از دردهای مفصل زانو غافل نشوید

از دردهای مفصل زانو غافل نشوید

عارف سعیدی متخصص آسیب‌های ورزشی با اشاره به اینکه از مهم ترین دردهای شایع و مربوط به مفصل زانو می توان به خالی کردن زانو اشاره کرد، اظهار کرد:  عوامل مختلفی از جمله ضعیف بودن عضله و رباط زانو در خالی کردن زانو نقش دارد؛ در واقع خالی کردن زانو باعث می‌شود فرد به صورت عادی قدم نزند که در نهایت تضعیف قدرت عضله را در پی خواهد داشت همچنین خالی کردن زانو به خصوص در افرادی که رباط صلیبی قدامی آن‌ها دچار آسیب شده است، با شدت بیشتری  دیده می‌شود.

او افزود: درصورتی که خالی کردن زانو در افراد سالمند مشاهده شود مربوط به ضعف عضله چهارسر است؛ بنابراین برای درمان این افراد باید ورزش مرتب روزانه و پیاده روی در نظر گرفته شود؛ اما اگر خالی کردن زانو در افراد جوان مشاهده شود می‌تواند دلیل محکمی مبنی بر پارگی رباط صلیبی قدامی باشد. برای پیشگیری از جدی شدن این موضوع در جوانان باید درمان سریع روی این افراد صورت بگیرد تا با عکسبرداری تخصصی بتوانیم در مورد درمان آن تصمیم بگیریم.

متخصص آسیب‌های ورزشی بیان کرد: در صورتی که فرد دچار پارگی رباط صلیبی قدامی باشد باید قبل از عمل جراحی، فیزیوتراپی و تمرینات درمانی را انجام دهد همچنین بعد از عمل جراحی باید توانبخشی، فیزیوتراپی و تمرینات درمانی تا حداقل ۶ ماه توسط فرد انجام شود تا بتواند به حالت عادی خود برگردد.

سعیدی تصریح کرد: در صورتی که خالی کردن زانو در ورزشکاران صورت بگیرد، باید مراحل درمانی ذکرشده به طور دقیق پیگیری شود؛ البته باید به این نکته مهم توجه داشت ورزشکاران بعد از عمل جراحی به طور مستقیم وارد ورزش حرفه‌ای خود نشوند؛ در واقع باید حداقل ۶ ماه تمرینات درمانی، آمادگی، توانبخشی و فیزیوتراپی انجام دهند و بعد از انجام این تمرینات می‌توانند ورزش حرفه‌ای خود را از سر بگیرند.

او گفت: خالی کردن زانو زمانی اتفاق می‌افتد که زانو به طور ناگهانی از حرکت می‌ایستد و باعث می‌شود شما بلغزید یا بیفتید که در هر رده سنی عوامل مختلفی را شامل می‌شود؛  با تشخیص پزشک معالج باید روند درمانی برای بهبود این مشکل صورت بگیرد

باشگاه خبرنگاران