ از این رو باید این عزیزان که به این عرصه می آیند تکریم شوند و بخشی از آن عمل به عهد ما دولتی‌هاست.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در استان اصفهان که یکصد واحد آموزشی به دلیل فرونشست زمین تخلیه شده، ۳۳۰ واحد آموزشی دارد که خیران سهم خود را انجام داده‌اند و اکنون طرف آن دولت است.

در ادامه مجتبی ملااحمدی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان اظهار داشت: اگر استانداران در کشور، مجامع خیرین و نهادهای حاکمیتی همراه شوند قطعاً مجتمع خیرین مدرسه ساز ما معجزه خواهد کرد.

وی افزود: اگر امروز در اصفهان در حوزه مدرسه سازی توفیقی حاصل شده دو رکن اساسی داشتیم تعامل و هماهنگی ک ارتباط تمام قد این دو رکن باعث این توفیق شد.

مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان با بیان اینکه نقطه هدف را بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گرفتیم، ابراز داشت: بالای ۸۰ درصد خیرین استان اصفهان فعالان اتاق بازرگانی اند.

ملااحمدی با اشاره به احداث ۱۵ مدرسه با کمک خیران و فعالان اقتصادی در روستاهای غری استان اصفهان، اضافه کرد: با محوریت اتاق بازرگانی با ۴۰ فعال اقتصادی در ماه رمضان جلساتی داشتیم که ۳۲ نفر حضور هستند و حاصل آن ۳۲ هنرستانی شد که تفاهم نامه آن توسط فعالان اقتصادی ما امضا شد.

وی تصریح کرد: از ظرفیت عظیم فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی استفاده کنیم.

به گزارش مهر، بر پایه آمار ۴۰ هزار خیر مدرسه ساز در کشور وجود دارد.

منبع : مهر