افزایش ضریب ریسک ترانزیت موادمخدر از خاک ایران

افزایش ضریب ریسک ترانزیت موادمخدر از خاک ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی در نشست ارتقای همکاری‌های بین‌المللی و تقویت ظرفیت‌های ملی در مبارزه با تهدید جهانی مواد مخدر صنعتی در وین با ماتیاسن رئیس بخش عملیات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) دیدار کرد و با بیان اینکه برنامه‌های کنترل و انسداد مرز در نوار شرقی کشور ایران با هدف مقابله با مواد مخدر ادامه دارد، گفت: این اقدامات را به مرزهای غربی در مسیر بالکان نیز گسترش داده‌ایم.

وی افزود: علی‌رغم برخی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه؛ مبادی ورودی و خروجی اعم از زمینی، هوایی و آبی را تقویت و تجهیز کرده‌ایم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در همین راستا، در سال ۲۰۲۳، دستگاه‌های مقابله‌ای کشور موفق شدند بیش از ۶۶۰ تن انواع مواد مخدر از جمله حدود ٣۵ تن هروئین و مرفین و بیش از ۳۷ تن متافتامین کشف کنند که این امر در مقایسه با سال قبل، حدود ٣٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کاظمی ادامه داد: در نتیجه اقدامات مقابله‌ای ایران از جمله تمرکز بر عملیات‌های مبتنی بر اطلاعات، ضریب ریسک ترانزیت مواد مخدر از خاک کشورمان افزایش یافته است و در چند سال اخیر نیز باندهای بین‌المللی قاچاق برای کسب منافع مادی خود از مواد مخدر، مسیر ترانزیت و قاچاق را به سمت دریا تغییر داده‌اند.

ماتیاسن رئیس بخش عملیات دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل نیز در این دیدار گفت: بخش عملیات بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین حوزه در ساختار UNODC است که در ٩٨ کشور شعبه دارد و حدود ٢٧٠٠ پرسنل بین‌المللی و ملی در کشورها از جمله در جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با تبریک موفقیت جمهوری اسلامی ایران در کشف مواد مخدر افزود: بیشترین کشفیات تریاک، هروئین و مرفین جهان توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

ماتیاسن در پایان آمادگی بخش خود را برای ارتقای همکاری‌ها با ایران اعلام داشت و نقش کشورمان را در برنامه‌های مشترک با دفتر UNODC ستود.