آمریکا عامل قتلِ دختر فیلسوف روسیه را اعلام کرد

آمریکا عامل قتلِ دختر فیلسوف روسیه را اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک‌تایمز، چند مقام اطلاعاتی آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود، مدعی شده‌اند که واشنگتن به‌هیچ‌وجه در حادثه بمب‌گذاری خودرو داریا دوگین، دختر الکساندر دوگین، نویسنده و نظریه‌پرداز برجسته روسیه، نقش نداشته و در صورتی که پیش از این عملیات، از آن مطلع می‌شد، با آن مخالفت می‌کرد.

نیویورک‌تایمز اعلام کرده که «ارزیابی دقیق همدستی اوکراین در این حمله، هفته گذشته به اطلاع دولت آمریکا رسیده است.»

مأموران اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا نگران این هستند که چنین «عملیات‌های مخفی» به تشدید و گسترش جنگ بیانجامد؛ آنها همچنین مدعی شده‌اند که از «فقدان شفافیت اوکراین درباره برنامه‌های نظامی و مخفی کی‌یف به ویژه در خاک روسیه، مستاصل شده‌اند.»

به نوشته نیویورک‌تایمز در حالی که روسیه این ترور را به طور مشخص تلافی نکرده، اما نگرانی آمریکا این است که چنین حملاتی به‌رغم ارزش نمادینی که دارند، تأثیر اندکی در میدان نبرد برجای گذاشته و مسکو را تحریک کند تا علیه مقامات ارشد اوکراین که بعضاً نسبت به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور، از حفاظت کمتری برخوردارند، حملاتی را تدارک ببیند.

این منابع فاش نکرده‌اند که چه کسی در کی‌یف دستور حمله را داده، چه کسی آن را انجام داده، آیا زلنسکی آن را تأیید کرده، چه کسی پیام «سرزنش‌آمیز» واشنگتن را به چه کسی در اوکراین انتقال داده یا اینکه واکنش کی‌یف چه بوده است.

یکی از مقامات اوکراین که پاسخ تماس تایمز را نداده، میخائیل پودولیاک، مشاور زلنسکی است که در ابتدا تاکید کرده بود که اوکراین هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد. پودولیاک همچنین گفته بود که قتل هدفمند مقامات و غیرنظامیان حامی روسیه، «قطعا حمله تروریستی یا به عبارت دقیق‌تر، جنایت نیست.»

پودولیاک روز سه‌شنبه در واکنش به ارزیابی جدید اطلاعاتی آمریکا به رسانه‌های اوکراینی گفت که «وقوع هر قتلی در جریان جنگ در خاک یکی از طرف‌ها، نوعی اهمیت کاربردی به همراه دارد و کسی مثل داریا دوگین، هدفی تاکتیکی یا راهبردی برای اوکراین محسوب نمی‌شود. ما در خاک اوکراین، اهداف دیگری داریم؛ منظورم همدستان و نمایندگان فرمانده‌هان روسیه است که شاید برای مأموران سرویس ویژه ما ارزشمند باشند، اما قطعاً داریا دوگین چنین اهمیتی ندارد.»

داریا دوگین ۲۰ آگوست (۲۹ مرداد) در پی انفجار خودروی وی در حومه مسکو کشته شد.

منبع : مهر