کمیته «ششم ژانویه» ترامپ را به رهبری «توطئه‌ای چندوجهی» متهم کرد

کمیته «ششم ژانویه» ترامپ را به رهبری «توطئه‌ای چندوجهی» متهم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، در پایان ۱۸ ماه تحقیقات «کمیته ششم ژانویه» برای بررسی حوادث یورش حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره و نقش شخص ترامپ در این حوادث، مرد پرحاشیه و ساکن سابق کاخ سفید به رهبری یک «توطئه چندوجهی» متهم شده است.

کمیته ششم ژانویه در گزارش ۸۱۴ صفحه‌ای خود، همچنین توصیه کرده که ترامپ از نامزدی دوباره برای ریاست جمهوری آمریکا منع شود و این تحولات در حالی رخ داده که ترامپ تنها چند هفته پیش به طور رسمی نامزدی خود برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد.

ترامپ با تحقیقات کمیته مذکور همکاری نکرده و گزارش آن را «پاپوش» توصیف کرده است.

حامیان متعصب ترامپ ششم ژانویه ۲۰۲۱ در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تایید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور کنونی این کشور، به ساختمان کنگره آمریکا یورش برده و در جریان آشوب‌ها، دست کم پنج نفر کشته شدند.

اعضای کمیته ششم ژانویه با بیش از یک هزار شاهد مصاحبه و ۱۰ جلسه استماع برگزار کرده و میلیون‌ها صفحه اسناد به دست آورده و با اجماع به این نتیجه رسیدند که آشوب ششم ژانویه، دمکراسی آمریکایی را به شدت تهدید کرده و «جان قانونگذاران این کشور را در معرض خطر جدی قرار داده است.»

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که در شرف ترک این سمت است، در پیش‌گفتار گزارش مذکور اشاره کرده که یافته‌های کمیته باید « برای همه آمریکایی‌ها فراخوانی قاطع با این مضمون باشد: هوشیارانه از دمکراسی صیانت کرده و رای خود را تنها به کسانی بدهند که در دفاع از قانون اساسی آمریکا حس مسئولیت می‌کنند.»

این کمیته از هفت عضو دمکرات و دو جمهوری‌خواه تشکیل شد و در گزارش خود توضیح داده که ترامپ پس از انتخابات نوامبر ۲۰۲۰، بر ایالات، مقامات فدرال، سیاستمداران و مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اعمال فشار کرده تا «سیستم را به بازی گرفته و قانون‌شکنی» کنند.

در این گزارش آمده است که «در فاصله دو ماه بین انتخابات و شورش، ترامپ و محفل نزدیکان او، دست کم در ۲۰۰ اقدام آشکار علنی و خصوصی، با هدف برگرداندن نتیجه انتخابات، اقدام به رشوه دادن، اعمال فشار یا محکوم کردن قانونگذاران یا مجریان انتخاباتی ایالتی و محلی کردند.»

به اعتقاد این کمیته، ادعاهای کذب ترامپ که به دفعات درباره تقلب انتخاباتی توسط شخص او و حامیان تکرار شده بود، در فضای مجازی شدت گرفت و به عدم اعتماد به دولت آمریکا منجر شد.

لیز چِنی، نایب رئیس جمهوری‌خواه کنگره آمریکا درباره رفتار ترامپ در روز شورش گفت: این رفتارها علاوه بر غیر قانونی بودن، یک خطای اخلاقی تمام‌عیار و ترک خدمت آشکارا بود. کسی که در آن برهه زمانی، چنین رفتاری کرده، هرگز نمی‌تواند در کشور منصبی دولتی داشته باشد. او برای هر سمتی نالایق است.