باید حقوق مردم در حوزه آب احیا شود

باید حقوق مردم در حوزه آب احیا شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در شورای اداری استان اصفهان در ادامه بیست و پنجمین سفر استانی ضمن تبریک ایام ولادت حضرت امام رضا (ع) با بیان اینکه مطالب خوبی را نمایندگان مجلس، وزرا و دیگر مسئولان در این جلسه ارائه دادند، اظهار داشت: باید توجه داشت که در نظام مدیریتی ما با دیگر نظام‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد و اصلی ترین تفاوت آن پاسخگویی به خداوند متعال است.

وی افزود: پاسخگویی به مردم، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری دیگر مراجع پاسخگویی است، انسان باید بداند که در خلوت باید پاسخگوی خدا باشد واین حوزه انسان را از هر گونه لغزشی دور می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در نظام‌های کنترلی کارامدترین نظام خودکنترلی است، گفت: دیگر نظام‌ها خوب است اما بهترین آن خودکنترلی است.

وی گفت: همه باید خود را موظف بدانند که درست رفتار کنند و این مساله اخلاق است که در دو بعد عمومی و حرفه‌ای تعریف می‌شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه جلب رضایت خدا در خدمت به مردم است، افزود: بعد از انجام فرایض هیچ امری شایسته‌تر از گره گشایی از کار مردم نیست و ما باید تا جایی پیش برویم که گره‌ی از کار مردم باز شود.

وی افزود: باید مردم را دوست داشته باشیم، همواره ائمه اطهار (ع) به دوست داشتن مردم تاکید داشتند، انسان سیره اولیا دین است، مردم ولی نعمت ما هستند و باید محبت آنها را جلب کنیم.

کار امروز به فردا انداختن یکی از چالش‌های اصلی کشور است

رئیس جمهور با بیان اینکه کار امروز به فردا انداختن یکی از چالش‌های اصلی کشور است، ادامه داد: نتیجه این امر پروژه‌های نیمه تمام زیاد است، ما باید تحول مدیریتی داشته باشیم، هیچ مشکلی نداریم که راه حل آن در کشور نباشد و باید در این زمینه همت داشته باشیم.

وی گفت: آب در منطقه وجود دارد، باید در این آب نوعی از مدیریت را مردم شاهد باشند، باید عدالت در این زمینه مورد توجه باشد، دیروز عدالت ایجاب می‌کرد جور دیگری تقسیم کرد و امروز باید نوع دیگری تقسیم آب را داشته باشیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه چاره حل آب در کشور است و نمی‌توان از خارج این راه حل را پیدا کرد، ادامه داد: مردم اصفهان مشکلات زیادی دارند اما همواره مهربان هستند و این شرایط برای ما مسئولیت آور است، ۲۳ هزار شهید عددی ساده است اما بسیار سنگین و این مردم امروز مشکل دارند.

وی با بیان اینکه باید حقوق مردم اصفهان در حوزه آب احیا شود، گفت: باید از منابع وبرنامه‌های درست این بحران را برطرف کرد، امروز درباره آب بسیار شنیدم و باید این مساله به سرعت حل شود، خواسته آب در اصفهان حق است و باید محقق شود.

حل مساله زاینده رود جای امیدواری دارد

رئیس جمهور با بیان اینکه وزیر نیرو مساله بحران آب اصفهان را به صورت جدی در دستور کار دارد، افزود: همه راه حل‌ها در دست بررسی است، جای امیدواری دارد که مساله آب و زاینده رود برطرف شود و یقین دارم این مشکل حل شدنی است و نمی‌توان در این زمینه تردید کرد.

وی با بیان اینکه شهدا نیز با موانع زیادی رو به رو بودند اما همه آنها را با بحث و تصمیم گیری درست برطرف کردند، ادامه داد: مساله آب توقع مردم است و تأخیر در این مساله مشکل ایجاد می‌کند و باید نظرات نخبگان را جلب کنیم تا مبتنی بر قانون مشکلات را برطرف کنیم.

آیت الله رئیسی گفت: کوتاهی‌هایی شده اما نمایندگان مجلس و مدیران باید در این دوره کارها را به موقع انجام دهند و از گذشتگان درس بگیریم.

وی با اشاره به چالش‌های زیست محیطی و بهداشتی در اصفهان افزود: باید آلایندگی‌های صنایع برطرف شود و در اولویت برنامه‌های رئیس سازمان محیط زیست و وزیر بهداشت قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به بازدید از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان افزود: یکی از بخش‌های مهم استان اصفهان علم و فناوری است، کارهایی که امروز دیدم بسیار بزرگ است و باید این دانشمندان و محققان مورد حمایت باشند، شرکت هواپیمایی سازی ایران کارهای بسیار بزرگی را انجام داده که بخشی از آنها را نمی‌توان رسانه‌ای کرد و از این رو به جد از آنها می‌خواهم که هواپیمایی با ۷۲ سرنشین را به زودی تولید کنیم.

وی با اشاره به سفر به تاتارستان گفت: در بازدید از قله‌های هلی کوپترسازی بازدید کردم که نصف کارهای موجود در اصفهان نبود و ما باید به مفاخر خودمان کمک کنیم، دولت و مجلس باید به این امر توجه داشته باشد.

قطار سریع السیر تهران – اصفهان نباید آرزو باشد

آیت الله رئیسی با بیان اینکه قطار سریع السیر تهران اصفهان نباید به عنوان آرزو باشد، گفت: باید در قالب تهاتر و تأمین بودجه در سال جاری و سال اینده هزینه‌های بهره برداری تأمین شود تا به زودی به بهره برداری برسد و باید این پروژه اولویت وزارت راه و استان باشد.

وی در خصوص مالیات نیز گفت: این روند باید به صورت الکترونیکی اجرایی شود چرا که از فرارهای مالیاتی جلوگیری می‌کند، ما باید در اجرای قانون تدبیر لازم را داشته باشیم، همه سازمان‌های مالیاتی باید به اصناف اعتماد کنند و از سویی نیز به فرارهای مالیاتی شاخص نیز توجه داشته باشند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به فرونشست در اصفهان گفت: باید این امر در قالب پژوهش بررسی شود، برخی از این امر به دلیل کم آبی است اما عوامل دیگری دارد، مساله زاینده رود از فرونشست جدا است و همه در این رابطه مسئولیت دارند، استاندار باید جلسات کارشناسی در این زمینه برگزار کند مراکز تحقیقات باید نظرات خود را ارائه دهند تا اقدام سریعی در استان انجام شود.

وی با بیان اینکه مردم خواستار پیش بینی، پیشگیری و اقدام هستند، اضافه کرد: کشور ما حادثه خیز است، نزولات آسمانی را در کشور داریم، تمام راهکارهای حل بحران‌ها در کشور وجود دارد وباید در این زمینه درست پیش بینی شود.

رئیسی در خصوص حادثه قطار طبس – یزد نیز گفت: سهل انگاری راننده بیل مکانیکی جان بسیاری را به خطر انداخت، نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم، باید مدیریت‌های بهتری را داشته باشیم و تحقق این امر در اصلاح ساختار اداری محقق می‌شود.

وی تاکید کرد: در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید باید نظارت لازم را داشته باشید، نباید به همه چیز تکیه کنیم، باید خودمان نظارت داشته باشیم برای انسان‌های خوب نیز نظارت کنیم.

احترام به انقلاب از احترام به افراد بالاتر است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه احترام به افراد لازم است اما نباید احترام به افراد به احترام به مردم و انقلاب ترجیح داده شود، اضافه کرد: ما می‌خواهیم کار پیش برود، کارهای جهادی باید محقق شود و نباید مانعی برای بچه‌های جهادی باشد.

وی اضافه کرد: ما امروز نیازمند حرکت جهادی هستیم، همه باید با هم ارتباط داشته باشند و آهنگ واحدی در گره گشایی برای کار مردم داشته باشند و همه مدیران در این زمینه باید توجه داشته باشند که پیمان جدی با خدا، مردم و رهبری بسته اند و نباید مانع کار باشند.

رئیس جمهور گفت: در کشور ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که باید از آنها بهره ببریم، ما نیازمند نگاه تحولی و اصلاح فرایندهایی هستیم که کار پیشرفت داشته باشد. مسئولان باید بر روی کارها احساس مسئولیت داشته باشند.

وی افزود: باید در کشور مهاجرت معکوس شود، باید اشتغال و زمینه کار کردن برای همه فراهم شود و باید دلبستگی برای جوانان برای ماندن در کشور به وجود بیاید، باید جوانان و نخبگان را به کشور برگردانیم.

منبع : مهر