امن‌ترین و بهترین روش مهاجرت کدام است؟

امن‌ترین و بهترین روش مهاجرت کدام است؟

در سال‌های اخیر که بحث مهاجرت بین ایرانیان داغ شده افراد زیادی شروع به تبلیغ در زمینه مهاجرت به کشورهای اروپایی و … کرده‌اند؛ اما این افراد چه روشی را برای مهاجرت به شما پیشنهاد می‌دهند؟ آیا این روش مناسب شما است؟

برای اینکه متوجه شویم امن‌ترین و بهترین روش مهاجرت چیست باید موارد زیادی آشنا شویم و سپس نسبت به شرایط هر فرد بهترین روش را انتخاب کنیم.

روش‌های زیادی برای مهاجرت به کشورهای بزرگ وجود دارد؛ اما همه این روش‌ها امن نیست! برای مثال روش پناهندگی که در سال‌های اخیر به افراد زیادی پیشنهاد شده، روشی بسیار خطرناک است که احتمال موفقیت کمی نسبت به دیگر روش‌ها دارد.

اما روش‌های قانونی و امن زیادی برای مهاجرت وجود دارد که نسبت به هر کشوری این روش‌ها متفاوت است؛ ما در اینجا قصد داریم تا بهترین روش مهاجرت که در اکثر کشورها قانونی می‌باشد را به شما معرفی کنیم.

قبل از معرفی هر روش قصد داریم تا به شما تفاوت ویزا، اقامت و شهروندی را توضیح دهیم چرا که بسیار مهم است قبل از انتخاب مقصد شما قصد خود از سفر به آن کشور را بدانید و شرایط را برای آن مورد بسنجید.

تفاوت بین ویزا، اقامت و شهروندی

وقتی قصد سفر یا مهاجرت به کشورهای خارجی را دارید اغلب در مورد ویزا، اقامت و شهروندی می‌شنوید. اما چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ویزا

ویزا مُهری است که توسط سفارت یا کنسولگری یک کشور خارجی روی پاسپورت شما گذاشته می‌شود. این مهر نشان‌دهنده‌ اجازه ورود، اقامت یا ترک کشور برای مدت و هدف مشخصی است.

ویزا انواع مختلفی دارد که هر کدام برای اهداف خاصی به مدت‌زمان معینی صادر می‌شوند. در ادامه با برخی از انواع ویزا آشنا می‌شویم.

  • ویزای توریستی: برای سفرهای تفریحی
  • ویزای تجاری: برای اهداف سرمایه‌گذاری.
  • ویزای دانشجویی: برای تحصیل.
  • و …

اقامت

اقامت به شما اجازه می‌دهد که برای مدت طولانی‌تری در یک کشور خارجی زندگی کنید اما تمام حقوق شهروندی را به شما نمی‌دهد؛ به‌عنوان‌مثال شما حق رأی و یا اجازه کار در برخی مشاغل را نخواهی داشت.

در مجموع دو نوع اقامت وجود دارد که می‌توانید برای اخذ آنها در هر کشوری نسبت به قوانین اقدام کنید.

  1. اقامت موقت: برای چند سال معتبر است اما می‌توانید آن را تمدید کنید.
  2. اقامت دائم: به شما اجازه می‌دهد تا تحت شرایط خاصی بدون هیچ تاریخ انقضایی در آن کشور زندگی کنید.

شهروندی

شهروندی همان‌طور که از اسمش پیداست آخرین مرحله و تبدیل‌شدن به عضو دائمی از یک ملت است؛ در این مرحله شما جزوی از شهروندان یک کشور شده و به‌اصطلاح تابعیت آن کشور را به دست می‌آورید.

برای اینکه تابعیت کشوری را به دست آورید باید قوانین آن کشور را بررسی کرده تا بدانید از کدام روش‌ها می‌توانید برای اخذ شهروندی اقدام کنید. در ادامه برخی از روش‌های عمومی را معرفی کرده‌ایم.

  1. تولد: اگر کشوری از قانون تابعیت از طریق تولد در خاک کشور پیروی کند می‌توانید با تولد فرزندتان در آنجا شهروندی را برای کودک و در برخی موارد برای خودتان هم به دست آورید.
  2. نسبت خانوادگی: اگر والدین شما تبعه یک کشور باشند نسبت به قوانین آن کشور می‌توانید برای شهروندی اقدام کنید.
  3. ازدواج: در اکثر کشورهای جهان اگر با شهروندان آن کشور ازدواج کنید پس از چند سال اقامت می‌توانید تابعیت خود را اخذ کنید.
  4. اقامت دائم: درست متوجه شدید! در برخی از کشورها با اخذ اقامت دائم، زندگی به‌صورت متوالی و پیروی از قوانین می‌توانید تابعیت خود را دریافت کنید.

بهترین و امن‌ترین روش مهاجرت چیست؟

نمی‌توان گفت که یک روش مهاجرت برای تمام افراد با شرایط متفاوت مناسب است؛ اما تمام روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم جزو مسیرهای امن و قانونی برای مهاجرت هستند.

مهاجرت از طریق کار

مهاجرت کاری یکی از روش‌های قانونی، امن و آسان برای مهاجرت به کشورهای پیشرفته می‌باشد؛ اگر به دنبال مهاجرت کاری هستید باید کشورهایی را که اقتصاد پویا و نرخ بیکاری پایین دارند انتخاب کنید.

مهاجرت از طریق کار به شما اجازه داده تا با متخصصان زیادی از ملیت‌های مختلف در ارتباط باشید؛ این اتفاق روی مهارت‌های حرفه‌ای شما تأثیرگذار خواهد بود و همچنین شبکه آشنایان شما را گسترش خواهد داد که در روزهای ابتدایی مهاجرت بسیار مهم می‌باشد.

زندگی و کار در یک کشور جدید شما را با فرهنگ، سنت، و سبک زندگی مردم آن کشور آشنا می‌کند و همین مورد باعث ادغام سریع و راحت شما در جامعه آن کشور می‌شود.

مهاجر از طریق کار چند مرحله ساده دارد که با انجام آنها پرونده مهاجرتی شما به‌آسانی پیش می‌رود. در ادامه این مراحل را کوتاه و مختصر به شما معرفی می‌کنیم.

تحقیق: مرحله اول تحقیق است؛ ابتدا باید کشورهایی که اقتصاد مناسب و نرخ بیکاری پایینی دارند را پیدا کرده و درباره شرایط کار و زندگی در آن کشور به‌خوبی تحقیق کنید.

پیشنهاد کار و درخواست ویزا: برای مهاجرت کاری به اکثر کشورهای بزرگ نیاز به پیشنهاد کاری از یک شرکت یا کارفرمای معتبر دارید و پس از آن می‌توانید برای ویزا کاری به سفارت آن کشور مراجعه کرده و درخواست خود را ارسال کنید.

مدارک موردنیاز: زمانی که قصد درخواست ویزا کاری دارید باید تمام مدارک موردنیاز را آماده کنید. هر کشور بسته به شرایط متقاضی مدارک خاصی را درخواست می‌کند پس قبل از هر اقدامی مدارک موردنیاز را از سفارت آن کشور استعلام بگیرید.

مصاحبه‌ها: پس از مصاحبه با کارفرما و عقد قرارداد شما باید خود را برای مصاحبه با سفارت آن کشور آماده کنید. این مصاحبه درباره انگیزه شما برای کار در آن کشور می‌باشد.

مهاجرت از طریق تحصیل

تحصیل در خارج از کشور فرصت‌های زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد؛ با تحصیل در دانشگاه‌های بزرگ هر کشوری نه‌تنها با فرهنگ و سبک زندگی آنها آشنا می‌شوید؛ بلکه در یک سیستم آموزشی درجه یک و جهانی در حال تحصیل هستید که تضمین فرصت‌های شغلی فراوان در آینده را به شما می‌دهد.

شما با مهاجرت تحصیلی تنها مجاز به تحصیل در مدت‌زمان معینی که برای شما تعیین شده می‌باشید و پس از اتمام تحصیل باید به کشور خود بازگردید.

اما خبر خوب این است که برخی کشورهای بزرگ مثل آلمان، کانادا، آمریکا و … به شما اجازه می‌دهند که پس از اتمام تحصیل، شغلی در این کشور یافته و اقامت کاری دریافت کنید.

فرایند اخذ ویزا تحصیلی بسیار ساده است؛ در ادامه قصد داریم در چند قدم ساده و خلاصه مسیر اخذ ویزا تحصیلی در هر کشوری را به شما توضیح دهیم.

تحقیق: مثل همیشه مهم‌ترین قدم در مهاجرت تحقیق است؛ شما باید قبل از مهاجرت به شرایط عمومی و رتبه دانشگاه‌های آن کشور مطلع شده و سپس به دنبال بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل باشید.

ارسال درخواست: زمانی که کشور و دانشگاه را انتخاب کردید، قدم بعدی ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه موردنظر می‌باشد. در این مرحله شما باید مدارک تحصیلی، انگیزه‌نامه و دیگر مدارک موردنیاز را برای پذیرش در دانشگاه ارسال کنید.

اخذ ویزا تحصیلی: بعد از اخذ نامه پذیرش از دانشگاه باید برای ویزای تحصیلی یا دانشجویی اقدام کنید. فرایند اخذ ویزا تحصیلی برای هر کشوری متفاوت است؛ اما به‌صورت کلی شما باید مدارک و نامه پذیرش خود را به سفارت کشور موردنظر تحویل دهید.

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری درصورتی‌که منابع مالی کافی وجود داشته باشد مسیر بسیار آسانی برای مهاجرت است که حتی در برخی کشورها منجر به اخذ تابعیت می‌شود. 

در حال حاضر کشورها مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری را به افراد پیشنهاد داده تا سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنند. سرمایه‌گذاران به اقتصاد کشور کمک بسیار زیادی می‌کنند؛ ازاین‌رو مزایا زیادی برای آنها و خانواده‌هایشان در نظر گرفته شده است.

برخلاف دیگر روش‌های مهاجرتی، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری اغلب فرایند سریعی دارد و حتی اخذ اقامت دائم و شهروندی را برای شما آسان‌تر می‌کند.

سرمایه‌گذاری در دنیا فقط خرید املاک نیست! در دنیای امروز سرمایه‌گذاری باید اقتصاد را رشد داده و باعث پیشرفت کشور شود. در ادامه برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری را به شما معرفی می‌کنیم.

  • خرید املاک و مستغلات
  • راه‌اندازی کسب‌وکار یا استارتاپ
  • خرید اوراق‌قرضه دولتی
  • خود حمایتی
  • و …

قبل از انتخاب یکی از روش‌های گفته شده حتماً درباره آن موضوع در کشور موردنظر خود تحقیق کنید. در برخی کشورها خرید املاک و در دیگری ثبت شرکت مناسب است.

برای اینکه در مسیر سرمایه‌گذاری دچار ضرر نشوید باید از متخصصین باتجربه در این زمینه مشاوره بگیرید. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت برتر ویزا مراجعه کرده و با بهترین شرکت مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

مهاجرت از طریق ازدواج

مهاجرت از طریق ازدواج به اکثر کشورهای دنیا امکان‌پذیر است و شما با ازدواج با یک شهروند یا مقیم آن کشور می‌توانید اقامت دائم و سپس شهروندی خود را دریافت کنید.

این روش بر خلاف دیگر مسیر‌های مهاجرت بر رابطه عاطفی بین دو شخص متمرکز است و هیچ شرایط خاص یا مدرک تحصیلی نیاز ندارد.

برای اینکه بتوانید از طریق ازدواج مهاجرت کنید باید برخی شرایط را فراهم کرده و مدارک خود را تحویل دهید. در ادامه مراحل اخذ اقامت از طریق ازدواج را توضیح خواهیم داد.

  1. ازدواج قانونی با یک شهروند یا مقیم کشور
  2. تحویل مدارک موردنیاز مثل مدارک هویتی، نامه طلاق یا فوت همسر و …
  3. مصاحبه با هر دو طرف برای اطمینان از واقعی بودن ازدواج
  4. انتظار برای دریافت پاسخ و اخذ اقامت دائم

مهاجرت از طریق تولد فرزند

شاید موارد زیادی را دیده باشید که افرادی در ایران فرزندان خود را در کشور دیگری به دنیا آورده و پاسپورت دوم برای آنها اخذ می‌کنند. در برخی کشورها با تولد فرزند می‌توانید برای او اقامت دائم آن کشور را اخذ کنید.

حق خاک: در قانون حق خاک گفته شده اگر کودکی در خاک آن کشور متولد شد اقامت دائم یا شهروندی آن کشور به کودک اعطا شود. این روش اخیراً بسیار محبوب شده و در برخی کشورها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

حق خون: در قانون حق خون باید یکی از والدین فرزند، شهروند کشور موردنظر باشد؛ در این صورت اگر کودک خارج از کشور متولد شده اما یکی از والدین آن تابعیت کشور را داشته باشد می‌تواند شهروندی خود را دریافت کند.

برای مهاجرت از طریق تولد فرزند هم قوانین خاصی وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید چرا که هر کشوری از قوانین خود پیروی می‌کند. 

برای مثال در برخی کشورها اگر یکی از والدین برای مدت معینی در آن کشور زندگی کرده باشد، کودک می‌تواند اقامت دائم یا شهروندی خود را دریافت کند.

یا برخی کشورها شهروندی چندگانه را قبول داشته و برخی دیگر قبول ندارند. برای مثال کشورهایی مثل اتریش، ژاپن، و ایران شهروندی چندگانه را نمی‌پذیرند و از طرفی کشورهایی مثل کانادا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و دانمارک این قانون را پذیرفته و به شما اجازه داشتن تابعیت چندگانه می‌دهند.

امن‌ترین و بهترین روش مهاجرت برای شما کدام است؟

با شرایط عمومی بهترین روش‌های مهاجرت آشنا شدید و حالا بهتر است که شرایط خود و کشور مقصد را برای انتخاب بهترین مسیر برای خودتان بسنجید.

اگر در سن جوانی و مجرد هستید بهترین روش مهاجرت برای شما تحصیل است؛ با تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا و ورود به بازار کار کشور مقصدتان می‌توانید آینده خود را تضمین کنید.

اگر مدرک تحصیلی و چند سال سابقه کار دارید بهترین روش مهاجرت برای شما مهاجرت کاری می‌باشد؛ از مزیت‌های این روش این است که به‌محض ورود به کشور شما مشغول کار شده و پس از یک ماه حقوق دریافت می‌کنید که مشکلات مالی را برای شما کاهش می‌دهد.

اگر سرمایه مناسبی در حساب خود دارید و به دنبال کسب سود از سرمایه خود هستید بهترین روش مهاجرت برای شما مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است؛ در این روش نه‌تنها از سرمایه خود کسب سود می‌کنید، بلکه اقامت دائم یا حتی شهروندی برخی از کشورها را برای خود و خانواده‌تان کسب می‌کنید.

دو روش دیگر یعنی ازدواج و تولد فرزند بستگی به شرایط فردی هر کسی دارد؛ اما توصیه می‌کنیم از روش ازدواج صوری و تقلبی برای مهاجرت استفاده نکنید.

نتیجه‌گیری

در مجموع فهمیدیم که بهترین روش مهاجرت به هر کشوری بستگی به عواملی مثل شرایط هر فرد و قوانین کشور موردنظر دارد.

اگر نمی‌توانید از بین روش‌های گفته شده بهترین روش را برای خود انتخاب کنید بهتر است شرایط خود را با مشاورین متخصص در میان گذاشته تا آنها روش‌های مناسب را در اختیار شما قرار بدهند.

برای اینکه بتوانید بهترین شرکت مهاجرتی در هر یک از روش‌های گفته شده را در کمترین زمان پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم از وب‌سایت برتر ویزا، اولین رسانهٔ تخصصی معرفی بهترین شرکت‌های مهاجرتی و گردشگری استفاده کنید.