پژوهشگاه قوه قضائیه و آغاز تحول واقعی در دستگاه قضا

پژوهشگاه قوه قضائیه و آغاز تحول واقعی در دستگاه قضا

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قضائی در ۲۲ آذرماه گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه باید در راستای تحقق تحول واقعی در قسمت‌ها و مقوله‌های مختلف از جمله تقلیل میزان ورودی پرونده‌ها و همچنین کاستن از حجم زندانیان و سایر مسائل و موضوعات اقدامات اساسی انجام دهد.

بر این اساس پژوهشگاه قوه قضائیه در یکی از آغازین حرکت‌های دانشی خود پس از انتصاب حجت‌الاسلام هادی، رئیس جدید پژوهشگاه با برگزاری کارگاه “تبیین اصول بنیادین” مسیرهای اجرای تحول و تعالی در قوه قضائیه را جستجو و به‌زودی فعالیت‌های خود را بر نیازهای قوه قضائیه متمرکز خواهد کرد.

پژوهشگاه قوه قضائیه، چند روز پیش کارگاه تبیین اصول اساسی و بنیادین را به مدت ۸ ساعت و با حضور مدیران و پژوهشگران در محل پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار کرد و در آن ضمن تبیین محورها و موضوعات کاری، اصول حاکم بر کار پژوهشگاه و مسیرهای تسهیل ارتباط با مجامع علمی را مورد بحث و بررسی قرار داد و طی آن محورهای اساسی و اصول بنیادی و مسیرهای اجرای تحول و تعالی و تعامل سازنده، شناسایی و تهیه و تدوین شد.

حجت‌الاسلام هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در افتتاحیه این کارگاه بر ضرورت کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش‌ها در حل مشکلات قوه قضائیه و ایجاد تحول واقعی تأکید کرد. وی گفت: این کارگاه در راستای تعیین سیاست‌های کلان و اصول راهبردی پژوهشگاه برگزار می‌شود تا بتوان با مشارکت و برنامه شفاف و صحیح، باری از دوش دستگاه قضا برداریم.

وی افزود: باید برای آینده پژوهشگاه قوه قضائیه یک مسیر درست و روشن ترسیم شود تا مشکلات و مسائل قوه قضائیه شناسایی شده و در راستای آن راهکار مورد نیاز مدنظر قرار گیرد؛ به‌نحوی که زمینه رضایت‌مندی مردم و تحول قضائی فراهم شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه باید برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کاهش مشکلات دستگاه قضا داشته باشیم، افزود: باید تمام اقدامات و برنامه‌ها و طرح‌های پژوهشی در راستای تبیین نظام مسائل قوه قضائیه و حل آنها در سطح ستاد و صف و همچنین حل مسائل و مشکلات استان‌ها باشد.

گفتنی است؛ در این کارگاه موضوعات مهم پژوهشی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت که از جمله می‌توان به سیاست‌گذاری راهبردی، مسأله‌محوری، گفتمان‌سازی، ایجاد تمرکز پژوهش در قوه قضائیه، رصد و پایش چالش‌های دستگاه قضا، بهره‌گیری از مطالعات بین‌المللی در تحول حکمرانی قضائی و مدیریت هوشمند اشاره کرد.

منبع : مهر