آشنایی با انواع آزمونهای بینالمللی زبان انگلیسی

آشنایی با انواع آزمونهای بینالمللی زبان انگلیسی

درک اهمیت زبان انگلیسی در سراسر جهان آسان است. بسیاری از مشاغل بین­المللی جلساتی را به زبان انگلیسی برگزار می­کنند، دانشگاه­ها دوره­هایی به زبان انگلیسی تدریس می­کنند و در سراسر جهان، مسافران و جهانگردان از انگلیسی به عنوان زبان مشترک استفاده می­نمایند. از دلایل اهمیت یادگیری زبان انگلیسی می­توان به موارد زیر اشاره نمود :

انگلیسی رایج­ترین زبان در جهان است.

زبان علوم روز دنیا، کامپیوتر، دیپلماسی و جهانگردی است. دانستن زبان انگلیسی شانس شما را برای یافتن شغل مناسب در یک شرکت چندملیتی افزایش می­دهد.

انگلیسی زبان رسمی ۵۳ کشور است و به عنوان یک زبان بین­المللی استفاده می­شود.

بسیاری از مقالات علمی به زبان انگلیسی نوشته شده­اند. به همین دلیل داشتن دانش انگلیسی برای افرادی که در زمینه علمی فعالیت می­کنند فوق­العاده مهم است.

زبان صنعت رسانه هاست. برجسته بودن هالیوود در رسانه­های جهانی، تعداد زیادی از فیلم­ها، نمایش­های تلویزیونی و آهنگ­های محبوب به زبان انگلیسی پخش می­شوند.

انگلیسی یکی از مهم­ترین زبان­ها برای تجارت است.

این زبان به شما امکان دسترسی به آشنایی با چندین فرهنگ را می­دهد.

در حالت کلی مزایای دانش زبان انگلیسی بسیار است و پیشنهاد می­شود که حتما برای ارتقاء سریع­تر به اهدافی که دارید برای دریافت مدرک بین­المللی زبان انگلیسی اقدام کنید. داشتن مدرک زبان انگلیسی به شما این امکان را می­دهد که برای مهاجرت به سایر کشورها راحت­تر اقدام کنید چراکه نمره و سطح زبان شما مشخص شده است و متناسب با سطح دانشی که از زبان انگلیسی دارید در رسیدن به اهداف خود نزدیکتر خواهید شد.

انواع آزمون­های بین­المللی زبان انگلیسی

پس از یادگیری زبان انگلیسی، دلایل مختلفی وجود دارد که شما باید در یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی شرکت و مدرک متناسب با سطح خود را دریافت کنید. انواع آزمون بین المللی زبان انگلیسی مختلفی وجود دارد که شما با توجه به هدف یادگیری زبان انگلیسی، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای تعیین سطح خود انتخاب نمایید تا قابل ارائه در مجامع مختلف باشد.

آزمون تافل (TOEFEL)

آزمون TOEFEL یک آزمون استاندارد برای سنجش تسلط بر زبان انگلیسی افراد غیربومی است که خواستار مهاجرت به کشورهایی که انگلیسی صحبت می‌کنند، هستند. این آزمون توسط سازمان ETS به صورت هفتگی در سراسر جهان برگزار می­شود و قالب اصلی آن Academic است.

نمره آزمون تافل در تمامی دانشگاه­های سراسر دنیا معتبر بوده و هر ساله عده زیادی برای مهاجرت تحصیلی و شغلی برای کسب بهترین نمره اقدام می­کنند. کارنامه دریافت­شده از آزمون تافل به مدت دو سال اعتبار رسمی دارد و پس از گذشت دو سال از صدور مدرک تافل، باید مجددا در آزمون زبان شرکت کنید و نمره جدیدی کسب نمائید. همچنین باید بدانید تمامی مهارت­های زبانی شما در آزمون تافل به صورت اینترنتی در یک روز امتحان گرفته می­شود و نتیجه پس از بررسی به شما اعلام می­گردد.


آزمون بین المللی زبان انگلیسی آیلتس

آزمون آیلتس چیست؟ آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون­هایی است که با لهجه بریتانیایی برگزار می­شود. اعتبار نمره این آزمون دو سال است. تمامی مهارت­های شما به غیر از مهارت Speaking در یک روز سنجیده می­شود. برگزار­کننده اصلی این آزمون دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا است. نمره بندی این آزمون برای هر مهارت از ۰ تا ۹ می باشد. معمولا برای پذیرش افراد در دانشگاه­ها حداقل نمره کل ۶.۵ آیلتس مورد نیاز است.

آزمون آیلتس در دو فرم کلی جنرال و آکادمیک برگزار می­شود. افرادی که معمولا قصد مهاجرت کاری را دارند می­توانند از فرم جنرال ایلتس استفاده کنند و افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی را دارند می بایست حتما آیلتس آکادمیک را امتحان بدهند.

آزمون بین المللی زبان انگلیسی Duolingo

آزمون دولینگو یکی دیگر از آزمون­های بین­المللی معتبر بوده و نسبت به سایر آزمون­ها هزینه بسیار پایینی جهت شرکت در این آزمون مورد نیاز است. مدت زمان آزمون دولینگو حدود ۱ ساعت است. نتایج آزمون دولینگو بعد از گذشت دو روز اعلام می­شود. نمره کلی این آزمون ۱۶۰ است و تمامی چهار مهارت اصلی زبانی شما به طور کامل سنجیده می­شود. این آزمون نیز مشابه آزمون­های تافل و آیلتس به مدت ۲ سال معتبر است.

آزمون بین المللی زبان انگلیسی PTE

آزمون PTE مشابه آزمون آیلتس در دو فرم کلی جنرال و آکادمیک برگزار می­شود. همانند دیگر آزمون­ها، در آزمون PTE نیز چهار مهارت زبانی شما سنجیده می­شود و نمرات بین بازه ۱۰ تا ۹۰ به مدت دو روز پس از برگزاری آزمون اعلام می­شود. بهتر است بدانید متاسفانه این آزمون تنها در ۵۰ کشور برگزار شده و مشمول ایران نمی­شود.

آزمون بین المللی زبان انگلیسی GRE

آزمون GRE یکی دیگر از آزمون­های بین­المللی برای سنجش میزان تسلط شما بر روی زبان انگلیسی است. معمولا این آزمون برای ورود به دانشگاه­های آمریکا و کانادا بسیار ضروری است و در دو نوع General و Subject برگزار می­شود. آزمونGRE General هر هفته در موسسات گوناگون در ایران به صورت کامپیوتری برگزار می­شود و از سه بخش تشکیل می­شود :

Quantitative (استدلال کمی و ریاضیات)

Verbal (استدلال کیفی و درک زبانی)

Analytical Writing (بخش نوشتاری تحلیلی)

اما در GRE Subject که در سال، ۳ مرتبه برگزار می­شود، معمولا از دروس تخصصی رشته­هایی مانند   ادبیات انگلیسی، ریاضی، زیست­شناسی، شیمی، فیزیک و روان­شناسی سوال مطرح می­شود. قالب سوالات به فرم ۱۰۰ سوال پنج گزینه­ای است و به داوطلبان کمک می­کند تا تسلط خود را روی مباحث تخصصی علمی بسنجند.


کدامیک از آزمون های بین­المللی زبان برای ما بهتر است؟

معمولا بین آزمون­های زبان، تافل و آیلتس از محبوبیت بیشتری در بین دانشگاه­ها برخوردار است. البته این بدان معنا نیست که آزمون­های دیگر اعتباری ندارند بلکه هر دانشگاهی متناسب با سطح و نوع مباحث علمی-تخصصی خود آزمون خاصی را هدف قرار داده است تا داوطلبان ورود به دانشگاه­ها را در زمینه تسلط بر زبان انگلیسی محک بزنند. به طور مثال اغلب دانشگاه­های آمریکا علاوه بر تافل یا آیلتس، از داوطلبان معمولا نمره زبان GRE را نیز درخواست می­کنند تا سطوح علمی داوطلب در زمینه­های تخصصی ریاضی، شیمی ، زیست و …. را مورد بررسی قرار دهند.

بنابراین برای اینکه آزمون زبان انگلیسی مد نظر خود را مشخص کنید بهتر است ابتدا هدف از زمینه شغلی یا تحصیلی و مقصد خود را به طور واضح مشخص کنید و متناسب با هدفی که دارید برای دریافت مدرک زبان اقدام نمائید.