چشم بیدار ایثارگران و مبارزان، دیده‌بان جامعه است

چشم بیدار ایثارگران و مبارزان، دیده‌بان جامعه است

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بازدید از موزه عبرت با زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قاضی‌زاده هاشمی در این دیدار که در فضایی صمیمی برگزار شد، گفت: با توجه به اتفاقاتی که طی چند ماه اخیر در کشور رخ داد، در حال حاضر شاهد تحریف عمیق تاریخ توسط کسانی هستیم که گذشته ما را به نوع دیگری روایت می‌کنند، شما سندهای زنده حاکمیت طاغوت هستید که این دوره را تجربه و در آن زندگی کرده‌اید.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه موزه عبرت خیلی خوب به مردم معرفی نشده و جای کار بسیار زیادی دارد، تشریح کرد: این مجموعه در تهران سمبل است و البته شبیه به این محل دیگری در سطح کشور نیز وجود داشته که شکنجه‌گران انقلابیون را شکنجه می‌کردند، اما امروز نه تنها واقعیات به درستی به مردم گفته نشده است؛ نظامی از تلاش‌های چند ده ساله مجاهدان و مبارزان فی سبیل الله شکل گرفته و در میان این مبارزه کسانی آمدند و پرچم مبارزه را به دست گرفته در این راه تبعید، شکنجه، زندانی و شهید شده‌اند، اما امروز از آنها به دلیل اینکه رسانه‌ای ندارند چهره دیگری نشان داده می‌شود و شکنجه گران و طرفداران آنها برخی تریبون‌ها را در دست گرفته‌اند.

وی افزود: همین حالا شخصیتی مثل پرویز ثابتی که رئیس کمیته مشترک بوده اقدام به نوشتن خاطرات کرده و حرف‌های دیگری می‌زند، یعنی کسی که سردمدار این تشکیلات بوده و این بازجوها زیر نظر او کار می‌کردند، حالا بعد از مدتی به خودش اجازه داده که خاطراتی بنویسد و دست به تحریف تاریخ بزند. البته این حداقل ماجراست، اتفاق بدتر این است که برای اینکه شکنجه‌گری، ظلم و ترور از چهره‌ی آنها و همچنین سازمان نفاق که دست طولانی در شکنجه و ترور در ایران و عراق دارد، برداشته شود، به دروغ این نظام مقدس و مظلوم را متهم به اقداماتی می‌کنند که خودشان انجام داده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به پروپاگاندای رسانه‌ای غربی‌ها و روایت‌های دروغ برخی چهره‌ها، تأکید کرد: مسئولیت ما در ارائه روایت صحیح و درست بسیار بزرگ است و در این زمینه به وظیفه حداقلی خودمان در این چهل سال عمل نکردیم، یعنی باید جریانی که این مسائل را دیده، آن را روایت کند و مسئولان فرهنگی باید روایت‌های صحیح را در کتب درسی و تاریخی، فیلم و انواع رسانه‌ها با زبان زیبایی به جامعه عرضه کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد و شهید و امور ایثارگران نیز باید در این راستا گام بردارد و پیشنهاد من این است که زندان سیاسی پیش از انقلاب با بنیاد اقدام مشترکی انجام دهند ضمن اینکه پیشنهاد ما این است که این مکان از حالت موزه خارج شده و تبدیل به مؤسسه شود و گسترش یابد، زیرا زمانی که ما خودمان تاریخ را به درستی روایت نکنیم، دیگران برای مردم ما تصویرسازی‌های غلط خواهند کرد و قهرمانان شجاع ما را تبدیل به دژخیم کرده و جای شهید و جلاد، شکنجه‌گر و شکنجه شونده، غاصب و کسی که سرزمینش به غصب رفته را عوض می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: ما در دوره‌ای قرار داریم که حداقل طی این چند صد سال تاریخ اخیر ایران، جمهوری اسلامی اجازه نداده وجبی از خاکش جدا شود و به تمام قومیت‌ها و مذاهب احترام گذاشته و آزادی داده، رشد زنان در دوران انقلاب اسلامی آزادی آنها را به خوبی نشان می‌دهد، اما دشمن این موضوعات را وارونه جلوه می‌دهد که دلیل آن این است که ما موضوعات را درست نشان نداده‌ایم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه زبان من برای تشکر از غیورمردانی که ما در جایگاه فرزندشان قرار داریم قاصر است، تصریح کرد: نسل امروز اطلاع چندانی از مسائل قبل از انقلاب، تبعیدها و شکنجه‌های آن دوران سیاه ندارد، شما شخصیت‌های بزرگ سند زنده این اتفاقات هستید و روایت شما حقیقی و واقعی است و مستند راویان اول است و در این بین واسطه‌ای وجود ندارد لذا وظیفه سنگینی دارید و باید تلاش کنیم مانند روایتگران ایثار که راویان دفاع مقدس هستند، جریان راویان دوران انقلاب اسلامی هم شکل گیرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: در موزه عبرت هم باید برنامه مشابه راهیان نور اجرایی شود و مثل همان بازدیدی که از مناطق عملیاتی شکل می‌گیرد باید از این مکان هم بازدید شود و راویان خاص هم در این راستا حضور داشته و صحبت کنند، در ضمن در رسانه ملی و یا در مدارس و دانشگاه‌ها هم این پیوند رخ دهد تا هم شفاف‌سازی صورت گیرد و هم افراد ایثارگر معرفی شوند، زیرا برخی از شخصیت‌ها را در افکار عمومی بسیار تخریب کرده‌اند لذا ما باید حقایق و واقعیت‌های آن دوره را بگوییم ضمن اینکه ممکن است حتی فردی بعد از انقلاب تغییراتی کرده باشد، اما باید نقش او در مبازره درست بیان شود زیرا این حق او و حق انقلاب است که این تلاش به درستی تبیین شود و مردم این افراد را در زمان خودشان تحلیل کرده و می ببینند.

وی افزود: با معرفی این افراد حوادث صدر اسلام هم قابل درک خواهد بود که ما وقتی از جمل و صفین و نهروان صحبت می‌کنیم که برخی از صحابه در مقابل ولی خدا قیام کردند در دوران جدید هم فتنه ۸۸ رقم خورد و حالا هم در غوغای صفین هستیم که دنیاطلبی و هواپرستی و مقابله با احکام خدا در مصدر است و عده‌ای آمده‌اند که با احکام الهی مقابله کرده، آن را حذف و تعطیل کنند که دقیقاً مثل ماجرای صفین است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خطاب به زندانیان سیاسی قبل از انقلاب گفت: امروز فرزندان شما و نسل‌های پس از شما مسئولیت‌هایی را بر عهده گرفته‌اند که اغلب تربیت شده‌های پس از انقلاب هستند که ممکن است گاهی دچار غفلت‌هایی شده و به برخی از موضوعات به خوبی توجه نکنند، لذا شما می‌توانید نقش دیده بان را در این مسیر داشته باشید. اگر چشم بیدار مجاهدان و مبارزان فی سبیل الله نقش ناظر بر جامعه باشد، روشنگری رخ می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: شما باید توجه کنید که موضوع ایثار و جهاد و حضور در صف مبارزه تمام نمی‌شود، همان‌گونه که امام راحل (ره) تا روز آخر در این صف ایستاد و راه را ادامه داد، درست است که آیندگانی آمدند و کارها را بر عهده گرفتند و نوع مسئولیت‌ها تغییر پیدا کرده اما مسئولیت از شانه شما برداشته نمی‌شود، لذا اگر تمام رزمندگان و آزادگان یعنی حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار رزمنده‌ای که در دفاع مقدس و جنگ حضور یافته و در صف مبارزه بودند و در کنار آنها تعداد افرادی که قبل از انقلاب فعالیت داشتند احساس مسئولیت کنند، جلوی بسیاری از مسائل و انحرافات در منشأ و ابتدا گرفته می‌شود و این اتفاق تبدیل به یک حادثه تلخ نخواهد شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ما امروز به این چشمان ناظر نیاز داریم، گفت: اگر قرار است تشکیلاتی مردم پایه ناظر امور باشد باید دید چه کسانی مستحق این کار هستند، کسانی که در شکل‌گیری و دفاع از انقلاب اسلامی نقش‌آفرین بوده‌اند که البته این موضوع از این جمع‌ها و تشکل‌های ایثارگر برمی‌آید. پس زمانی که همه شما جمع شوید کسی نمی‌تواند جانبداری سیاسی و مسائل دیگر را مطرح کند و بهترین نظرات را می‌توانید مطرح کنید.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص مسائل و مشکلاتی که زندانیان سیاسی در این نشست مطرح کردند هم به بیان نکاتی پرداخت و تأکید کرد مسائل و مشکلات شما را در اولویت اقدامات خود قرار خواهیم داد.