آشنایی با سیلیکات سدیم جامد

آشنایی با سیلیکات سدیم جامد

سیلیکات سدیم جامد ؛گرانولی با ارزش

سیلیکات سدیم جامد به شکل پودر بی رنگ و یا بلور جامد بوده و به آب شیشه معروف است. این ترکیب شیمیایی پودری شکل، از ترکیب سیلیس و اکسید سدیم تشکیل شده است. این ترکیب غیرآلی با فرمول شیمیایی Na۲SiO۳دارای جرم مولی ۰۷/۱۲۲گرم بر مول است.

از سیلیکات سدیم جامد در صنایعی مانند صنایع حفاری، صنایع پلاستیک سازی و صابون سازی به وفور استفاده می شود. این ترکیب در تولید انواع مواد شوینده، چسب ها و صابون ها نیز کاربرد فراوانی دارد. علاوه بر این، افزودن این ترکیب به مایعات، نقطه انجماد آنها را کاهش داده و به همین منظور، استفاده از آن در ضدیخ خودرو بسیار رایج است.

تولید سیلیکات سدیم جامد

تولید سیلیکات سدیم جامد، درون کوره ای با درجه حرارت ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد انجام می شود. در این روش، که به آن روش خشک می گویند، درون کوره، با ذوب سیلیس و کربنات سدیم، سیلیکات سدیم جامد تشکیل می شود. در این مرحله می توان سیلیکات سدیم جامد را به حالت مایع نیز درآورد.

خواص منحصربفرد این ترکیب شیمیایی

از جمله خواص این ترکیب شیمیایی باید به حلالیت آن در آب اشاره کرد. همچنین، این ترکیب معدنی دارای خاصیت قلیایی بوده و PH آن بین ۱۲ و ۱۳ است. اگر سدیم سیلیکات مایع باشد، در محیط اسیدی شروع به واکنش کرده و یک ژل شیشه ای سخت را به وجود می آورد. همین واکنش پذیری باعث می شود تا از سیلیکات سدیم مایع به عنوان یک ماده چسبنده در بتن و همچنین چرخ های ساینده استفاده شود.

علاوه بر این، قیمت پایین این ترکیب معدنی باعث استفاده ی فراوان آن در صنایع مختلف شده است. همچنین، نگهداری سیلیکات سدیم نیاز به شرایط خاصی نداشته و می توان آن را در شرایط عادی( دمای اتاق) نیز نگهداری کرد.

 البته غیرسمی بودن این ترکیب، یکی دیگر از ویژگی های بارز آن است که استفاده فراوان آن را ممکن می سازد؛ زیرا با محیط زیست سازگار بوده و استفاده زیاد از آن هیچ خطر زیست محیطی در پی ندارد. اما علیرغم سمی نبودن، باید در نظر داشت که این ماده یک ترکیب قلیایی بوده و در صورت تماس طولانی مدت با پوست، باعث تحریک و یا حتی سوختگی پوست می شود.

سیلیکات سدیم شرکت صنایع سیلیکات ایران؛ ترکیبی با کاربردهای متنوع

استفاده از سیلیکات سدیم جامد در صنعت، مربوط به تولید انواع چسب ها، ژل سیلیکا و سفال های سرامیکی می شود. همچنین، این ترکیب معدنی در صنایع نساجی، آبکاری، معدن و راه سازی ، بتن و سیمان سازی کاربردهای زیادی دارد. از کاربردهای دیگر این ترکیب می توان به استفاده از آن برای چسبندگی بیشتر خمیر کاغذ در تولید کاغذ و مقوا اشاره کرد. در صنعت تولید رنگ، از سیلیکات سدیم جامد برای افزایش خاصیت ضد آب مواد و همچنین کاهش جذب نم و رطوبت استفاده می شود. همچنین، تعمیر صدای اگزوز در خودروسازی با استفاده از این ترکیب امکان پذیر است.

استفاده از سیلیکات سدیم در تولید چسب

در صنایع حفاری و استخراج نیز از این ترکیب با ارزش در مایع حفاری استفاده می شود. با افزودن این ترکیب به مایع حفاری، چاه های حفاری تثبیت شده و این ترکیب، مانع از فروپاشی دیوارها در حین حفاری می شود. صنایع نسوز نیز از این ترکیب شیمیایی بی بهره نبوده و از آن برای افزایش چسبندگی در برابر گرما استفاده می شود. گاهی تعمیرکاران خودرو نیز، از سیلیکات سدیم جامد برای آب بندی رادیاتور خودرو استفاده می کنند. بعلاوه، در صنعت جوشکاری نیز، برای تولید الکترودهای جوش از ترکیب سیلیکات سدیم استفاده می شود.

فروش سیلیکات سدیم جامد در شرکت صنایع سیلیکات ایران

شرکت صنایع سیلیکات ایران، یکی از شرکت های فعال در زمینه تولید و عرضه انواع سیلیکات سدیم می باشد. این شرکت، محصولات با کیفیت خود را در دو حالت جامد و مایع به بازار عرضه می کند. کیفیت بالای محصولات این شرکت، عرصه را بر رقیبان این شرکت تنگ کرده و مورد تایید بازارهای خارجی نیز می باشند. تمامی تولیدات سیلیکات سدیم این شرکت، مطابق استانداردهای بین المللی بوده و توسط افراد متخصص در واحد کنترل کیفی آزمایش می شوند.

در صورتی که قصد خرید سیلیکات سدیم جامد را دارید، بدون تردید، شرکت صنایع سیلیکات ایران بهترین گزینه است. برای آگاهی از قیمت سیلیکات سدیم جامد، می توانید با کارشناسان بخش فروش این شرکت در ارتباط بوده و لذت خرید یک محصول مرغوب را تجربه کنید.https://iransilicate.com/