امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا قبل از پایان سال ۲۰۲۳

امضای موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا قبل از پایان سال ۲۰۲۳

به گزارش خبرگزاری مهر، میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل وتوافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همچنین امیدواریم این دو رویداد یکدیگر را تقویت کنند و احتمالاً بعد از رویداد نمایشگاه اختصاصی اوراسیا و پیش از پایان سال جاری میلادی، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا امضا خواهد شد.

سیدی با بیان اینکه امضای این موافقت‌نامه در افزایش تجارت بین پنج کشور اوراسیا و ایران بسیار مؤثر خواهد بود، گفت: تجربه چهارساله اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا بسیار مثبت بوده است.

حجم تجارت ایران و اوراسیا به ۵ میلیارد دلار رسید

وی ادامه داد: پیش از اجرای این موافقت‌نامه ایران و اوراسیا، حجم تجارت فی مابین ۲.۵ میلیارد دلار بود و در حال حاضر به ۵ میلیارد دلار رسیده است و نه تنها تجارت افزایش پیدا کرده است، بلکه ترکیب تجارت هم از کالاهایی که به صورت سنتی دهه‌ها تجارت می‌شده است، به صورت معناداری تغییر پیدا کرده و سهم کالاهای صنعتی بیش از دو برابر شده است.

مشاور امور بین‌الملل وتوافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یقیناً اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد که تعرفه ۸۷ درصد کالاها صفر خواهد شد، منتهی به افزایش تجارت می‌شود و این پیام باید به تجار ایرانی و کشورهای عضو اوراسیا منتقل شود و تجارت در سایه تسهیلات ایجاد شده با این موافقت‌نامه افزایش یابد.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی افزود: در مورد تجارت خدمات در موافقت‌نامه صرفاً هماهنگی‌هایی برای توسعه تجارت صورت گرفته و بعد از اجرای موافقت‌نامه، توافقاتی برای تسهیل تجارت این بخش صورت می‌گیرد.