استانی که کارگاه سازندگی می‌شود/تغییر ریل اقتصاد درسرزمین قنات‌ها

استانی که کارگاه سازندگی می‌شود/تغییر ریل اقتصاد درسرزمین قنات‌ها

خبرگزاری مهر، گروه سیاست – طیبه بیات: «سید ابراهیم رئیسی» از ۴ شهریور ۱۴۰۰ که کار خود را با کابینه جدید در پاستور آغاز کرد، بنا را بر مردمی شدن دولت و ارتباط نزدیک با اقشار مختلف جامعه و حضور درمیان آنها گذاشت تا جایی که فردای اولین جلسه دولت یعنی ۵ شهریور، سفرهای استانی خود را کلید زد و به خوزستان رفت.

شهریور ماه ۱۴۰۰ ترافیک سفرهای استانی رئیس‌جمهور سنگین بود، از این رو سید ابراهیم رئیسی در سومین سفر خود یعنی در ۱۹ شهریور به «استان خراسان جنوبی» رفت. رهاورد این سفر ۱۰۰ مصوبه بود که به گفته «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی شامل ۲۸۵ طرح با اعتبار عمرانی ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌شد.

اما در این میان، آنچه سفرهای استانی رئیسی را با دیگر سفرهای استانی رؤسای جمهور متمایز می‌کند، پیگیری اجرای مصوبات سفر و تحقق اعتبارات تخصیص یافته به استان، پس از انجام هر سفری توسط معاون اجرایی رئیس‌جمهور است. آنچه می‌توان از نطرات و دیدگاه‌های رئیس‌جمهور در سفرهای استانی فهمید، عدم طرح وعده‌های نشدنی به مردم و در عین حال پیگیری جدی تمامی مصوبات سفرهای استانی است.

«سید صولت مرتضوی» در جایگاه معاون اجرایی رئیس‌جمهور مأموریت رصد و نظارت بر حُسن اجرای نظارت بر مصوبات سفرهای استانی را دارد، تا جایی که هم به طور مستقیم به استان‌ها سفر می‌کند تا از روند اجرایی شدن پروژه‌ها و اتمام طرح‌های نیمه تمام اطمینان یابد و هم استانداران و مدیران ارشد استانی را به تهران فرامی‌خواند تا گزارش آخرین اقدامات برای اجرای مصوبات را دریافت کند.

اولین برنامه مرتضوی در خراسان جنوبی؛ دیدار با نماینده ولی فقیه و مدیران استان

مرتضوی در راستای ماموریت رئیس‌جمهور به او، روز سه‌شنبه (۱۰ خرداد ماه) جهت پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان خراسان جنوبی به بیرجند رفت. پس از ورود به بیرجند در ساعت ۷ صبح، اولین برنامه خود را به دیدار با حجت الاسلام عبادی نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه شهر بیرجند اختصاص داد. در این دیدار و پیش از صحبت‌های نماینده ولی فقیه، استاندار و جمعی از مدیران استانی سخنرانی کردند.

«جواد قناعت» در این مراسم مطالبات و خواسته‌های لازم برای پیشبرد طرح‌های استانی را مطرح کرد که افزایش سقف اعتبارات به منظور تحقق مصوبات رئیس‌جمهور برای خراسان جنوبی در صدر آن قرار داشت.

سپس نوبت به «مرتضوی» رسید، او ابتدای سخن مختصر به علت سفر خود اشاره کرد و در همان بین پاسخی هم به مطالبات استاندار خراسان جنوبی داد.

حجت الاسلام عبادی نیز در این دیدار به طرح مردمی سازی یارانه‌ها اشاره و تاکید کرد: «برای بهبود شرایط، جراحی نیازمند است و دولت تصمیم به این موضوع گرفته است؛ این جراحی سخت و دردآور است اما باید اصلاح صورت گیرد».

دومین مقصد طبق برنامه ریزی مشخص شده، بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از روند احداث باند دوم محور بیرجند-قائن بود.

مدیرکل راه و شهرسازی در جریان بازدید مرتضوی از این پروژه گفت: «ما تا قبل از سال ۱۴۰۰، حدود ۷۳۴ کیلومتر باند رفت و برگشت ایجاد کردیم. بعد از سفر رئیس‌جمهور به بیرجند در شهریور ۱۴۰۰، ۲ هزار میلیارد تومان در ردیف مصوبات استان تا سال ۱۴۰۲ ایجاد شد که از این مقدار ۴۵۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد که این اقدام در نوع خود بی‌نظیر بود. ارزش اجرایی این پول برای ما، در حدود هزار میلیارد تومان بود و باعث ایجاد یک تحرک خوبی در حوزه راهسازی استان شد.»

وی با بیان اینکه ما برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۲۱۶ کیلومتر هدف گذاری کردیم که از این مقدار، ۱۰۰ کیلومتر برای ۱۴۰۱ است، گفت: اگر امسال ۷۰۰ میلیارد به ما تزریق شود، می‌توانیم ۱۰۰ کیلومتر باند دوم را افتتاح کنیم. اگر طی امسال ۱۰۰ میلیارد تومان به استان تزریق شود، ما می‌توانیم محور بیرجند-قائن را تا پایان سال افتتاح کنیم.

افزایش سهمیه قیر رایگان در بودجه ۱۴۰۱

مرتضوی هم طی سخنانی، گفت: به پیمانکاران این اعتماد را بدهید که اجازه نمی‌دهیم حق آن‌ها تضییع شود تا در این زمینه برای آنها اعتمادسازی صورت گیرد.

وی همچنین از افزایش قابل توجه سهمیه دستگاه‌های اجرایی از قیر رایگان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داد و عنوان کرد: متولیان امر در جذب حداکثری این سهمیه برای استان خراسان جنوبی تلاش کنند.

راه‌آهن بیرجند قائن؛ مهمترین پروژه کشور

بازدید از پروژه خط ریلی راه آهن بیرجند_قائن هم سومین گزینه هدف گذاری شده برای بازدید یک روزه معاون اجرایی رئیس جمهور بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این بازدید، راه آهن استان خراسان جنوبی را مهمترین پروژه هم برای استان و هم برای کشور دانست و گفت: سایر دستگاه‌ها، علاوه بر راه و شهرسازی، همگی اذعان دارند که راه‌آهن همواره باید در اولویت قرار بگیرد.

استانی که کارگاه سازندگی می‌شود/تغییر ریل اقتصاد درسرزمین قنات‌ها

داعی با بیان اینکه موضوعات مالی پروژه راه آهن حل شده است، اما یکسری مشکلات تکنیکال در پرداخت وجود دارد که ما درخواست رفع آنها را داریم، از معاون رئیس جمهور خواست تا دستورات لازم به پیمانکار برای فعال‌تر شدن کارگاه پروژه مذکور اعمال شود.

مرتضوی نیز در پاسخ به مطالب مطرح شده، گفت: این پروژه علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه‌ها و رفع مشکلات حمل و نقل مسافری می‌شود، برخی از مشکلات محور را نیز حل می‌کند. این پروژه از اولویت‌های استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود،از این رو تلاش خواهیم کرد مشکلات ایجاد شده از سر راه پروژه راه آهن برداشته شود.

خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود

بازدید از تصفیه خانه فاضلاب بیرجند چهارمین برنامه معاون اجرایی رئیس‌جمهور بود.

این بازدید که از بخش مایع مدول دوم پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند انجام شد، اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیون یورو دارد و با اهداف استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیر شرب، امکان محافظت از مخازن آب‌های زیرزمینی، امکان استفاده از لجن تثبیت شده، امکان استفاده بهینه از پساب و ایجاد منبع آبی مطمئن، افزایش و بهبود استانداردهای سلامتی و بهداشت عمومی احداث شده است.

مرتضوی پس از این بازدید در جمع خبرنگاران که بیشتر آنها به دعوت دولت به بیرجند سفر کرده بودند حاضر شد و گفت: با مدیریت خوب آقای استاندار و همکاری با دولت و پیگیری مجدانه نمایندگان مجلس کارهای خوبی در مورد این استان صورت گرفته است و اطمینان دارم با تخصیص‌های بعدی استان خراسان جنوبی به کارگاه سازندگی تبدیل خواهد شد.

پس از این برنامه، بهره‌برداری از پروژه توسعه مخابراتی منطقه خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و با حضور این عضو کابینه از ۶۹۷ طرح مخابرات منطقه خراسان جنوبی با سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان بهره برداری شد.

سفر یک روزه مرتضوی با این بازدید و تقارن آن با نزدیک شدن به اذان ظهر به نیمه رسید؛ نماز اقامه شد و دوباره پیگیری‌های سفر از سر گرفته شد. این بار بهره برداری از قنوات اربعه نوفرست از توابع بیرجند،در فهرست بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور قرار گرفت.

استانی که کارگاه سازندگی می‌شود/تغییر ریل اقتصاد درسرزمین قنات‌ها

این بخش از سفر، با حاشیه‌های جالبی همراه بود. پیر، جوان و زن و مرد خود را رسانده بودند تا با معاون اجرایی رئیس جمهور که خود زمانی استاندار استان بود «گپ و گفت» کوتاه و صمیمی داشته باشند. پدر شهید سالخورده‌ای که برای مرتضوی هم آشنا به نظر می‌رسید روی صندلی، کنار او نشست و پس از اتمام روند تشریحی بهره برداری از قنوات اربعه، در افتتاح آن مشارکت کرد.

پیشرفت ۳۰ درصدی مرمت و احیای قنوات خراسان جنوبی

یکی از مصوبات مهم سفر سید ابراهیم رئیسی در ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ به خراسان جنوبی، تشکیل ستاد احیا و مرمت قنوات این استان بود. به گفته یکی از مسئولین استان، «کل طول قنوات استان خراسان جنوبی، ۴ هزار کیلومتر است که تنها در ۳۰ درصد این قنوات کار انجام شده است؛ یعنی در ۳۶۰۰ کیلومتر کاری انجام نشده است»

براساس گزارش مقامات استانی، اعتبارات مصوب سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی برای ستاد احیا و مرمت قنوات، ۳۷.۵ میلیارد تومان محقق شده که حاصل آن، مرمت ۱۲۹ رشته قنات با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد بوده است.

مرتضوی در ششمین برنامه خود در خراسان جنوبی، ۴ رشته قنات از مجموع ۱۲۹ رشته‌ای که از شهریور ماه سال گذشته تاکنون مرمت و بازسازی شده بودند را به بهره‌برداری رساند.

می‌توان ریل اقتصاد را تغییر داد

مرتضوی در جریان بهره‌برداری از قنوات اربعه روستای نوفرست با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور به مردم خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های استان خراسان جنوبی منابع موجود در آن از جمله معادن این استان است، گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور اقتصاد کشور از محوریت نفت به محوریت معادن تغییر ریل دهد و این امر امکان پذیر است.

او گذری هم به اجرای مردمی سازی یارانه‌ها در دولت سیزدهم زد و گفت: در اصلاح طرح اقتصادی حدود ۵۰۰ شبکه بیگانه و معاند شیطنت کردند تا توفیقات را به نقطه ضعف تبدیل کنند، اما مردم تمام دسیسه‌های دشمن را نقش بر آب کردند»

آخرین برنامه سید صولت مرتضوی در سفر به استان خراسان جنوبی، حضور در یکی از فروشگاه‌های بزرگ عرضه کالاهای اساسی بیرجند بود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جریان بازدید از این فروشگاه در جریان تأمین و عرضه صحیح کالاهایی همچون روغن خوراکی، شکر، قند، تخم مرغ، مرغ و لبنیات قرار گرفت و گزارشی را از مسئولان ذی ربط نسبت به میزان عرضه و تطبیق قیمت کالاها با آخرین قیمت مصوب در ستاد تنظیم بازار دریافت کرد.

رشد ۸ درصدی محقق می‌شود

معاون اجرایی رئیس‌جمهور، در پایان سفر یکروزه خود به خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران حضور یافت و با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری دولت رشد هشت درصدی اقتصاد است،گفت: رشد هشت درصدی با سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری محقق خواهد شد و دوستان ما در استان باید از طریق منابع استان و منابع ملی باید صورت گیرد و ما به عنوان یار دوازدهم کنار آن‌ها هستیم.

او اشاره‌ای هم به ظرفیت های استان خراسان جنوبی کرد و با اشاره به اینکه قدرت نرم‌افزاری مردم خراسان جنوبی، قدرت بسیار بالایی است،گفت: ما باید به کمک و مدد دانش‌بنیان‌ها، بهره‌وری را بالا ببریم و به رشد هشت درصدی برسیم تا به موجب آن ضریب جینی اصلاح شود و فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند تا بتوانیم در یک بازه زمانی مشخص از شرمندگی مردم خراسانی جنوبی و ملت ایران خارج شویم.

معاون اجرایی رئیس جمهور در این سفر، بیش از ۱۳ ساعت در بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی حضور داشت و طی برنامه‌ای فشرده به وضعیت استان رسیدگی کرد و سرانجام ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه با خروج از این استان به این سفر یک روزه پایان داد. سفری که منجر به تصمیماتی جدید در خصوص نیازهای استان شد تا جایی که پیشنهاد اضافه شدن متمم‌هایی به اصل مصوبات سفر استانی رئیس جمهور برای تحقق جامع نیازهای استان و بررسی طرح های اولویت دار مطرح شد.

منبع : مهر