ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در ذخایر ژنتیکی است

ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در ذخایر ژنتیکی است

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا بابایی ظهر دوشنبه در جشنواره چهارمین سالروز ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در رودبار اظهار کرد: جنگل‌های هیرکانی قبل ثبت جهانی چندان شناخته شده نبود بیشتر در مجامع تخصصی به آن پرداخته می‌شد.

وی با بیان اینکه در گذشته جنگل‌های هیرکانی را با نام پوشش جنگلی شمال می‌شناختند، افزود: با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، این جنگل‌ها دارای هویت و شناسنامه شدند.

مدیر پایگاه جنگل‌های هیرکانی در میراث فرهنگی گیلان با اشاره به زیست جنگل‌های هیرکانی در ۵ استان کشور، بیان کرد: حدود ۲ میلیون هکتار در ایران تحت پوشش جنگل‌های هیرکانی است که این رقم در جمهوری آذربایجان به ۴۰ هزار هکتار می‌رسد.

بابایی با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی میلیون‌ها سال سابقه تکاملی دارند، گفت: امنیت غذایی، اقتصادی سلامت جامعه بشریت به ذخایر ژنتیکی وابسته است که یکی این ذخایر ژنتیکی مهم و زنده، جنگل‌های هیرکانی است.

وی با اشاره به اهمیت سلامت محور جنگل‌های هیرکانی، افزود: بسیاری از داروهای مهم و کمیاب بویژه در بخش درمان سرطان متأثر از زیست بوم جنگل‌های هیرکانی است.

مدیر پایگاه جنگل‌های هیرکانی در میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در ذخایر ژنتیکی هستیم، گفت: با هویت بخشی و شناسنامه دار کردن جنگل‌های هیرکانی می‌توان در حفظ ذخایر ژنتیکی کوشید.

بابایی با بیان اینکه برداشت چوب تنها یکی از فراورده‌های جنگل‌های هیرکانی است، اضافه کرد: چوب در مقابل سایر فرآورده‌های جنگل هیرکانی از اهمیت بسیار کمی برخوردار است.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به ذخایر ژنتیکی، افزود: ذخایر ژنتیکی و جنگل‌های هیرکانی ضامن حیات بشری است.

مدیر پایگاه جنگل‌های هیرکانی در میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه ثبت جهانی یک اثر پیش نیاز حفاظت از آن است، گفت: اهمیت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بر کسی پوشیده نیست و سبب برند سازی این اثر شد.

بابایی به تشریح چالش‌های جنگل‌های هیرکانی پرداخت و بیان کرد: قاچاق چوب، جاده سازی و ویلاسازی و دست درازی به جنگل‌های هیرکانی از چالش‌های مهم این ذخایر ژنتیکی است.

وی با تاکید بر لزوم قانونمندسازی حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، افزود: ایجاد هرگونه فعالیت اقتصادی در حوزه جنگل‌های هیرکانی با وسواس بیشتری صورت گیرد.

مدیر پایگاه جنگل‌های هیرکانی در میراث فرهنگی گیلان، احیای ذخایر ژنتیکی را جبران ناپذیر برشمرد و تصریح کرد: باید با چنگ و دندان از جنگل‌های هیرکانی حفاظت و صیانت کنیم.