پیام‌آوران حامی آب و محیط‌زیست از هگمتانه تا نقش جهان رکاب زدند

پیام‌آوران حامی آب و محیط‌زیست از هگمتانه تا نقش جهان رکاب زدند

به گزارش خبرنگار مهر، تیم پیشکسوتان دوچرخه‌سوار متشکل از ۹ رکاب‌زن از شهرهای همدان، ارومیه، مشهد، بوشهر، قزوین و کرمان که با پیام حفاظت از منابع آب و محیط‌زیست، هفته گذشته سفر خود را از شهر همدان آغاز کردند صبح امروز چهارشنبه پنجم آبان ماه به شهر گنبدهای فیروزه‌ای رسیدند.

بحران آب، فرونشست زمین و فروچاله‌ها چالش همگانی است

ابراهیم اسدیار سرپرست تیم پیشکسوتان دوچرخه سوار پیام آور حفاظت از منابع آب و محیط‌زیست در آئینی که صبح امروز برای استقبال از آنان در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه پویش رکاب زنی از هگمتانه تا نقش جهان ششمین برنامه محیط زیستی این گروه است، اظهار داشت: اعضای این تیم دوچرخه سواری که از شهرهای همدان، مشهد، کرمان و بوشهر هستند همه افرادی مطلع از شرایط محیط زیست کشور و دغدغه‌مند هستند زیرا مسائل بحران آب، فرونشست زمین، فروچاله‌ها و … درد مشترک همه ما است که به همین علت تصمیم گرفتیم حرکتی فرهنگی ورزشی را برای حمایت از محیط‌زیست و منابع آب آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه شهرهای در مسیر این پویش همه دردی مشترک دارند، افزود: پویش از هگمتانه تا نقش جهان هفته گذشته با حمایت اداره کل محیط‌زیست و آب منطقه‌ای همدان از این شهر آغاز شد، تعدادی از اعضای گروه از مشهد، بوشهر و کرمان به پویش پیوستند و دو نفر نیز به علت مصدومیت از تیم جدا شدند.

سرپرست تیم پیشکسوتان دوچرخه سوار پیام آور حفاظت از منابع آب و محیط‌زیست با اشاره به اینکه در مسیر شهرهای ملایر، خمین، محلات دلیجان، مشهد اردهال، نطنز، کاشان را با رکاب‌زنی طی کردیم، نتیجه این حرکت فرهنگی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دوچرخه سواران پویش هگمتانه تا نقش جهان دوست داشتند این حرکت از اصفهان ادامه یابد زیرا به لحاظ فرهنگی، تلنگری درباره وضعیت موجود محیط زیست کشور است.

اسدیار که کارمند بازنشسته شرکت آب‌منطقه‌ای همدان است، اضافه کرد: در مسیر که توقف می‌کردیم مردم از ما می‌پرسیدند که چرا منابع آب و محیط زیست کشور وضعیت خوبی ندارد؟ البته که سال‌ها پیش در مورد آب و محیط زیست کوتاهی‌هایی شده که امید است حرکت‌های مردمی برای آگاهی بخشی و تصمیم‌گیری‌های مسئولان در راستای رفع مشکلات کمک کند.

پیام‌آوران حامی آب و محیط‌زیست از هگمتانه تا نقش جهان رکاب زدند

در این مراسم همچنین حسن ساسانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خطاب به تیم دوچرخه‌سوار پیام‌آوران حفاظت از منابع آب و محیط‌زیست، اظهار داشت: توجه شما به مشکلاتی که درمورد مقوله آب سراسر کشور به عنوان یک بحران مطرح است، قابل ستایش بوده و امید است با همدلی و همفکری که در حوزه آب کشور وجود دارد و همچنین بارش‌های خوب ماه‌های آتی بتوان این بحران را سپری کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از مشکلات امروزی به نبود باور و تعلق خاطر به محیط‌زیست برمی گردد، افزود: اگر افراد جامعه به یک باور عمومی برسند و تعلق خاطر به محیط زیست داشته باشند مشکلات مرتفع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه اگر ایمان و باور نباشد هیچ سازمانی نمی‌تواند پیشرفت کند و این امر را می‌توان به همه جامعه تسری داد، خاطرنشان کرد: محیط زیست یک مسئله عمومی و متعلق به همه جامعه است و برای حفظ آن باید فرهنگ و زبان مشترک در جامعه ایجاد کرد که در این زمینه نیاز است رسانه‌ها نیز بیش از پیش پیگیر مسائل محیط‌زیستی باشند زیرا اگر محیط زیست امروز آسیب دیده و ویران شده بی شک نسل‌های آتی ما ویران خواهد شد.

پیام‌آوران حامی آب و محیط‌زیست از هگمتانه تا نقش جهان رکاب زدند

مطالبات مردمی در حوزه محیط‌زیست زیاد شده است

در ادامه سیدمصطفی قادریان مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به مسئله فرونشست زمین و مشکلات محیط‌زیستی، اظهار داشت: کشور از سال ۱۳۴۶ که مدیریت دولتی اراضی مطرح شد به این بلیه دچار شده است؛ اراضی منابع طبیعی و فضاهایی که عام المنفعه است از بخش خصوصی گرفته شد و به دولت واگذار شد.

وی با بیان اینکه مطالبات مردمی در حوزه محیط‌زیست زیاد شده و باید برای ترمیم آن مدیریت را به مردم بازگرداند، خطاب به تیم پیام آوران حفاظت از منابع آب و محیط‌زیست، گفت: کار شما ارزشمند است که مردم را به حساسیت درمورد محیط‌زیست ترغیب می‌کند و همچنین همت و انگیزه بیشتری برای مسئولان ایجاد می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست اصفهان خاطرنشان کرد: مدیران سازمان‌های منابع طبیعی، آب و محیط زیست متوجه مشکلات و شرایط موجود هستند اما مدیرانی که در برابر این سازمان‌ها قرار دارند باید پیام‌ها و حساسیت‌ها درمورد محیط‌زیست را درک کنند که این امر مستلزم همراهی اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم نهاد است.

همچنین شهرام نخعی رئیس کارگروه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با طرح این پرسش که چرا امروز همه اقشار مردم، فعالان مدنی و کارشناسان فنی دولت متوجه خطرهای محیط‌زیستی شدند اما مسئولان ارشد سیاسی و اجرایی کشور هنوز برای رسیدگی به این مسائل اهتمام نرسیدند؟ اظهار داشت: پنج سال پیش که با انتشار تصویری اعلام کردیم نمای عالی قاپو براثر فرونشست فروریخته به سیاه نمایی متهم شدیم اما الان اتفاق افتاده و نقش جهان و پل‌های تاریخی اصفهان و آثار باستانی همدان ترک خوردند و سایر مناطق کشور در حال نابودی است یعنی تمدن ایران زمین در حال ویرانی است.

پیام‌آوران حامی آب و محیط‌زیست از هگمتانه تا نقش جهان رکاب زدند

وی ادامه داد: چطور دوچرخه سواران هزاران کیلومتر رکاب می‌زنند تا مردم و مسئولان را متوجه کنند که محیط‌زیست در خطر است و یا رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌کنند، اعلام می‌شود مسائل مطرح نشود که تنش اجتماعی ایجاد کند، مگر می‌توان بحران‌ها را پنهان کرد؟ وقتی بحران اجتماعی به سر در استانداری و آب منطقه‌ای اصفهان می‌رسد کی باید پاسخ دهد؟ و کی می‌خواهیم متوجه شویم که خطر وجود دارد، سوالاتی است که باید پاسخ داده شود. زیرا جناح‌های مختلف هم اقدامی برای بهبود این وضعیت نداشتند. در ۲۰ سال اخیر با همه نهادهای اجتماعی و سیاسی جلساتی داشتیم اما بهبود وضعیت محیط‌زیست را شاهد نبودیم.

به گزارش خبرنگار مهر در پایان این جلسه از ۹ دوچرخه‌سوار تقدیر شد.

منبع : مهر