انتقام خون شهید سلیمانی را وظیفه قطعی خود می‌دانیم

انتقام خون شهید سلیمانی را وظیفه قطعی خود می‌دانیم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی امشب (پنج‌شنبه) در برنامه «صف اول» که از شبکه خبر سیما پخش می‌شد، با بیان اینکه سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند است، گفت: دولت جدید یکی از اولویت‌های اساسی خود را همکاری و تعامل هر چه بیشتر با همسایگان قرار داده است و دیگر اولویت ما تمرکز بر همکاری با آسیا به عنوان پدیده نوظهور قرن جاری و ظرفیت‌های فراوان این قاره است.

سعی کردیم بخش‌های خاموش دیپلماسی همسایگی را فعال کنیم

وی با بیان اینکه اگر در سفرهای رئیس جمهور و رفت و آمدها در ۱۱ ماه گذشته ملاحظه کرده باشید، سعی کردیم بخش‌های خاموش دیپلماسی همسایگی را فعال کنیم، تاکید کرد: در حوزه همسایگان شمالی و برخی کشورها مثل ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان ظرفیت‌های بسیار مهمی در حوزه دوجانبه و همکاری‌های استانی دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در آغاز به کار دولت جدید، سیاست خارجی را در این حوزه‌ها از تحرک لازم برخوردار نمی‌دانستیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده توانستیم حجم تبادل تجاری را با عراق به ۱۶ میلیارد دلار افزایش دهیم، اظهار کرد: در تعامل با ترکمنستان به خاطر سو تفاهمات و دریافت گاز از ترکمنستان برخی تعاملات با مشکلات فنی و مالی به دلیل تحریم‌ها و شرایط بانکی روبرو شده بود که به خوبی عبور کردیم و نسبت به ادامه سوآپ گاز از ترکمنستان اقدام کردیم.

وی با اشاره به اینکه در شروع به کار دولت جدید اعلام کردیم که حداقل ۴۰ درصد از سهم فعالیت دستگاه سیاست خارجی در دولت به دیپلماسی اقتصادی اختصاص می‌یابد و این کمک کرد حجم تبادل تجاری با همسایگان افزایش داشته باشد، افزود: در حوزه ارزآوری در دولت توانستیم بستری را برای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه به اتفاقاتی که در تعامل با همسایگان برای کشور ایجاد شد پرداخت و تاکید کرد: ارزآوری برای کشور از حوزه همسایگان توانست نقش مهمی را ایفا کند، ضمن آنکه ایران ظرفیت ترانزیتی بالایی دارد، و به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی که از آن برخورداریم خط ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب توانست فعال شود.

عملیات ریل‌گذاری خط آستارا و رشت در آینده‌ای نزدیک

امیرعبداللهیان افزود: خوشبختانه ما برای اینکه بتوانیم خط ترانزیت شمال و جنوب را تکمیل کنیم یک مسیری باقیمانده در محدوده رشت و آستارا که توانستیم سرمایه‌گذار در این مورد پیدا کنیم و هم شخص رئیس جمهور روی این موضوع اهتمام داشت و در دیدارهایی که با کشورهایی که می‌توانستند به ما کمک کنند این موضوع را پیش بردند و ما هفته‌های اخیر توانستیم این را نهایی کنیم.

وی افزود: امیدواریم به زودی شاهد شروع این عملیات ریل‌گذاری خط آهن آستارا و رشت باشیم که این مسیر از حالت ترکیبی به یک مسیر کامل ریلی مبدل شود.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: بعد از تحولات جنگ در اوکراین و تبعات ناشی از کرونا دو موضوع امنیت انرژی و غذایی از نگرانی‌های جدی در جهان و بخش‌هایی از منطقه ما به وجود آمد؛ در هر دو حوزه ایران موقعیت برتر را دارد.

وی ادامه داد: ما از دارندگان منابع بزرگ نفت و گاز هستیم و در بحث امنیت غذایی مسیر ترانزیتی ایران ظرفیت خوبی را فراهم کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین پیرامون مذاکرات ایران با عربستان، گفت: بعد از سال ۹۵ عربستان تصمیم به قطع رابطه دیپلماتیک با ایران گرفت و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در همراهی با عربستان سطح مناسبات دیپلماتیک را از سفیر به کاردار کاهش دادند و با اقداماتی که در شروع به کار دولت جدید انجام شد کشورهای حوزه خلیج فارس برای مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان دعوت شدند و تلاش شد با برنامه‌های عملی از همه ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک در تقویت مناسبات با این کشورها استفاده کنیم.

سفرای امارات و کویت به تهران می‌آیند

امیرعبداللهیان با اعلام اینکه امارات تصمیم گرفت سفیر به تهران اعزام کند، از این رو به زودی سفیر این کشور وارد تهران می‌شود، گفت: کویت سفیر خود را معرفی کرد و ظرف روزهای آینده سفیر کویت هم وارد تهران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پنج دور مذاکره با عربستان در سطح امنیتی برگزار شد، افزود: هفته گذشته پیامی از وزیر خارجه عراق دریافت کردیم که طرف سعودی آمادگی دارد گفتگوها از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی شود و ما اعلام آمادگی کردیم که گفتگوها در سطح سیاسی ادامه یابد و منتج به بازگشت روابط دیپلماتیک به شکل قبل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آمریکا تلاش می‌کند و دست و پا می‌زند قدرت هژمون خود را حفظ کند. اینکه تکیه کشورها به آمریکا بخواهد باشد نمی‌تواند منافع حداکثری یک ملت را تأمین کند؛ این بدان معنا نیست که این نقش را برای روسیه قائل باشیم.

منافع خود را به غرب و شرق گره نمی‌زنیم

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در سیاست خارجی دولت نگاه به شرق و غرب در چارچوب سیاست متوازن دنبال می‌شود، تاکید کرد: کار با همه بخش‌های جهان مورد توجه جدی است. منافع خود را به موضوعات و حوزه‌هایی که بیشترین دستاورد را برای کشور داشته باشد گره می‌زنیم؛ ما منافع خود را به غرب و شرق گره نمی‌زنیم.

وی با بیان اینکه یکی از همسایگان ما روسیه و دیگری ترکیه است، افزود: این ظرفیت و جایگاه ایران است که همسایگان به دعوت ما توجه نشان می‌دهند و اجلاسی که بیش از سه سال و نیم برگزار نشده در تهران برگزار می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ما عضو اتحادیه اوراسیا هستیم و هفت هزار قلم کالا در حوزه اوراسیا از معافیت‌های گمرکی برخوردار است که بخشی از آن به زودی فعال می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم در جلسه شهریورماه وارد مراحل اجرایی و عملی استفاده از منافع عضویت در شانگهای شویم.

وی در مورد روند عضویت ایران در بریکس پلاس هم گفت: ایران جزو اولین کشورهایی است که قرار است به عضویت بریکس پلاس دربیاید.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در تحولات منطقه هم حداقل در یک دهه اخیر، ایران همیشه در قسمت خوب تحولات منطقه بوده است، تاکید کرد: ایران اولین کشوری بود که از آغاز جنگ در یمن اعلام کرد راه‌حل در یمن صرفاً سیاسی است و همه تلاش ایران بر این متمرکز شد تا جایی که الان همگان اعتراف دارند، این جنگ بی فایده است و باید از مسیر سیاسی حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: ما این کشورها را متحدان خود می‌دانیم و برای کمک به آنها در مبارزه با تروریسم تلاش می‌کنیم. اگر نگاه بلند مقام معظم رهبری و اراده سردار سلیمانی و مجموعه نیروهای مسلح ما در کنار نیروهای مسلح در منطقه به کار گرفته نمی‌شد، امروز در تهران امنیت نداشتیم.

وزیر امور خارجه اعلام کرد: ایجاد خط ترانزیت بین کشورهای موسوم به محور مقاومت در دستور کار ما قرار دارد.

انتقام خون «حاج قاسم» را وظیفه قطعی خود می‌دانیم

امیرعبداللهیان در ادامه این گفتگو درخصوص رسیدگی به پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: موضوع سردار سلیمانی مسئله‌ای نیست که هیچگاه به فراموشی سپرده شود، این مسئله آنقدر عمق دارد که حتی پوتین در سفر به تهران در دیدار با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان به جایگاه و نقش مهم سردار سلیمانی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در وزارت خارجه، کمیته پیگیری حقوق بین‌المللی که وجود داشت را کامل‌تر کرده و به کار سرعت داده ایم، گفت: قوه قضائیه جدی کار می‌کند و امیدوارم اقدامات ما به نقطه مطلوب برسد. در این پرونده یکی از اقداماتی که انجام شد آمران و عاملان آن در لیست سیاه تروریستی قرار گرفتند و آنهایی که قرار گرفتند خواب راحت ندارند.

دو میلیون دلار برای حفاظت «پامپئو» هزینه می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: از پیام‌هایی که از طریق واسطه‌ها از سوی آمریکا آورده شد، گفته شد که دو میلیون دلار برای حفاظت «پامپئو» هزینه می‌شود که از طریق واسطه‌ها می‌خواستند این را در بده بستان حل کنند که دست رد به سینه آنها زده شد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در دستگاه دیپلماسی انتقام خون شهید سلیمانی را وظیفه قطعی خود می‌دانیم.

وی پیرامون انتصاب رایزنان اقتصادی هم، گفت: ما توانستیم ۳۵ پست رایزن اقتصادی ایجاد کنیم که تا الان حدود ۱۵ پست در نمایندگی‌ها مستقر شدند و بقیه در حال استقرار هستند؛ ۱۲ پست مبتنی بر حوزه صنایع است که در این بخش توانستند پست‌های خود را بگیرند و به تدریج به ما معرفی می‌شوند. این رایزنی‌ها باید از طریق وزارتخانه ذیربط معرفی شوند.

وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم در نگاه به برجام این گونه است که دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند.

تکمیل می‌شود…

منبع : مهر