آوسبیلدونگ؛ راحت‌ترین روش مهاجرت به آلمان برای جوانان

آوسبیلدونگ؛ راحت‌ترین روش مهاجرت به آلمان برای جوانان

یکی از راحت‌ترین روش‌های مهاجرت به کشور آلمان روش آوسبیلدنگ (Ausbdung) یا کارآموزی آلمان نام دارد‌. در این روش افراد همزمان با گذراندن دوره آموزشی درآمد نیز دارند و با پایین‌ترین هزینه آماده کار در کشور آلمان می‌شوند. عدم نیاز به سابقه کاری و تحصیلات دانشگاهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش مهاجرت به آلمان محسوب می‌شود. افرادی که از روش آوسبیلدنگ آلمان برای مهاجرت به آلمان استفاده می‌کنند، اغلب کسانی هستند که به کار تجربی و فنی در کنار آموزش‌های نظری و کسب تجربه‌ برای به دست آوردن مهارت‌های لازم علاقه‌ بیشتری دارند و با شرکت در دوره‌های کارآموزی سعی دارند که دانش فنی و تجربی خود را ارتقاء ببخشند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق روش آوسبیلدنگ آلمان بپردازیم و اطلاعات بیشتری درباره این روش مهاجرتی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

آوسبیلدنگ آلمان چیست و چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، آوسبیلدنگ آلمان یا کارآموزی آلمان یکی از دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای ارائه‌شده در کشور آلمان است که برگزاری آن به مدت سه تا چهار سال به طول می‌انجامد و متقاضیان با شرکت در این دورهٔ آموزشی، مهارت‌های موردنیاز برای یک شغل خاص را به‌طور کامل و به‌صورت عملی و تئوری آموزش می‌بینند. شرکت‌کنندگان همزمان با گذرندان دورهٔ کارآموزی، حقوق و مزایا هم دریافت می‌کنند. پس از اتمام دوره نیز به افرادی که با استفاده از این روش قصد مهاجرت به آلمان را دارند، گواهینامهٔ معتبر داده خواهد شد‌. آن‌ها با ارائه این گواهینامه، می‌توانند در شغلی که دوره کارآموزی آن را سپری کرده‌اند مشغول به کار شوند و درآمد خوبی داشته باشند‌. از مهم‌ترین مزایای روش آوسبیلدنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به پرداخت شهریه برای شرکت در دوره‌های کارآموزی آلمان؛
  • یادگیری مهارت‌های موردنیاز برای یک شغل خاص؛
  • دریافت حقوق ماهانه همزمان با یادگیری مهارت‌ها برای تأمین نیازهای استاندارد برای زندگی در آلمان؛
  • دریافت گواهینامهٔ معتبر پس از پایان دوره کارآموزی؛
  • بهترین روش برای کسب دانش تخصصی و تجربهٔ کاری؛
  • امکان استخدام در شرکت‌های آلمانی با ارائه گواهینامهٔ اتمام دوره؛
  • دسترسی راحت به بازار کار و کسب آیندهٔ شغلی تضمین‌شده در کشور پیشرفتهٔ آلمان؛
  • عدم وجود محدودیت سنی برای زنان و مردان جهت ثبت‌نام در دوره‌های آوسبیلدونگ؛
  • امکان گرفتن ویزا برای همسر و فرزندان افراد متقاضی مهاجرت به آلمان با این روش.

کدام شغل‌ها را می‌توان از طریق روش آوسبیلدنگ آلمان یاد گرفت؟

با مراجعه به سایت Ausbildung، می‌توان فهمید که تعداد شغل‌هایی که به نیروهای کارآموز و ارائه آموزش‌های رسمی از طریق دوره‌های کارآموزی آلمان نیاز دارند، چیزی درحدود ۳۳۰ شغل متنوع است که از بین آن‌ها شغل‌های آشپزی، پرستاری، خلبانی، مکانیک هواپیما، فیزیوتراپی، کنترل‌کنندهٔ ترافیک هوایی، مکانیک کشتی، متخصص آی‌تی، تکنسین الکترونیک، مکاترونیک، کارمند مدیریت دفتر، کارشناس فناوری اطلاعات، صنعت و تجارت بانکداری، آرایشگری، نانوایی، فروشندگی، بینایی‌شناسی، عکاسی، نقاشی، کشاورزی، باغبانی، جنگلبانی، ناخن‌کاری، معاون قضایی، دستیاری پزشک، دستیار دامپزشکی، تکنسین داروخانه، دستیار دندانپزشکی، دستیار داروساز، خبرنگاری، مددکار اجتماعی، پرستاری، گفتار درمانگری، متخصص خدمات پستی، اپراتور ماشین‌آلات و کارخانه، متخصص فناوری فلزات، مهمان‌پذیری، نگهبانی راه،نجاری، مکانیکی خودرو، قصابی، کارمند مالیاتی و غیره طرفداران بیشتری دارند.

از بین آوسبیلدنگ‌های آلمان، رشته‌هایی مانند کنترل‌کنندهٔ ترافیک هوایی، مکانیک کشتی‌، افسر اداره پلیس، پرستاری، کارشناس فروش بیمه و امور مالی، هتلداری، متخصص آی‌تی، کارشناس اداری، مسئول کفن و دفن، تکنسین الکترونیک و کارمند دولتی پردرآمدترین مشاغل به‌شمار می‌روند. سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار موقعیت شغلی مختلف در آلمان ایجاد می‌شود و بسیاری از این شغل‌ها در حوزهٔ دوره‌های آموزشی آوسبیلدنگ آلمان قرار دارند. بسیاری از فرصت‌های شغلی نیروی کار موردنیاز را به‌دست نمی‌آورند و این فرصت برای متقاضیان بین‌المللی مهاجرت به آلمان بسیار مناسب است.

 مشاوره دریافت آوسبیلدونگ

متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق روش آوسبیلدنگ آلمان باید چه مدارکی را ارائه کنند؟

از مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای آوسبیلدنگ آلمان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک هویتی شامل شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت معتبر؛
  • انگیزه‌نامه برای توضیح دقیق دلایل و انگیزه‌های شرکت در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای آلمان؛
  • رزومهٔ کاری به شکل جدول در قالب و فرمت Europass؛
  • گواهی تمکن مالی برای به اثبات رساندن داشتن تمکن مالی کافی برای اقامت در آلمان و تأمین هزینه‌های یک زندگی معمولی و استاندارد؛
  • مدرک زبان آلمانی سطح B1 و B2؛
  • مدارک تحصیلی دیپلم به همراه ترجمهٔ رسمی مدارک تحصیلی؛
  • قرارداد شرکت یا همان نامهٔ پذیرش دوره آوسبیلدنگ؛
  • گواهی بیمهٔ درمانی معتبر و سلامت پزشکی.
 مدرک تحصیلی مورد نیاز آوسبیلدونگ

آشنایی با مراحل مهاجرت به کشور آلمان از طریق روش آوسبیلدونگ

  1. ورود به سایت Ausbildung و انتخاب رشتهٔ موردنظر و محل برگزاری دوره آموزش حرفه‌ای در یک شرکت آلمانی؛
  2. آماده کردن مدارک و پیش‌نیازهای شرکت در دوره کارآموزی؛
  3. به اثبات رساندن مهارت کافی در زبان آلمانی سطح B1؛
  4. جستجوی کارفرمای مناسب برای شرکت در دوره آوسبیلدنگ آلمان؛
  5. آماده‌سازی مدارک تحصیلی و رزومهٔ کاری به همراه ترجمهٔ رسمی؛
  6. ارسال درخواستی شامل سی‌وی، انگیزه‌نامهٔ قانع‌کننده و همچنین گواهینامه برای شرکت در دورهٔ آموزشی به محل برگزاری کارآموزی به زبان آلمانی؛
  7. دریافت رضایت‌نامه از آژانس بین‌المللی ZAV آلمان توسط کارفرما؛
  8. در صورت نیاز دریافت تاییدیه از Vorranprüfung یا آژانس کار فدرال آلمان؛
  9. معاد‌ل‌سازی مدرک دیپلم با فرایند آنرکنونک و معادل‌سازی مدرک دانشگاهی با سایت آنابین و زاب در صورت درخواست کارفرما؛
  10. مراجعه به سایت ویزامتریک، پرداخت هزینه‌های لازم و گرفتن نوبت برای تأیید شدن مدارک؛
  11. اثبات اقامت در کشور آلمان با به همراه داشتن ویزا و انجام اقدامات لازم.
 شرایط سنی آوسبیلدونگ

جمع‌بندی

در این مقاله راجع‌به راحت‌ترین روش مهاجرت به آلمان برای جوانان یعنی روش آوسبیلدنگ آلمان و مزایای این روش صحبت کردیم و توضیح دادیم که از طریق این روش مهاجرتی و دریافت ویزای Ausblidung یا کارآموزی، می‌توان چه شغل‌هایی را یاد گرفت و کدام شغل‌ها درآمد بیشتری به همراه دارند. در ادامه به معرفی مدارک موردنیاز و مراحل مهاجرت به آلمان از طریق روش آوسبیلدونگ پرداختیم. برای دریافت مشاورهٔ رایگان و کسب اطلاعات موردنیاز دربارهٔ این روش، می‌توانید به یکی از مؤسسات مهاجرتی معتبر مانند هرمس اپلای و موسسات خوشنام مهاجرتی دیگر مراجعه کنید و با وکلای باتجربه و متخصص آن‌ها مشاوره کنید. این مؤسسات برای رفاه حال متقاضیان، مشاوره آنلاین و تلفنی نیز ارائه می‌دهند. امیدواریم مطالعهٔ این مقاله و نکات ارائه‌شده در آن، برای شما مفید واقع شده باشد.