آشنايى با آخرين تكنولوژى هاى شيرين سازى آب دريا

آشنايى با آخرين تكنولوژى هاى شيرين سازى آب دريا

بخش عمده ‏ای از سطح سیاره زمین را آب فرا گرفته است. با این همه، نزدیک به ۹۷ درصد این آب ‏ها شور و غیر قابلنوشیدن هستند و از ۳ درصد باقی مانده نیز بخشی به صورت یخ زده و غیر قابل مصرف در قطب ‏ها و يخچال هاى طبيعىوجود دارد. به همین دلیل است که نزدیک به یک پنجم جمعیت جهان از کمبود یا نبود آب آشامیدنی مطلوب رنج می‏برد وپیش‏بینی می‏شود در دهه ‏های آینده بخش بیشتری از جمعیت جهان دچار کم آبی و پیامدهای منفی ناشی از آن شوند. یکی از گزینه‏ های مطرح برای مقابله با بحران کم ‏آبی، تصفیه آب شور از طریق فرایندهاى نمک زدایی آب مى باشد.

کمبود آب در یک منطقه از عدم انطباق تقاضا برای آب شیرین و در دسترس بودن آن نشات می گیرد. این مسئله با آلودگیمنابع آب موجود، افزایش جمعیت و فعالیت های صنعتی، توزیع آب شیرین نامتناسب با توزیع جمعیت و تغییر الگوهایبارندگی به یک مسئله جهانی تبدیل شده است. روش های کاهش اثرات مخرب برای تدارک آب برای جمعیت شامل تامین آباز تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن، نمک زدایی و همچنین طرح های صرفه جویی در مصرف آب است. در حدود ٨٠کشور از کمبود شدید آب رنج می برند، درحالیکه برخی کشورها مانند کویت، امارات متحده عربی و عربستان برای تامینآب شیرین خود تقریبا به طور کامل به سیستم های آب شیرین کن وابسته هستند.

در نتيجه اين شرايط، شيرين سازى آب دريا به يك گزينه اساسى افزايش منابع آب شيرين، به ويژه در كشورهاى در حالتوسعه و بسيارى از مناطق خشك تبديل شده است. به عنوان نمونه، كشورهاى شوراى همكارى خليج فارس تا سال ٢٠١٠ميزان ٣٩%؜ از توليد آب شيرين به روش نمك زدايى در جهان را به خود اختصاص داده است.

در كتاب ” آشنايى با تكنولوژى هاى نمك زدايى ” تاليف ” مهندس بابك اكرم ” در ابتدا با تاريخچه و مفهوم نمك زدايىآشنا و سپس تكنولوژى هاى موجود در زمينه فرايند هاى نمك زدايى بسط و توضيح داده مى شود. در دنياى امروز بهرهورى و پايدارى انرژى از مهمترين مباحث علمى به حساب مى آيد كه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش تقاضا برایانرژی و بالطبع کاهش هزینه های تحميلى بر اقتصاد از جمله بديهى ترين ويژگى هاى آن مى باشد. از اين رو پس ازمعرفى تفصيلى تكنولوژى هاى نمك زدايى، فرصت هاى افزايش بهره ورى انرژى در فرآيند هاى نمك زدايى با استفاده ازآخرين تكنولوژى هاى موجود مورد بحث قرار مى گیرد.

تسلط در زمينه پروژه هاى نمك زدايى صنعتى نياز به ديدى جامع به تمامى ابعاد و جنبه هاى اين صنعت اعم از تئوريك وعملى دارد كه اين امر بدون مقايسه آخرين تكنولوژى هاى نمك زدايى و دانستن نقاط قوط و ضعف هر يك از روش هاى آنمحقق نمى گردد. در كتاب ” آشنايى با تكنولوژى هاى نمك زدايى ” تمامى تكنولوژى ها مطرح شده با محوريت تحليلسيستم هاى موجود و همچنين تبيين مولفه هاى انتخاب يك سيستم نمك زدايى، مورد بررسى و مقايسه قرار مى گيرد. درانتها نيز تاثيرات زيست محيطى فرآيند هاى نمك زدايى با محوريت تمركز بر عمده ترين بخش هاى مخاطره آميز اينصنعت به صورت تفصيلى تببين و تفسير مى گردد.