احتمال افزایش سهمیه ها برای آسیا/ آیا هندبال ایران جهانی می شود؟

احتمال افزایش سهمیه ها برای آسیا/ آیا هندبال ایران جهانی می شود؟

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و یکمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی دیدارهای جهانی از ۲۱ دی ماه با حضور ۱۶ تیم در منامه بحرین آغاز شده و دو روز آینده با شناخت تیم های برتر به کار خود پایان می دهد.

بنابر اعلام IHF چهار تیم از مسابقات قهرمانی مردان آسیا سهمیه حضور در رقابت های قهرمانی جهان را بدست خواهند آورد و تا این زمان دو تیم قطر و ژاپن حضور خود را در مرحله نیمه نهایی مسجل کرده و سهمیه حضور در مسابقات جهانی ۲۰۲۵ را دریافت کرده اند.

اما مسئولان کنفدراسیون هندبال آسیا به این مسئله معترض بوده و دنبال رایزنی و تغییر در تعداد این سهمیه ها می باشند.

تیم ملی هندبال مردان کشورمان که در دوره قبل (مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی عربستان) با راهیابی به مرحله نیمه نهایی و قبول شکست برابر تیم عربستان، میزبان در رده چهارم ایستادند همراه با تیم های قطر، بحرین و کره جنوبی و عربستان در رقابت های قهرمانی جهان لهستان حاضر شدند.

اما این بار، تیم ایران شانس تکرار مقام چهارمی را از دست داده و برای کسب رتبه پنجمی یک مسابقه دیگر پیش رو دارد.

فدراسیون هندبال ایران در جریان مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ اعلام کرده است که مسئولان آسیا به دنبال افزایش این چهار سهمیه هستند و این احتمال وجود دارد که یک سهمیه جهانی به سهمیه‌های قاره آسیا اضافه شود.

بنابر قوانین جهانی، مسابقات قهرمانی قاره ها اگر با ده تیم برگزار شود تنها چهار سهمیه جهانی به آن قاره تعلق می گیرد اما مسابقات قهرمانی آسیای ۲۰۲۴ که هم اکنون در منامه در جریان است با ۱۶ تیم پیگیری می شود و آسیا این حق را برای پیگیری و افزایش سهمیه جهانی برای خود محفوظ می داند.

چنانچه این مسئله قطعی گردد با توجه به اینکه تیم ایران باید برای کسب رتبه پنجمی تلاش کند، هنوز هم شانس حضور در مسابقات جهانی برای کشورمان وجود دارد.

در مسابقات انتخابی المپیک هم به غیر از تیم اول رقابت های قاره ای، تیم دوم می تواند با تیم های قاره ای دیگر مسابقه دهد و در صورت برتری راهی دیدارهای جهانی شود و این احتمال وجود دارد که با ارائه چنین راهکاری تیم پنجم قاره آسیا یا مستقیماً سهمیه جهانی بگیرد یا با رقابت با تیم پنجم قاره های دیگر شانس خود را برای رسیدن به مسابقات جهانی ۲۰۲۵ امتحان کند.

حال باید دید آیا رایزنی های مسئولان کنفدراسیون هندبال آسیا با فدراسیون جهانی به نتیجه خواهد رسید یا خیر؟ و آیا ایران با افزایش این سهمیه می تواند دبل کرده و برای دومین دوره پیاپی در بزرگترین رویداد این رشته در جهان حاضر شود یا خیر؟