انجام مذاکرات سازنده میان ایران و پاکستان در مورد خط لوله گاز

انجام مذاکرات سازنده میان ایران و پاکستان در مورد خط لوله گاز

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسن نوریان» سرکنسول ایران در نشست با خبرنگاران کراچی با اشاره به اهمیت بازدید رسمی آیت‌الله رییسی از پاکستان به ویژه حضور در شهر کراچی به عنوان قلب اقتصادی آن کشور، گفت: در تازه‌ترین تحولات روابط دوجانبه، شاهد سفر رسمی رئیس جمهور ایران به پاکستان و حضور ایشان در سه شهر بزرگ اسلام‌آباد، لاهور و کراچی بودیم.

وی افزود: بررسی تحولات مهم منطقه از جمله موضوع فلسطین و مسائل سیاسی، تجاری، امنیتی و فرهنگی از مهمترین محورهای مذاکرات رسمی در دیدار جداگانه آیت‌الله رییسی با رییس جمهور، نخست وزیر، روسای دو مجلس، فرمانده ارتش پاکستان و همچنین دیدار با مقامات ارشد ایالتی در پنجاب و سِند بود.

نوریان تاکید کرد: دو ملت ایران و پاکستان در روزهای تلخ و شیرین همواره در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و این روابط حسنه مصداق یک روح در دو بدن است.

وی با ابراز خرسندی از سطح مطلوب ارتباطات سرکنسولگری ایران در کراچی با جامعه خبرنگاری و رسانه‌های پاکستانی، گفت: از این فرصت استفاده کرده و صمیمانه از دولت پاکستان به ویژه مقامات ارشد ایالت سند و نهادهای امنیتی برای مهمان‌نوازی بی نظیر از رئیس جمهور و هیات بلندپایه ایران، مدیریت خوب و همکاری همه جانبه در طول این سفر قدردانی می‌کنم.

سرکنسول ایران در کراچی گفت: در تمامی دیدارهای آیت‌الله رییسی با مقام‌های بلندپایه پاکستانی هر دو طرف جنایات نیروهای رژیم اسراییل را محکوم و همزمان از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا از ماجراجویی رژیم صهیونیستی در منطقه و اقدامات غیرقانونی این رژیم در حمله به فلسطین و سایر کشورها جلوگیری کند.

وی در خصوص روابط دوجانبه نیز افزود: طرفین متعهد شدند حجم تجارت دوجانبه ایران و پاکستان را طی سال‌های آینده به سطح ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند. علاوه بر این، برای تقویت همکاری‌های تجاری و انرژی از جمله درخصوص قرارداد مشترک گازی که به دلایل فنی و سیاسی با تاخیر مواجه شده است، توافق صورت گرفت.

نوریان با استناد به بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پایان سفر رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، اظهار داشت: هر دو کشور برای تسریع روند نهایی سازی توافقنامه تجارت آزاد (FTA)، برگزاری جلسات بعدی رایزنی‌های سالانه سیاسی دوجانبه، کمیته مشترک تجارت و همچنین برگزاری بیست و دومین دور کمیسیون مشترک اقتصادی در آینده نزدیک به توافق رسیدند.

ایران، از هیچ کمکی برای توسعه اقتصادی پاکستان دریغ نمی‌کند

حسن نوریان پیرامون مراودات تهران و اسلام‌آباد در حوزه انرژی گفت: در خصوص پروژه خط لوله گاز، مذاکرات معنادار و سازنده‌ای بین مقامات دو کشور انجام شد. ایران نیاز پاکستان به انرژی را به درستی درک کرده و آماده است گاز را به صورت پایدار و کافی به کشور همسایه خود عرضه کند.

وی افزود: کمبود انرژی در پاکستان به عنوان یک کشور در حال توسعه به مانع بزرگی برای توسعه اقتصادی آن تبدیل شده و ما می‌دانیم که صنعتگران و بازرگانان پاکستانی و حتی مردم عادی تامین انرژی را موضوعی مسلم می‌دانند.

وی اظهار داشت: ایران سال گذشته صادرات برق مورد نیاز در ایالت بلوچستان و منطقه گوادر پاکستان را تا ۲۰۰ مگاوات افزایش داده است و در این راستا از هیچ کمکی برای توسعه اقتصادی پاکستان دریغ نخواهد کرد.

سرکنسول ایران در پایان تاکید کرد: معتقدیم که افق‌های جدیدی برای توسعه روابط دوجانبه گشوده شده و امیدواریم با اجرای این توافقات شاهد رشد سریع اقتصادی و غلبه بر چالش‌های اقتصادی پیش روی دو کشور باشیم.