الزام پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی روستایی توسط بانک‌ها

الزام پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی روستایی توسط بانک‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار مورخ ۲۸/‏۰۹/‏۱۴۰۲‬ سقف فردی تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از دو میلیارد ریال به سه و نیم میلیارد ریال با نرخ سود ۵ درصد افزایش پیدا کرد.

بانک مرکزی پرداخت وام ساخت مسکن روستایی به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان را به ۹ بانک ابلاغ کرد. بانک‌های ملی، صادرات، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی از (۱۰ دی) موظف به پرداخت تسهیلات به ۳۵۰ هزار متقاضی روستایی هستند؛ ۱۲۲ همت برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی تخصیص یافته است.

امسال سقف وام ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون افزایش یافت، بر این اساس تعداد متقاضیانی که می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند از ۲۰۰ هزار نفر به ۳۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وام ۳۵۰ میلیونی توسط بانک‌ها پرداخت نمی‌شود

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار مهر، از بانک‌هایی که توسط بانک مرکزی موظف به پرداخت این وام هستند، مشخص شد که برخلاف ابلاغیه بانک‌مرکزی بانک‌های معرفی شده، تمایلی به پرداخت وام ۳۵۰ روستایی ندارند، بنابراین رضا حمیدی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن به خبرنگار مهر، گفت: از ۹ بانکی که بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات وام مسکن روستایی انتخاب کرده، ۴ بانک پست بانک، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت ابلاغ استانی تسهیلات شده است که جمع این ۴ بانک ۱۱۱ از ۳۵۰ هزار فقره ابتدایی است.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن در ادامه تاکید کرد: ۱۰۰ هزار پرونده حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد نهضت ملی مسکن به بانک‌ها معرفی کردیم و در ادامه مراحل عقد را پایان رساندیم.

این مسؤول تصریح کرد: ابلاغیه رسمی استانید بانک‌های صادرات، ملت و ملی طی دو آینده انجام می‌شود اما بانک مسکن به دلیل تحت تراز مالی طی هفته آتی روند این تسهیلات را به انجام خواهد رساند.

وی افزود: این وام مسکن جز تسهیلات تکلیفی بانک‌ها محسوب می‌شود و بانک‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی موظف به پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی هستند.