آنچه باید از قزاقستان و شهر آلماتی بیشتر بدانید

آنچه باید از قزاقستان و شهر آلماتی بیشتر بدانید

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم از آلماتی، شانزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جوانان آسیا در بخش دختران از ۱۶ اسفند ماه در آلماتی قزاقستان آغاز شد. برگزاری این مسابقات و حضور در این شهر فرصتی را ایجاد کرد تا با قزاقستان و شهر آلماتی بیشتر آشنا شویم.

 قزاقستان کشوری بزرگ با جمعیتی‌ بالغ بر 19 میلیون نفر است. زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آن تنگه است. قزاقستان تراکم جمعیتی کمی دارد.

قزاقستان از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و همچنین در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک این کشور قرار دارد.

آلماتی نیز بزرگ‌ترین شهر کشور قزاقستان و پایتخت پیشین این کشور است. پایتخت قزاقستان از سال 1998 به نور السلطان منتقل شد. این شهر در جنوب قزاقستان واقع شده است.

هر چند هوای این شهر سرد است اما مردم آلماتی خونگرم هستند و برخورد خوبی با خارجی‌ها دارند البته علاقه زیادی به صحبت کردن به زبان انگلیسی ندارند و اگر به عنوان مسافری که با زبان روسی آشنایی ندارید، وارد این شهر شوید با مشکل زیادی رو به رو خواهید شد چرا که حتی نام خیابان‌های اصلی نیز در سطح شهر به انگلیسی نوشته نشده و همه چیز به زبان روسی است و شما نمی‌توانید به راحتی مسیریابی کنید.

هندبال ,

جالب اینجاست که قزاق‌ها حتی وقتی میزبان مسابقات هم هستند فرم‌های خود را به زبان انگلیسی آماده نمی‌کنند. برای مثال فرم مربوط به مشخصات فردی برای انجام تست کرونا به زبان روسی تنظیم و در اختیار تیم‌ها قرار گرفت همین امر باعث شد تا کشورها در پر کردن این فرم با مشکل رو به رو شوند. برای حل این مشکل میزبان از افراد خواست که فقط نام خود را بالای هر فرم به زبان انگلیسی یادداشت کنند و با عکس گرفتن از پاسپورت ورزشکاران و‌همراه تیم، بعدا خودشان فرم‌ها را پر کردند.

هندبال , هندبال ,

موضوع جالبی که در سطح شهر دیده می‌شود رعایت انضباط اجتماعی است. رعایت نوبت و حق تقدم‌ها در صف‌ها، توجه به چراغ راهنمایی توسط عابران پیاده و رانندگان و سیگار کشیدن در مکان‌های خلوت از ویژگی‌های خوب مردم آلماتی است. هیچ یک از مردم این شهر از محلی غیر از محل‌های خط کشی شده از خیابان عبور نمی‌کنند. عابران پیاده همچنین در صورت خلوتی خیابان و‌ حتی در صورتی که یک ماشین هم در خیابان نباشد، باز هم از چراغ قرمز عابر پیاده عبور نمی‌کنند. رانندگان نیز وقتی چراغ عبور پیاده سبز است، هنگام گردش به راست کاملا توقف می‌کنند تا مطمئن شوند حتی یک نفر هم در حال عبور از خیابان نیست.

در کنار این آرامش، اگر چراغ عابر پیاده قرمز باشد و از خیابان عبور کنید، با بوق ممتد از سوی رانندگان رو به رو خواهید شد و به شما اعتراض می‌کنند حتی برخی از رانندگان برای عبور شما توقف هم نمی‌کنند. پس هنگام سفر به آلمانی مراقب باشید که هنگام عبور از خیابان حتما در چارچوب قوانین عمل کنید چرا که ممکن است باعث آسیب و تصادف شما با خودرو شود.

هندبال ,

با وجود اینکه حدود ۷۰ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند اما شما زنان محجبه زیادی در این کشور نمی‌بینید. البته زنان با حجاب این کشور نیز حجابی به سبک زنان محجبه ترکیه و لبنان دارند. بعلاوه در هنگام ظهر و غروب صدای اذان در شهر شنیده نمی‌شود. مسجد زیادی هم در سطح شهر وجود ندارد. در سطح شهر موتور سیکلت دیده نمی‌شود و در پیاده‌رو‌ها مسیر ویژه دوچرخه وجود دارد. مردم این شهر برای مسیرهای کوتاه از دوچرخه و یا اسکوتر برقی استفاده می‌کنند. استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی نیز زیاد است و پر طرفدارین وسیله نیز اتوبوس است.‌البته در شهر آلماتی مترو نیز وجود دارد.

هندبال , هندبال ,

از نظر مردم آلماتی قیمت بنزین در این کشور نرمال است. قیمت هر لیتر بنزین در قزاقستان ۱۸۰ تنگه یعنی تقریبا ۹ هزار تومان است. همچنین قیمت خودروهای لوکس نیز در قزاقستان گران نیست و خانواده‌ها حداقل یک یا دو خودرو دارند. در مورد قیمت خودرو باید گفت مثلا قیمت پرادوی چهار در در این کشور تنها یک میلیارد و‌500 میلیون تومان است. مسیر فرودگاه آلماتی تا مرکز شهر نیز محل فروش خودرو از برندهای بزرگ دنیاست. در این شهر خودروهای مدل پایین به ندرت دیده می‌شود.

هندبال ,

با توجه به تراکم کم‌جمعیت در این شهر ترافیک حتی در نزدیکی مراکز بزرگ خرید وجود ندارد و مردم برای یافتن محل پارک خودرو مشکلی ندارند. در کنار خیابان‌های شهر نیز خودرو پارک نمی‌شود و مراکز مختلف پارکینگ مناسب برای ماشین‌ها دارند.

نکته دیگر اینکه اگر در خیابان‌های آلماتی قدم بزنید، به ندرت همراه افراد حیوان خانگی از جمله سگ را خواهید دید.

 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم