راهنمای جامع یادگیری طراحی گرافیک و فتوشاپ – بررسی بازار کار و کسب درآمد

راهنمای جامع یادگیری طراحی گرافیک و فتوشاپ – بررسی بازار کار و کسب درآمد

فتوشاپ چیست ؟

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای است و توسط Adobe Systems توسعه یافته که برای ساخت و ویرایش عکس ها بکار می رود ، علاوه بر این نرم افزار های After effect ، Premiere ، Illustrator ، In design جزو مهمترین تولیدات نرم افزاری هستند که توسط Adobe System تولید شده اند. در ادامه برای آشنا شدن با شغل طراحی و آموزش فتوشاپ همراه ما باشید. همچنین در خلال توضیحات بهترین اموزش های فرادرس در زمینه طراحی و گرافیک و فتوشاپ نیز خدمتتان معرفی می گردد.

همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند ، به نوعی محتاج این نرم افزار ها هستند.

به طور مختصر می‌توان گفت Photoshop ابزاری ست برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند .

طراحان گرافیک ، ناشرین کتب و مجلات ، چاپخانه ها ، شرکت های تبلیغاتی ، طراحان سایت ، عکاس ها ، نقاشان هنری ، طراحان نرم افزارها ، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند . این نرم افزار حرفه ای گرافیک در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی شود بلکه یک صنعت به شمار می آید

گرافیست کسی است که بر مینای سفارشی که به او می دهند و با تکیه بر هنر خود، پیام یا ایده ای را به کمک تصویر و حروف به مخاطب انتقال می دهد. کار طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی دارد :

ارتباط بصری (Visual communication)- مانند طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی لوگو، طراحی صفحات وب و…

آموزش ایلاستریتور – مانند تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و …

گرافیک محیطی – طراح گرافيك محيطي با طراحي يك نقشه مناسب كه محل استقرار هر يك از بخش های یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبي نشان مي دهد، نقش مهمي در راهنمایی افراد دیگر در استفاده از آن محیط دارد.

آینده شغلی، بازارکار و فرصت های استخدامی گرافیست

 گرافیست ها در برخی سازمان ها از جمله صدا و سیما و وزارت ارشاد، شرکت های تبلیغاتی، چاپخانه ها، مراکز آموزشی و بسیاری از شرکت های بزرگ ،که واحد بازاریابی و فروش دارند، کار می کنند. از آنجا که کسب تجربه برای موفق شدن در این شغل بسیار مهم است، گاهی نیاز است گرافیست برای کسب تجربه های کاری متنوع محل کار خود را عوض کند. البته ناگفته نماند گرافیک فقط کار با فاوشاپ نیست بسیاری نرم افزار طراحی شده اند که مخصوص کارهای گرافی هستند مثل نرم افزار کورل و ایلاستریتور و … که فتوشاپ معروف ترین آن ها است و اما اگر علاقه ای به یادگیری این دو نرم افزار هم دارید می توانید آموزش کورل و آموزش ایلاستریتور را هم در لینک دنبال کنید.

امکان کار به صورت مستقل و پروژه ای برای گرافیست به میزان زیادی فراهم است. بسیاری از گرافیست ها با گرفتن سفارش از مشتری، در زمان تعیین شده کار را آماده و به مشتری تحویل می دهند.

از میزان استخدام و وضعیت بازارکار گرافیست ها در کشور اطلاعات موثقی در دسترس نمی باشد. اما با توجه به اهمیت روز افزون بازاریابی و تبلیغات و توجه ویژه همه سازمان ها و شرکت ها به آن و از طرف دیگر رشد حوزه تصويرسازي و طراحي روي جلد كتب، صفحه آرايي مجلات و روزنامه هاو …، پیش بینی می شود بازارکار مناسبی در سال های آینده پیش روی گرافیست های توانمند باشد. با توجه به زیاد بودن تعداد فارغ التجصیلان رشته گرافیک، بدیهی است رقابت در این بخش بسیار زیاد است و افراد توانمند و قوی پیروز این میدان خواهند بود.

وضعیت استخدام شغل گرافیست در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام گرافیست بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در آمریکا، ۱۳ درصد رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا – میزان استخدام گرافیست در بازه زمانی ۵ سال گذشته در مقایسه با متوسط همه مشاغل (۱۰.۲ درصد)، ۱۱.۶ درصد رشد کرده و برای سال های آتی نیز رشد بسیار زیادی پیش بینی شده است.

درآمد و حقوق گرافیست

گرافیست هایی که در استخدام سازمان یا شرکتی به خصوص در بخش خصوصی هستند، درآمدهای متفاوتی دریافت می کنند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد گرافیست در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.

مطابق با این تحقیق حقوق گرافیست که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین ۸۰۰۰۰۰ تومان تا ۲۷۰۰۰۰۰ تومان و در شرکتهای بزرگ بین ۱۱۰۰۰۰۰ تومان تا ۳۰۰۰۰۰۰ تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و …. بستگی دارد.

تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

آموزش طراحی و گرافیک

شرکت در کلاس های خصوصی و اموزشگاه ها مطمئنن اولین فکری است که به ذهن شما برای یادگیری فتوشاپ و طراحی می رسد. اما این روش مقداری هزینه بر و وقت گیر است، گشتن به دنبال یک آموزشگاه، ثبت نام، تایین برنامه کلاسی که ممکن از با تایم ازاد شما یکی نباشد و مجبور باشید از کارتان بزنید، هزینه رفت و آمد و از همه مهم تر وقت گیر بودن اینجور کلاس ها یکم دلسرد کننده است برای به فکر افتادن یادگیری آموزش طراحی و گرافیک و اما این پایان ماجرا نیست. اگر میخواهید در کمترین زمان و هزینه به یادگیری طراحی گرافیک بپردازید می توانید با مراجعه به سایت فرادرس که یک مرکز فیلم های آموزشی در حوزه مهندسی و دانشگاهی هست مراجعه کنید و از بی نهاییت فیلم های آموزشی استفاده کنید. با استفاده از آموزش های مجازی یا آنلاین هم می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. هم اگر شاغل هستیید و توانایی شرکت در کلاس را ندارید دیگر نیاز نیست نگران باشید. با مراجعه به سایت فرادرس می توانید نه تنها در بحث فتوشاپ و گرافیک بلکه در تمامی موضوعات علاقه مند خود می توانید فیلم های آموزشی مورد نیاز خود را تهیه و شروع به یادگیری کنید.

در نظر داشته باشید که استادان تدریس کننده از بهترین مدرسین کشور هستند و تمامی فیلم ها مو به مو و با کیفیت فوقالعاده بالا تهیه و ضبط شده اند تا دیگر هیچ مشکلی در یادگیری نداشه باشید.

جمع بندی

با توجه به توضیحات داده شده از بحث گرافیک، شغل و درامد یک گرافیست اگر علاقه ای به یادگیری طراحی های گرافیکی دارید می توانید با مراجعه به سایت فرادرس بی نهایت فیلم های آموزشی تهیه و استفاده کنید.

اینجور آموزش ها هم در هزینه هم در وقت و هم با توجه به وضعیت کرونا در کشور سلامتی شما را به خطر نمی اندازد و نیاز نیست در کلاس های گروهی و کارگاهی شرکت کنید. مهم تر از همه می توانید آموزش ها را تهیه و در هر زمان و مکانی که خودتان خواستید شروع به یادگیری آموزش ها کنید.