آیا تزریق بوتاکس می تواند در درمان میگرن مزمن اثر بخش باشد؟

آیا تزریق بوتاکس می تواند در درمان میگرن مزمن اثر بخش باشد؟

میگرن یک اختلال عصبی است که اغلب منجر به سردردهای قوی و مداوم می شود که می تواند کیفیت زندگی فرد را مختل کند. بسیاری از مردم سردرد و میگرن را شبیه هم می دانند. با این حال، میگرن چیزی بیش از یک سردرد است.

مبگرن  در مقابل سایر سردردها:

به گفته برخی از پزشکان متخصص مغز و اعصاب، بسیاری از مردم میگرن را با سردردهای معمولی اشتباه می گیرند.

اکثر ما سردرد را تجربه کرده ایم. سردردها معمولاً به دلیل استرس، نداشتن خواب کافی یا تغییر سبک زندگی اتفاق می افتند. اما، پس از مصرف یک یا دو قرص مسکن می توان آنها را از بین برد. اما در میگرن، درد به طور مشخص در یک سمت یا ناحیه خاصی از سر ایجاد می‌شود و با علائمی مانند اورا همراه است. نمونه‌هایی از اورا عبارتند از حالت تهوع، تاری دید،  احساس ناراحتی و سرگیجه. این می‌تواند قبل، بعد یا در طول میگرن رخ دهد. .

بعضی از افراد ممکن است به نور حساس شوند،  تا جایی که مجبور میشوند از نور صفحه نمایش گوشی یا تلویزیون یا حتی نور خورشید اجتناب کنند، زیرا باعث تحریک و بدتر شدن سردرد آنها می شود و  تنها می خواهند در یک مکان تاریک و خنک پنهان شوند و استراحت کنند به گفته پزشکان علائم میگرن ممکن است بارها تکرار شوند. برخی از بیماران  پزشکان متخصص مغز و اعصاب بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال است که میگرن اپیزودیک داشته اند.

میگرن می تواند افراد ۱۰ ساله تا ۴۰ ساله را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در زنان سه برابر بیشتر از مردان است. تا به حال، علت میگرن هنوز برای دانشمندان و متخصصان مغز و اعصاب ناشناخته است. آنها معتقدند که برخی از محرکهای درد  باعث تحریک گیرنده های درد مغز و ایجاد میگرن میشوند که با استفاده از روشهای تصویربرداری پزشکی مانند آزمایش،MRI  و حتی آزمایش خون نمی توان آن را بررسی  و مشخص کرد لذا برای  تشخیص میگرن نیاز است که فرد توسط یک متخصص مغز و اعصاب معاینه شود.

محرک های میگرن

میگرن می تواند زندگی افراد را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.  زیرا می تواند باعث از دست دادن کار یا محدود کردن فعالیت های خاص افراد مبتلا شود. تحقیقات نشان می دهد که از هر ۱۲ نفر یک نفر از میگرن رنج می برد. برخی افراد سردردهای شدیدی دارند که با وجود مصرف داروهای بدون نسخه مثل مسکنهای معمولی نمی توان آنها را برطرف کرد. بنابراین، آنها باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا برای درمان بیشتر در کلینیک سردرد تهران معاینه شوند و در موارد حاد در بیمارستان بستری می شوند برای روش های درمانی زیادی وجود دارند، به عنوان مثال، داروهای تزریقی که سریعترین راه برای تسکین درد هستند. پزشکان سعی میکنند به بیماران مشاوره دهند تا عوامل محرک میگرن آنها را بصورت کامل و شخص به شخص بررسی کنند. این عوامل تحریک کننده میتوانند مواردی مثل  استرس و یا حتی بعضی از انواع مواد غذایی حاوی کافئین مانند قهوه و چای، پنیر یا شکلات باشند.

مدیریت میگرن

 میگرن را می توان به دو دسته میگرن اپیزودیک و میگرن مزمن طبقه بندی کرد. اینکه میگرن فرد جزو کدام دسته باشد، به دفعات حملات میگرنی که فرد در هر ماه تجربه میکند، بستگی دارد. این که مشخص بشود فرد دچار کدام نوع از میگرن است، می تواند به تعیین درمان مناسب برای فرد بیمار کمک کند. به گفته دکتر متخصص مغز و اعصاب، اگر فرد در ماه کمتر از ۱۴ روز میگرن داشته باشند به آن اپیزودیک می گویند و اگر ۱۵ روز یا بیشتر از ۱۵ روز در ماه میگرن داشته باشد،  نوع میگرن فرد مزمن نامیده می شود. مبتلایان به میگرن مزمن باید روزانه داروهای پیشگیری کننده مصرف کنند تا از عود آن جلوگیری کنند.

پزشکان معمولا با تجویز داروهای ضد میگرن شروع می کنند، زیرا آنها به کاهش تحریک درد در مغز کمک می کنند. دکتر متخصص مغز و اعصاب افزود: یک داروی فعال وجود دارد که می توانید هر زمان که دچار حمله میگرنی شدید آن را مصرف کنید. این متخصص مغز و اعصاب همچنین خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به میگرن اپیزودیک می توانند از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا NSAIDs  برای تسکین حملات میگرنی استفاده کنند. اگر نتیجه ندهد، بیماران به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده می شوند و به آنها داروهای مخصوص میگرن داده می شود که انتشار تحریک درد در مغز را هدف قرار می دهد.

تزریق بوتاکس برای میگرن:

 یکی دیگر از درمان های پیشگیری از میگرن سم بوتولینوم (بوتاکس) است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ((FDA تایید شده است. هدف این درمان پیشگیری از حمله میگرنی قبل از شروع آن است، اما اثربخشی آن به زمان نیاز دارد. بوتاکس فقط برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن استفاده می شود یعنی کسانی که بیش از ۱۵ روز در ماه از سردرد رنج می برند یا کسانی که از حملات بسیار حاد و  شدید رنج می برند. نحوه عملکرد بوتاکس  برای بهبود میگرن به این صورت است که در نقاط خاص اطراف بافت نرم پوست سر تزریق می شود. هنگامی که بوتاکس وارد پایانه عصبی می شود، از انتشار مواد شیمیایی دخیل در انتقال درد جلوگیری می کند. این کار از فعال شدن شبکه های درد در مغز جلوگیری می کند. دکتر متخصص مغز و اعصاب همچنین گفت تزریق بوتاکس برای درمان میگرن  هر سه ماه یک بار و هربار در ۳۱ نقطه سر و همه در بافت نرم پوست سر انجام خواهد شد. می توان تزریق بوتاکس را یکباره انجام داد و هر جلسه فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد. . البته باید بدانیم که فقط مقادیر کمی بوتاکس به عضلات کم عمق پوست، اطراف نواحی سر و گردن تزریق می شود .

images_1703764181_658d60d572211.png

یکی از فواید تزریق بوتاکس این است که عوارض جانبی زیادی ندارد. گاهی اوقات بیماران ممکن است بعد از تزریق بوتاکس سردرد داشته باشند، اما این اتفاق نادر است، زیرا دوز مصرفی در هر نقطه مقدار کمی است. ممکن است دو هفته تا سه ماه پس از تزریق بوتاکس طول بکشد تا بیماران حداکثر بهبودی را مشاهده کنند. پزشکان معمولاً داروهای خوراکی را برای بیماران در طی معاینه ها توصیه می کنند و قبل از توصیه درمان تزریقی، اثربخشی درمان دارویی را بررسی می کنند. اگر بیماران عوارض جانبی ناخواسته بخاطر مصرف داروهای خوراکی  گزارش کردند یا به اشکال خوراکی درمان با علائم تکرار شونده پاسخ ندادند،  تزریق بوتاکس یک گزینه جایگزین خواهد بود. این دارو برای همه گروه های سنی به جز زنان باردار قابل مصرف است. بوتاکس یک درمان طولانی مدت است. با این حال، اگر دفعات میگرن کاهش یابد، پزشکان کاهش دوز و دفعات درمان را پیشنهاد می‌کنند. همچنین بیماران همیشه می توانند در هر زمانی به درمان های دیگر روی بیاورند مانند همان مسکنهای خوراکی.

images_1703762156_658d58eca03b6.png