بازار فیلم برلین متاثر از فراخوان‌های حمایت از فلسطین تمام شد

بازار فیلم برلین متاثر از فراخوان‌های حمایت از فلسطین تمام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، تظاهرات در برلین علیه حملات اسراییل به غزه، به هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و شرکت کنندگان در بازار فیلم اروپایی جشنواره فیلم برلین هم رسید تا چهره‌های فرهنگی موسسات فرهنگی آلمان را تحریم و هدف بایکوت قرار دهند.

کلینتون در رویداد مجمع جهانی ۱۹ فوریه که توسط «سینما برای صلح» سازماندهی شده بود حضور یافت، در حالی که شروع به سخنرانی روی صحنه کرد، با اعتراض‌های زیادی مواجه شد که از حمایت آمریکا از اسراییل انتقاد کردند.

این رویداد پس از اعتراض ۱۸ فوریه در بازار فیلم برلین انجام شد، که فعالان روی پله‌های جلوی «گروپیوس باو» غرق در خون ساختگی با تابلویی با مضمون «به فرش قرمز خوش آمدید» دراز کشیدند و در داخل ساختمان هم بنرهای طرفدار فلسطین را از طبقه بالا باز و آویزان کردند.

در بیانیه‌ای، دنیس رو مدیر بازار فیلم اروپایی (EFM) که امسال برای آخرین بار در این سمت بود، گفت ۲۰ نفری که در این اقدام شرکت کردند، همگی دارای کارت معتبر و افراد وابسته مراسم بودند. او افزود شرکت کنندگان در بازار هم با شعار دادن خود به معترضان پیوستند و با مردم غزه ابراز همدردی کردند.

رو تاکید کرد که این تجمع که پس از حدود ۱۵ دقیقه متوقف شد، مطابق با مسایل امنیتی رسمی تایید شده برگزار شد و هیچ خطری برای غرفه‌داران وجود نداشت.

وی افزود: ما به ارزش‌های دموکراتیک و حق آزادی بیان احترام می‌گذاریم، مشروط بر اینکه به قوانین رفتاری ما احترام بگذارند.

در اواخر هفته هم پوستر بزرگی از سازمان تبلیغاتی German Films که خارج از ساختمان بازار فیلم نصب شده بود، با تابلوهای طرفدار فلسطین پوشانده شد.

در ماه ژانویه، ابتکاری با عنوان «اعتصاب در آلمان» در پاسخ به محدودیت‌هایی که این کشور برای ابراز همبستگی با فلسطین وضع کرد و شامل محدودیت در تظاهرات، لغو نمایشگاه ها و رویدادها و اخراج و استعفا در موسسات فرهنگی و علمی می شد، شکل گرفت.

این جنبش اعتصابی از کارمندان بخش‌های فرهنگی می‌خواهد تا اعتصاب کنند و نهادها را تحت فشار قرار دهند و آنها را به شماری از خواست‌ها متعهد کنند که از جمله مهم‌ترین آنها حفاظت از آزادی هنری و اتخاذ تعریفی متفاوت از یهودستیزی با تعریفی که در حال حاضر در آلمان استفاده می‌شود، است. این جنبش معتقد است آلمان امروز انتقاد از دولت اسراییل را با برچسب یهودستیزی مخدوش می‌کند.

در ژانویه در پاسخ به همین فراخوان، جان گریسون کارگردان و هنرمند ویدیویی کانادایی، سونیل زنگیری هنرمند کهنه کار هندی-آمریکایی و آیو سالیتابا هنرمند تجسمی غنایی مقیم کانادا، آثار خود را از بخش فوروم برلیناله خارج کردند.

در همان ماه، سمپوزیومی درباره کار فیلمساز سیاهپوست اسکیپ نورمن که توسط موسسه گوته در نیویورک برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد. سیمون باومن، مدیر شرکت آلمانی فیلمز، گفت گروهی از جوانان این مراسم را با سردادن شعارهای حمایت از فلسطین و غزه به تعطیلی کشاندند و در بروشورهایی که پخش کردند، پرسیده بودند: آیا اسکیپ نورمن آنچه را که امروز در آلمان می‌گذرد تأیید می‌کند؟ ما به همکاری با هنر و ایدئولوژی انقلابی وقتی سرمایه‌گذار شما صدای همبستگی با فلسطین را خاموش می‌کند، نه می گوییم.

باومن گفت نگرانی‌های فیلمسازان، فلسطینی‌ها و دیگرانی که کار و معیشت خود را در معرض تهدید می‌بینند، درک می‌کند.

او گفت: ما درک می‌کنیم که مشکلی وجود دارد و افزود با وجود حمایت آلمان از اسراییل، با بسیاری از سیاست‌های اسراییل اختلاف نظر وجود دارد و به این معنا نیست که امکان هر نوع گفت وگو، انتقاد و رسیدن به تفاهم برای هنرمندان فلسطینی وجود نداشته باشد.

یاسمین آکار، یکی از اعضای گروه «فلسطینیان و متفقین» (PA_Allies) مستقر در برلین، از گفت‌وگو و تعامل بیشتر استقبال و تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تغییر پایدار داشته باشیم، بسیار مهم است که در گفت‌وگو باشیم، صحبت کنیم و راه‌هایی پیدا کنیم.

او اما تاکید کرد که در حال حاضر، اختلالی که در این امر ایجاد می‌شود بسیار مهم است.

وی گفت هدفش حمایت از زنان در قدرت است که برای افزایش آگاهی در مورد وضعیت غزه تلاش می‌کنند. آکار و همکارانش علاوه بر سخنرانی کلینتون، به سخنرانی اخیر قاضی دادگاه عالی اسراییل دافنه باراک ارز در دانشگاه هومبولت برلین اعتراض کردند.

آکار که آلمانی ترک تبار کرد است می‌گوید: من می‌دانم ظلم یعنی چه. ما همه با مبارزات فلسطینی به عنوان مردم خاورمیانه و به عنوان مردم مسلمان بزرگ شده‌ایم. فلسطین همیشه بخشی از تربیت ما بوده است.

در حالی که وی ۲ سال پیش برای تلاش‌های داوطلبانه برای اسکان هزاران پناهنده اوکراینی با تحسین مقامات برلین روبه‌رو شد، می‌گوید اکنون با او به دلیل تلاش‌هایش برای کمک به فلسطینی‌ها مانند یک جنایتکار رفتار می‌شود.

استانداردهای دوگانه توسط چندین نفر دیگر در برلیناله مورد تاکید قرار گرفت. کمال الجعفری کارگردان و هنرمند فلسطینی مقیم برلین یکی از این چهره‌ها بود که کارش بیشتر بر اشغال فلسطین و تخریب فرهنگ فلسطین متمرکز است و می‌گوید: مردم استانداردهای دوگانه را می‌بینند.

او گفت: هرگونه تعامل با فلسطین منجر به لغو رویدادهای فرهنگی می‌شود و فهرست بسیار طولانی از رویدادهای لغو شده در آلمان وجود دارد. برای مثال دوسالانه عکاسی معاصر که قرار بود در ماه مارس در مانهایم، لودویگشافن و هایدلبرگ برگزار شود، پس از محکوم کردن حملات ارتش اسراییل در غزه در رسانه‌های اجتماعی، لغو شد.

الجعفری با ابراز نگرانی از کار آینده خود در کشور، گفت که سانسور و سرکوب صدای فلسطینی‌ها در آلمان پس از رویدادهای اخیر افزایش یافته و غیرقابل تحمل شده است.

وی ادامه داد: به عنوان یک فلسطینی که مدت طولانی است در آلمان زندگی می‌کنم، متوجه شدم که فضایی برای هیچ گونه سخنی در حمایت از فلسطین وجود ندارد. من دیگر نمی‌توانم به عنوان یک فیلمساز، به عنوان یک هنرمند در این کشور کار کنم. فرقی نمی کند که کار من آشکارا سیاسی باشد یا نه.

اعتراض‌های برلین به دنبال اقدامات مشابه در جشنواره فیلم ساندنس که ماه گذشته برگزار شد، صورت گرفت.