امضا تفاهم نامه در بخش کشاورزی برای هم افزایی

امضا تفاهم نامه در بخش کشاورزی برای هم افزایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با هدف هم‌افزایی، اجتناب از موازی‌کاری، هدفمند و همسو کردن توانایی‌های طرفین در راستای مأموریت‌های مشترک و فراهم کردن امکان همکاری‌های سازنده و اثربخش علمی – پژوهشی در حوزه کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک پژوهشی امضا کردند.

این تفاهم‌نامه که به امضای غلامرضا صالحی جوزانی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و محمد زمانیان رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر رسید، برای دستیابی به تعامل و همکاری فعال و سازنده علمی و پژوهشی هدفمند با مشارکت تخصص‌های مختلف در راستای وظایف حاکمیتی و تحقیقاتی هر یک از طرفین به منظور توسعه و تجاری‌سازی محصولات فناورانه و رفع چالش‌های بخش کشاورزی است.

زمینه‌های همکاری پژوهشی در این تفاهم‌نامه پنج ساله؛ تقویت، هم‌افزایی و مشارکت در برنامه‌های به‌نژادی مؤسسه، پوشش‌دار کردن بذور با نانوذرات و سایر فناوری‌های نوین، همکاری در زمینه استفاده از منابع ژنتیکی و بهره‌گیری از زیست‌فناوری در توسعه روش‌های نوین حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی بانک ژن گیاهی ملی ایران و همکاری در زمینه تحقیقات انتخاب به کمک نشانگرها، فیزیولوژی، متابولومیکس، پروتئومیکس و دبل هاپلوئید است که حسب مورد سایر موارد همکاری و حوزه‌های دیگر پژوهشی که در این تفاهم‌نامه مورد اشاره قرار نگرفته با توافق طرفین به عنوان متمم به این تفاهم‌نامه افزوده خواهد شد.

صالحی جوزانی طی سخنانی در این مراسم با تشکر از میزبانی گرم مؤسسه اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌ها و امکانات مناسبی که در زمینه بیوتکنولوژی مولکولی، کشت بافت و سالم‌سازی، روش‌های دبل هاپلوئیدی، نانوفناوری و تولید کودهای بیولوژیک و آفتکش‌های زیستی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وجود دارد، زمینه‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک تحقیقاتی بین دو مجموعه وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با تشکیل کمیته‌ای مشترک ضمن بررسی اولویت‌ها و زمینه‌های مناسب همکاری مشترک، حداقل یکی، دو پروپوزال مشترک طی تابستان جاری، تدوین و تصویب شود.

زمانیان رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اعلام کرد: بخش‌های مختلف تحقیقاتی مؤسسه آماده هرگونه همکاری مشترک پژوهشی با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی هستند و امیدواریم که این تفاهم‌نامه، منشأ دوستی‌ها و همکاری‌های بیشتر آتی و الگویی برای دیگر مؤسسات تحقیقاتی سازمان باشد.

وی در پایان تاکید کرد: زمینه‌های همکاری در این تفاهم‌نامه کاملاً باز است و می‌توان محورها و موضوعات دیگری را بر اساس نیاز بخش کشاورزی و زمینه‌های مورد نظر همکاران به آن افزود.