افت و خیز بسکتبال خارج از زمین سخت/ خوب بود اما ایده‌آل نبود

افت و خیز بسکتبال خارج از زمین سخت/ خوب بود اما ایده‌آل نبود

به گزارش خبرنگار مهر، دو دیداری که تیم ملی بسکتبال برابر بحرین برگزار کرد، آغاز کار این تیم بود هم با ترکیب جدید مربیان و بازیکنانش و هم در راه کسب سهمیه مسابقات جام جهانی ۲۰۲۳؛ ملی پوشان بسکتبال ایران در هر دو دیدار که به فاصله چهار روز برگزار شد صاحب برتری شدند تا خیال خود را بابت کسب حداکثر امتیاز از پنجره نخست مسابقات راحت کنند اما به نظر می رسد به زمان بیشتری نیاز است برای اینکه بسکتبال ایران بابت آینده این تیم به اطمینان و راحتیِ خیال برسد.

اگرچه تیم ملی بسکتبال در هر دو دیدار صاحب پیروزی شد و به خصوص دیدار دوم را با اختلاف امتیاز قابل توجه (۱۰۰ بر ۶۴) تمام کرد اما اشکالاتی در ترکیب این تیم و عملکرد بازیکنانش به چشم آمد که شاید مانع نتیجه گیری در تهران و منامه نشد اما زنگ خطری بود برای پنجره های بعدی و دیدار با تیم های قویتر.

البته که اشکالات وارد به تیم ملی بسکتبال که بخشی از آن مربوط به هماهنگی میان بازیکنان بود در دیدار برگشت کمتر از دیدار رفت نمود پیدا کرد و همین مسئله نشان می دهد که بخشی از مشکلات با اردو و بازی و کنار هم بودن بیشتر بازیکنان مرتفع می شود. بخشی از کم و کاستی های تیم ملی بسکتبال در این دو دیدار اما در برخی پست ها و به واسطه شرایط و چگونگی عملکرد بازیکنان حاضر در آنها خود را نشان داد که کادر فنی تیم ملی باید توجه بیشتری به آنها داشته باشند قبل از اینکه زمان از دست برود و تیم ملی به زمین سخت و سفت تر برسد.

عنایت الله آتشی کارشناس بسکتبال در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ایرادهای وارد به تیم ملی بسکتبال مقابل بحرین اشاره کرد و بر لزوم برگزاری اردوهای بیشتر، شناخت زودتر ترکیب اصلی و ثابت تیم و توجه لازم به پست های گارد راس و سنتر و لزوم به کاری گیری بازیکنان همیشه آماده برای آنها تاکید کرد.

افت و خیز زیاد تیم ملی بسکتبال

وی با تاکید بر اینکه تیم ملی بسکتبال به فرصت بیشتری نیاز دارد تا به مرحله بازی با حداقل مشکل برسد، گفت: دیدار رفت برابر بحرین اشکالات زیادی داشت که تا حدی هم طبیعی بود. به هر حال بازیکنان پیش از این بازی اردوی زیادی نداشتند و دیدار تدارکاتی سطح بالایی برگزار نکرده بودند و اینها باعث شد بازیکنان بازی را با افت و خیز زیاد برگزار کنند به خصوص که آنها یک مربی جدید با افکار جدید هم بالای سر خود می دیدند.

بازیکنان نسبت به هم بی اعتنا بودند

کارشناس بسکتبال با بیان اینکه در دیدار دوم مقابل بحرین عمکلرد تیم ملی بسکتبال بهتر شد، تصریح کرد: در بازی برگشت ملی پوشان سازمان یافته تر کار کردند، هماهنگی میان آنها در دیدار اول کم بود و بعضا بازیکنان نسبت به هم بی اعتنا بودند. البته نه به خاطر غرض ورزی بلکه به دلیل نداشتن اردوی کافی و تجربه لازم؛ اما برای دیدار برگشت هماهنگی بازیکنان خیلی بیشتر شد و همین مسئله در عملکرد کلی تیم تاثیر مثبت داشت.

افت و خیز بسکتبال خارج از زمین سخت/ خوب بود اما ایده‌آل نبود

تیم ملی بسکتبال ایده آل نبود

آتشی با تاکید بر اینکه با همه اینها اما تیم ملی بسکتبال در دیدار دوم هم ایده آل نبود به خصوص که بازیکنان در دفاع همچنان ضعف هایی داشتند، یادآور شد: بازیکن آمریکایی تیم ملی بحرین در حالت کاملا آزاد و بدون دردسر اقدام به پرتاب سه امتیازی می کرد و این به خاطر عدم دفاع منسجم تیم ملی ایران بود. بازیکنان ایران اصلا نزدیک به هم نبودند و پوشش خوبی نداشتند. این مسئله ضعف کلی دفاع ایران را در بازی اول موجب شد و این یکی از اشکالات کلی وارد به تیم ملی است.

در پست گارد راس ضعف داریم

وی با بیان اینکه دو دیدار رفت و برگشت تیم ملی بسکتبال مقابل بحرین نشان داد که این تیم در پست گارد راس ضعف محسوسی دارد، گفت: استفاده از مهدی کامرانی در این پست و در کل حضورش در ترکیب تیم ملی غنیمت است. کامرانی بازیکنی با تجربه بالاست که به موقع هم از آن بهره می برد اما این بازیکن توانایی حضور متوالی در ۴ کوارتر را ندارد. کامرانی مهره ای کارآمد و تاثیرگذار است اما نهایت برای یک نیمه.

نباید به مهدی کامرانی بسنده شود

مربی پیشین بسکتبال کشور با یادآوری اینکه سجاد مشایخی در این پست نیروی با تجربه و در عین حال جوانتری است، گفت: در کل اما اعضای کادر فنی تیم ملی باید فکر اساسی برای پست گارد راس داشته باشند و در مورد آن به حضور مهدی کامرانی بسنده نکنند به خصوص که یک پست کلیدی و تعیین کننده در بسکتبال است و نیاز است تیم ملی بازیکنانی همیشه آماده برای آن داشته باشد.

بازیکنی که غیبتش در هر دو بازی محسوس بود

این کارشناس بسکتبال اشاره ای هم به غیبت حامد حدادی در ترکیب تیم ملی بسکتبال و در دو دیداری که برابر بحرین برگزار شد، داشت و گفت: کمبود حامد حدادی در این دو بازی کاملا محسوس بود. سالار منجی یکی از بازیکنانی است که در پست حامد حدادی و به جای او به کار گرفته شد. منجی بازیکنی جوان با قابلیت های فیزیکی مناسب است و نشان داد که مستعد هم است. او باوجود قابلیت ها و فیزیک مناسبی که دارد، حرکاتی را انجام می داد که خب نباید مرتکب آنها شود تا باعث هدر رفتن توپ نشود.

حدادی از نظر روحی و فنی یک وزنه است

وی افزود: اینها اشکالاتی است که به جایگزین حامد حدادی وارد است. دلیل هم این است که زمان لازم است تا بازیکنان جوان اینچنینی تجربه لازم را پیدا کنند. روزبه ارغوان و اصغر کاردوست هم نفراتی است که در پست حامد حدادی به کار گرفته می شوند اما این را باید در نظر گرفت که حضور حامد حدادی در ترکیب تیم دو بعد دارد؛ اول اینکه از نظر روحی به خود ما قدرت می دهد و تیم مقابل را ضعیف می کند و دوم اینکه به لحاظ فنی وزنه قابل اتکایی زیر سبد به حساب می آید.

افت و خیز بسکتبال خارج از زمین سخت/ خوب بود اما ایده‌آل نبود

به فکر بازگشت حدادی نباشیم!

آتشی در رابطه با حامد حدادی به یک مسئله دیگر هم اشاره کرد و اینکه نباید به فکر بازگشت این بازیکن باشیم، به هر حال دیر یا زود حامد حدادی هم تصمیم به کنار رفتن از تیم ملی می گیرد بنابراین مربیانی که امروز هدایت این تیم را بر عهده دارند باید از حالا به فکر باشند تا مهره هایی در پست او و در حد و اندازه قابلیت های او داشته باشند.

تاکید بر برطرف کردن نقاط ضعف

وی در بخش دیگر از این گفتگو تصریح کرد: بحرین در پست حامد حدادی بازیکن تاثیرگذاری نداشت وگرنه شاید به مشکل بر می خوردیم. در کل اما دیدار با این تیم در این مرحله برای مان خوب بود و خود حکم تدارکات را داشت. برای پنجره های بعدی و دیدار مقابل تیم هایی مانند ژاپن، نیوزلند، لبنان، عربستان و چین باید خیلی بهتر کرد و این هم مستلزم برطرف کردن نقاط ضعف است.

مربیان به شناخت زودتر و بهتری ترکیب اصلی برسند

این کارشناس بسکتبال با تاکید بر اینکه مربیان تیم ملی باید به شناخت بهتری از ترکیب اصلی برسند، خاطرنشان کرد: الان تراکم بازیکن است و شناخت بازیکن هم زمان می برد. البته مصطفی هاشمی و مهران حاتمی مربیان با تجربه ای هستند و می دانند که بازیکنانی توانا و هماهنگ موجب داشتن تیم ملی قوی می شود. بنابراین باید روی قابلیت های بازیکنان و به کارگیری آنها کار شود و اینکه آنها هماهنگ با هم باشند و یکدیگر را در زمین پوشش دهند در غیر این صورت نتیحه ای حاصل نمی شود.

زمان داریم اما نباید از دست برود

عنایب الله آتشی در بخش پایانی این گفتگو گفت: از بازیکنان ذخیره هم نباید غافل بود، به گونه ای باید آنها را در اختیار داشت که افتی نداشته باشند و وقتی وارد زمین می شوند بتوانند نتیجه جابه جایی بازیکن را نشان دهند. در کل اینکه دیدارهای برگزار شده برابر بحرین گام اولی بود که تیم ملی بسکتبال در مسیر جدید و با نگاه و مدیریت جدید برداشت و طبیعتا ضعف ها و مشکلاتی هم داشت. البته برای برطرف کردن این مشکلات زمان داریم و می توانیم به آنها رسیدگی کنیم. فقط باید به موقع اقدام شود تا از زمان از دست نرود.

منبع : مهر