اهمیت دسترسی به اخبار موثق و صحیح

اهمیت دسترسی به اخبار موثق و صحیح

یکی از مهمترین نکات در زندگی بشر، اطلاع یافتن از اخبار موثق و صحیح روز است. سبک زندگی اجتماعی سبب شده است که بسیاری از مسائل زندگی انسان، تحت تأثیر رخدادهای مختلف در سراسر دنیا رقم بخورد؛ به همین دلیل است که انسان امروز نیازمند آگاهی و اطلاع یافتن از خبرهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری، حوادث و… است. در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به اینترنت شکل آگاهی یافتن انسان از وقایع پیرامونش را به طور کلی دگرگون کرد.

این روزها برای آگاهی یافتن از اخبار مهم، سریع‌ترین راه استفاده از فضای مجازی است. اما می‌دانیم که بسیاری از اخبار در این محیط درست نیستند. آیا می‌دانید که بهترین راه برای دسترسی به اخبار موثق و صحیح چیست؟ چگونه می‌توانیم از درست بودن اخبار در فضای مجازی مطمئن شویم؟ اهمیت دسترسی به اخبار موثق روز دنیا و آخرین اخبار ایران بسیار زیاد است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله کوتاه به روش‌های دسترسی به اخبار موثق و صحیح ایران و جهان بپردازیم.

اهمیت دسترسی به منابع موثق خبری در دنیای امروز

حتما برای شما هم پیش آمده است که خبرهای گوناگونی را در فضای مجازی دیده یا خوانده باشید و به فاصله چند ساعت یا چند روز تکذیبیه و حواشی پیرامون آن را مشاهده کرده باشید. اخبار غیر رسمی، شایعات و خبرهای دروغ می‌توانند تأثیر منفی بر زندگی انسان داشته باشند. این اخبار می‌توانند سلامتی، اقتصاد، زندگی اجتماعی و شخصی همه انسان‌ها را مختل کند. بنابراین بسیار مهم است که برای آگاهی یافتن از آخرین اخبار موثق و صحیح ایران و به طور کلی، اخبار مهم سراسر دنیا به یک منبع خبری موثق دسترسی داشته باشید. خبرگزاری‌های رسمی بهترین منبع برای دسترسی به اخبار موثق محسوب می‌شوند.

اخبار رسمی و مطمئن از کانال خبرگزاری‌های مختلف منتشر می‌شود. این خبرگزاری‌ها خبرنگاران بسیاری دارند که مسئول جمع آوری اخبار و اطلاعات در حوزه‌های مختلف هستند. بنابراین با توجه به نقش اینترنت در زندگی امروز و سرعت انتشار اخبار و شایعات در فضای مجازی بهتر است به دنبال خبرگزاری‌هایی باشید که از صحت و سلامت اخبار آن‌ها مطمئن هستید.

جمع آوری اخبار موثق بر عهده کیست؟

عموما همه کانال‌های خبری، صفحات انتشار اخبار، شبکه‌های اجتماعی و… بیشترین نقش را در پراکندن اخبار مهم و داغ روز دارند. گاهی اوقات برخی از این منابع خبری برای جلب توجه مخاطبین خود اقدام به شایعه‌پراکنی یا پخش اخبار غیر موثق می‌کنند، همین مسئله است که باعث می‌شود رسانه به یکی از مهمترین اسلحه‌های مدرن برای تأثیر بر اجتماع تبدیل شود.

منبع موثق خبری به منبعی گفته می‌شود که می‌توان به ارائه اخبار منتشر شده از آن اعتماد کرد. خبرگزاری‌ها به عنوان یکی از موثق‌ترین منابع خبری بهترین جا برای کسب اطلاعات و اخبار مهم روز دنیا هستند. این خبرگزاری‌ها خبرنگاران خود را به صورت مستقیم به سازمان‌های دولتی، روابط عمومی شرکت ها، سمینارها، رخدادهای ورزشی، هنری و…، محل وقوع حوادث و مواردی از این دست می‌فرستند و تلاش می‌کنند که اطلاعات حقیقی، درست و واقعی را جمع آوری کرده و در دسترس عموم قرار دهند.

راستی آزمایی اخبار در فضای مجازی

روش‌های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید اخبار موثق و صحیح را از شایعات و شیطنت‌های خبری تشخیص دهید. مهمترین نکات پیرامون تشخیص و راستی آزمایی اخبار در فضای مجازی عبارتند از:

هویت منتشر کننده خبر

وقتی در حال مشاهده یا خواندن یک خبر هستید، باید دقت کنید که از چه منابع خبری در آن نام برده می‌شود. آیا این خبر رسمی است و یا صرفا با تیترهای جذاب و مسحور کننده در پی جلب نظر مخاطب تهیه شده است.

توجه به شکل خبر

این بسیار مهم است که خبر را به چه شکلی دریافت می‌کنید. آیا خبر یک ویدئوی کوتاه است؟ عکس نوشته است؟ یا صرفا به صورت یک متن خبری تهیه شده است؟ عموما اخباری که به صورت عکس نوشته یا متن‌های خبری تهیه می‌شوند در صورتی که از سوی یک خبرگزاری یا منبع موثق منتشر نشده باشند قابل استناد نیستند.

جستجوی اخبار مشابه

وقتی یک خبر مهم اصطلاحا وایرال می‌شود، بسیاری از کانال‌های خبری، خبرگزاری ها، صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و… آن را منتشر می‌کنند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که چنین خبری صحیح است کافی است که اعتبار منتشر کنندگان آن و زوایای مختلفی که از این خبر منتشر می‌شود توجه کنید.

خبرگزاری صدای فارس؛ منبع موثق انتشار اخبار مهم روز ایران و دنیا

آگاهی یافتن از اخبار مهم در حوزه‌های گوناگون می‌تواند تأثیرات بسیاری در زندگی انسان امروز داشته باشد. به همین دلیل است که همه ما علاقه داریم تا به آخرین اخبار ایران و جهان دسترسی داشته باشیم. خبرگزاری صدای فارس یک منبع موثق خبری است که می‌توانید در آن آخرین اخبار روز دنیا را مشاهده کنید. ما مفتخریم که در کنار نام‌های بزرگی از خبرگزاری‌های معتبر ایران با اشتیاق و شور فراوان فعالیت کرده و اخبار موثق و صحیح را در قالب گزارش، مقاله، اخبار تصویری، عکس نوشته و… در اختیار علاقمندان به اخبار قرار دهیم.