گولیت: دوست داشتم مسی قهرمان جام جهانی شود/ رمز موفقیت آنچلوتی رفتارش است

گولیت: دوست داشتم مسی قهرمان جام جهانی شود/ رمز موفقیت آنچلوتی رفتارش است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رود گولیت اسطوره تیم ملی هلند و باشگاه میلان در مصاحبه با نشریه مارکا درباره اتفاقات چند ماه قبل دنیای فوتبال به خصوص قهرمان تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲، انتقال کریستیانو رونالدو به النصر عربستان و اوج‌گیری منچستریونایتد تحت نظر هموطنش اریک تن هاخ صحبت کرد.

ستاره دهه‌های 80 و 90 فوتبال و برنده توپ طلای سال 1987 امسال به عنوان سفیر مراسم انتخاب بهترین ورزشکار سال، لاروس ایفای نقش می‌کند و از این رو درباره شانس فوتبالیست‌های کسب این جایزه صحبت کرد. مصاحبه او را در ادامه می‌خوانید:

مارکا: درباره جام جهانی اخیر چه احساسی داری؟
گولیت: به شخصه معتقدم که رویدادی عالی بود. اینکه در قطر مجبور نبودیم مسافت‌های زیادی را طی کنیم و در طول یک روز می‌توانستیم چند بازی را تماشا کنیم استثنایی بود. بازی‌ها هم تماشایی بودند. آرژانتین فوتبال زیبایی را به نمایش گذاشت و در نهایت همگی آن چیزی که می‌خواستیم رخ دهد را دیدیم و آن موفقیت لیونل مسی برای قهرمانی در جام جهانی بود.

لیونل مسی , کارلو آنچلوتی ,

نظرت درباره قهرمانی آرژانتین چیست؟
روی آرژانتین برای قهرمانی فشار فراوانی بود. این آخرین فرصت لئو مسی برای قهرمانی بود و از آن استفاده کرد. این قهرمانی برای میراثی که مسی از خودش به جا می‌گذارد، عالی بود. ما پیش از این شاهد کارهای فرازمینی او بودیم و به همین دلیل قهرمانی‌اش در جام جهانی استثنایی بود. حالا مسی در کنار پله و مارادونا بهترین بازیکنان تاریخ هستند.

مسی و امباپه در پاری‌سن‌ژرمن هم‌تیمی هستند. به نظر تو اگر وجه تمایزی میان این دو نفر باشد که باعث شود یکی از آنها جایزه لاروس را به عنوان بهترین ورزشکار سال بگیرد، آن وجه تمایز چیست؟
مسی سال گذشته قهرمان جام جهانی شد و خب طبیعی است که شانس بیشتری نسبت به امباپه برای کسب جایزه لاروس داشته باشد. امباپه هم اما از نظر من در همین سطح است. با کارهایی که در فینال انجام داد، مسئولیت‌پذیری‌اش در آن بازی و طراوتی که بازی‌اش دارد، امباپه نشان داد که استعداد فوق‌العاده‌ای دارد. رئال مادرید سعی داشت او را جذب کند اما او در پاریس ماند بدون آنکه برایش اهمیت داشته باشد که مردم درباره‌اش چه خواهند گفت و الان هم هنوز دارد به کارش ادامه می‌دهم و من به شخصه از عملکردش تحت تأثیر قرار گرفته‌ام.

لیونل مسی , کارلو آنچلوتی ,

تو در میلان پرستاره‌ای که مارکو فن‌باستن و فرانک ریکارد هم در آن حضور داشتند، بازی کردی و حالا خط حمله پاری‌سن‌ژرمن با حضور مسی، امباپه و نیمار چنین مثلثی را تشکیل داده. نظرت در مورد مثلث هجومی چیست؟
خب سخت است. بله آنها سه ستاره دارند اما ضرب‌المثلی هست که می‌گوید هر کشتی فقط می‌تواند یک ناخدا داشته باشد. بنابراین مقایسه‌اش سخت است. رئال مادرید کهکشانی‌ها هم ستاره زیاد داشت اما آنها نتوانستد آن‌قدرها جام ببرند.

آیا از عملکرد تن‌هاخ و موفقیت او در منچستریونایتد غافلگیری نشده‌ای؟
– چرا واقعاً غافلگیر شده‌ام. لیگ برتر مانند لیگ هلند نیست اما تن‌هاخ فلسفه‌ای دارد که او را موفق می‌کند. علاوه بر این، او خودش را برای زمانی که کریستیانو رونالدو نخواهد بازی کند آماده کرده بود و به همین دلیل وقتی که او گفت می‌خواهد برود و تصمیم به رفتن گرفت، تیم از هم نپاشید. منچستریونایتد الان دارد خوب کار می‌کند. ورود بازیکنان جوان نتیجه داده است و حتی مگوایر هم دوباره دارد خوب بازی می‌‌کند.

وقتی شنیدی که کریستیانو رونالدو به عربستان رفته، تعجب نکردی؟
شرایط او هم اینگونه پیش رفت و الان جایی است که در آن احساس رضایت می‌کند. رونالدو راضی است و تن‌هاخ هم از رفتن او راضی.

تو خودت با کارلو آنچلوتی در میلان هم‌تیمی بودی. او به عنوان بازیکن و مربی جام برده است و الان در دومین دوره مربیگری‌اش در رئال مادرید هم موفق است. درباره او چه نظری داری؟
از همان اول می‌دانستم که او یک روز مربی می‌شود. ما نه تنها هم‌تیمی بودیم، بلکه هم اتاقی بودیم و می‌دیدم که چقدر غرق در فوتبال است. با این حال به نظر من مهمترین ویژگی کارلتو این است که آدم دلپذیر و خوش‌مشربی است. او درک بالایی دارد و می‌داند که چطور با طرف مقابلش تعامل ایجاد کند. کارلو نه تنها تاکتیک‌شناس است، بلکه می‌داند که چطور باید با مردم رفتار کند تا به آنها احساس خوبی دست بدهد. این رمز موفقیت اوست. او برای بازیکنانش حکم دایی یا عموی محبوب را دارد.

لیونل مسی , کارلو آنچلوتی ,

به عنوان اسطوره میلان، نظرت درباره فصلی که میلان تا الان داشته چیست؟
خب این فصل برای آنها کمی سخت بوده است. امسال کار میلان سخت‌تر از پارسال بوده است. با این حال آنها هنوز دارند می‌جنگند.

تو ۳۳ سال پیش مقابل ناپولی که مارادونا برایش بازی می‌کرد قرار گرفتی، همان تیمی که در نهایت اسکودتو را برد. بین آن ناپولی و ناپولی فعلی که صدرنشین جدول رده‌بندی سری A است و شانس اول قهرمانی، چه شباهت‌هایی می‌بینی؟
ناپولی فعلی فرق دارد چون در دوران من همه چیز در مارادونا خلاصه می‌شد. ناپولی فعلی اما تیمی کامل و یکدست است و مدعی اصلی قهرمانی. به نظر آنها امسال حتی در لیگ قهرمانان هم شانس دارند. آنها فوتبالی هجومی و پرسرعت که مورد پسند ما است را ارائه می‌دهند. با این حال نباید بایرن مونیخ و رئال مادرید هم رقبای سرسختی هستند.

انتهای پیام/