با انواع لوله آشنا شوید

با انواع لوله آشنا شوید

در بازار آهن و فولاد ممکن است که با نام‌ها و انواع مختلفی از لوله های فولادی، مواجه شوید. در صورتی که آشنایی خاصی با این نامگذاری ها نداشته باشید، ممکن است انتخاب درستی انجام ندهید. از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی از کاربردهای لوله، از حساسیت بالایی برخوردار است، احتمال ایجاد خسارات مالی و جانی، بسیار زیاد می باشد. همین امر، ضرورت شناخت انواع مختلف از این استوانه فولادی را بیشتر می‌کند.

در ادامه قصد داریم تا درباره انواع مختلف لوله های فولادی، کاربرد و مشخصات هر کدام، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا راهنمای مناسبی در روند خرید شما باشد.

لوله فولادی

پیش از پرداختن به انواع لوله فولادی، ابتدا لازم است تا تعریف مختصری از این مقطع بسیار پرکاربرد ارائه شود. در پاسخ به سوال لوله فولادی چیست باید گفت که مقطعی طویل استوانه‌ای شکل و توخالی است که در انتقال انواع سیالات مانند نفت، گاز، مواد شیمیایی، آب و …، در مقیاس صنعتی و مسکونی کاربرد دارد.

انتقال هریک از سیالات نام برده، خصوصا نفت و گاز، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل، استانداردهای مختلفی برای ساخت این مقطع و توسط بسیاری از کشورها تدوین شده است. هر کدام از این استانداردها بیانگر جنس، روش تولید، خواص مکانیکی، ابعاد و بعضا نوع کاربرد لوله می‌باشد.

با توجه به موارد مختلفی از قبیل روش تولید، استاندارد و  نوع کاربرد، می توان این مقطع استوانه‌ای را در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد. مهم‌ترین دسته بندی لوله‌ها بر اساس روش تولید است که مطابق با آن، دو دسته بزرگ لوله‌های درزدار و بدون درز تعریف می‌شود.

لوله درز دار یا درز جوش

لوله‌ درز دار به دلیل استفاده از فرایند جوشکاری در روند تولید و نیز ایجاد درز جوش بر سطح آن، به این نام مشهور است. مراحل تولید این محصول در حالت کلی شامل شکل‌دهی ورق و سپس جوشکاری درز آن می‌باشد که کیفیت فرایند جوشکاری تا حد زیادی کیفیت نهایی لوله را تعیین می‌کند.

لوله‌های درزدار با توجه به نوع درز جوشی که دارند، در دو دسته کلی اسپیرال و درز مستقیم قرار می‌گیرند.

لوله درز مستقیم

لوله درز مستقیم با خم کردن لوله به صورت استوانه‌ای و سپس جوشکاری لبه‌های آن، تولید می‌شود. تنوع سایز این نوع لوله در مقایسه با اسپیرال کمتر بوده و در نتیجه گستردگی کاربرد کمتری دارد.

لوله اسپیرال

این مقطع فولادی با شکل‌دهی ورق‌های فولادی به صورت مارپیچ و سپس جوشکاری لبه‌ها تولید می‌شود. روش جوشکاری مورد استفاده در ساخت این محصول، جوش زیرپودری یا SAW است. این روش تولید، احتمال بروز ترک و شکستگی در آن را نسبت به نوع درز مستقیم، کاهش می‌دهد و  درنتیجه خواص مکانیکی بهتری دارد.

لوله بدون درز یا مانیسمان

لوله مانیسمان نوعی لوله فولادی بدون درز است که با استفاده از نورد شمش فولادی تولید شده و فرایند جوشکاری در هیچ یک از مراحل تولید آن استفاده نمی‌شود.

 نبود درز جوش بر سطح این مقطع، موجب شده است تا در موارد با حساسیت بالا مانند انتقال نفت و گاز کاربرد داشته باشد. چرا که درز جوش به نوعی عیب محسوب می‌شود. این نقص در مقابل تنش‌ها معمولا آسیب پذیر بوده و محلی برای تمرکز تنش و در نتیجه گسیختگی می‌باشد. در لوله‌های بدون درز، تنش‌های وارده به لوله، در کل سطح پراکنده شده و در محل خاصی تمرکز ندارد. در نتیجه مقاومت آن در تحمل فشارها و تنش‌ها افزایش می‌یابد.

لوله گازی

لوله گازی نوعی از لوله‌های فولادی است که در انتقال گاز به صورت مسکونی و صنعتی کاربرد دارد. مهم‌ترین استاندارد در تولید این نوع لوله، استاندارد آمریکایی API می‌باشد. دو سطح PSL1  و PSL2 از این استاندارد در بازار موجود است که خواص متفاوتی را ارائه می‌دهند.

در مواردی که نیاز به خواص مکانیکی بالاتر از جمله استحکام کششی، چقرمگی و تنش تسلیم باشد، استاندارد PSL2 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه با ایجاد پوششی از فلز روی بر سطح لوله فولادی، تولید می‌شود. هدف اصلی برای استفاده از این مقطع در موارد مختلف، بهره‌گیری از خاصیت مقاومت به خوردگی آن می‌باشد. چرا که ایجاد پوشش روی موجب می‌شود تا در شرایط و محیط‌های خورنده، این پوشش به عنوان یک عنصر فداشونده در مقابل زنگ زدن آهن عمل کرده و خوردگی فلز پایه را به تاخیر می‌اندازد.

مقاومت به خوردگی این لوله سبب شده تا در محیط‌های مرطوب و برای کاربردهایی از قبیل انتقال آب مورد استفاده قرار گیرد.

لوله استیل

جنس لوله از عوامل بسیار موثر بر نوع کاربرد آن است. لوله های استیل با توجه به حضور مقادیر زیاد کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی آن‌ها، از مقاومت به خوردگی بالایی برخوردار بوده و در شرایطی که این ویژگی اهمیت داشته باشد کاربرد دارد.

اما باید در استفاده از این جنس لوله، در نظر داشت که قیمت بالاتری نسبت به سایر لوله‌های فولادی دارد. این قیمت بالاتر ممکن است ناشی از روش تولید پیچیده‌تر، خواص منحصر بفرد و تجهیزات پیشرفته در تولید آن‌ها باشد.

البته در کشور ما، عامل وارداتی بودن این کالا نیز از فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر قیمت آن است. به طوریکه نوسانات نرخ ارز در داخل کشور و تحت تاثیر وقایع سیاسی داخلی و خارجی، به طور مستقیم قیمت لوله استیل را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لوله آب

در انتقال آب، انواع مختلف لوله‌های پلیمری و فلزی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. اما در  این بین، لوله‌های فولادی با توجه به خواص مطلوبی که ارائه می دهند، مانند استحکام و مقاومت به حرارت و خوردگی و…، توجه بسیاری از صنایع را به خود جلب نموده‌اند.

لوله‌های آب رسانی باید از جنس هایی انتخاب شوند که مقاومت به خوردگی بالایی داشته باشند. به همین خاطر از لوله‌های گالوانیزه و استیل می‌توان در این مورد استفاده نمود. از سوی دیگر و با توجه به قیمت بالای لوله‌های استیل، بیشتر از نوع گالوانیزه در این کاربرد استفاده می‌شود.

لوله گوشتدار

لولههای گوشتدار همانطور که از نام آن پیداست، لوله‌هایی با ضخامت جداره بالا هستند که برای مصارف تحت فشار بالای داخلی و خارجی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاطع معمولا بدون استفاده از روش جوشکاری و شکل دهی ورق تولید می‌شوند و حالت بدون  درز دارند.

لوله گوشتدار اغلب در جک‌های صنعتی، لوله‌های تحت فشار بالا، سیستم هیدرولیک و پنوماتیک  مورد استفاده قرارمی‌گیرد. ضخامت بالا و در نتیجه استحکام بالای این محصولات، این نوع کاربردها را برای آن رقم زده است.

لوله داربستی

لوله‌های داربستی در سازه‌های داربستی و پروژه‌های عمرانی کاربرد دارد. این مقطع فولادی از شکل‌دهی ورق سیاه تولید می‌شود و معمولا در طول‌های ۶ متری تولید و به بازار عرضه می‌گردد. سایز متداول آن در بازار، قطر خارجی ۵ سانتی‌متر است که به همین خاطر با نام لوله ۵ نیز شناخته می‌شود.

در خرید لوله باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

لوله به دلیل حساسیت بالایی که در کاربردهای آن وجود دارد، باید دقت فراوانی را در خرید آن به خرج داد. چرا که خرید بدون آگاهی این مقطع، ممکن است موجب ایجاد خسارات مالی و جانی فراوانی شود.

در پی افزایش کاربرد این مقطع فولادی در صنایع مختلف، کارخانه‌های بسیاری در سراسر کشور هستند که  به تولید آن می‌پردازند بنابراین کیفیت‌های مختلفی در بازار موجود است. در این مورد، انتخاب یک منبع معتبر برای تهیه محصول مورد نظرتان در اولویت قرار گرفته و بسیار اهمیت می‌یابد.

برخی از نکات مورد توجه در خرید انواع لوله عبارتند از:

نوع لوله

انواع لوله براساس جنس، روش تولید، نوع کاربرد، وزن و استاندارد تولید، متفاوت است. بنابراین اطلاع از نوع لوله، بسیاری از مشخصات آن را برای شما تعیین می‌کند.

قیمت لوله

قیمت لوله از موارد بسیار مهمی است که حتما باید پیش از خرید، از آن اطلاع داشته باشید. برای این کار بهتر است که از منابع معتبر، استعلام قیمت انواع لوله را گرفته و سپس برای خرید اقدام نمایید.

آلیاژ و گرید لوله

لوله‌ها در جنس‌های مختلفی در بازار موجودند. لوله‌های فولادی و استیل مهم‌ترین دسته بندی لوله‌ها بر اساس جنس، در بازار است. جنس لوله از عوامل بسیار موثر بر خواصی که ارائه می‌دهد و نیز قیمت آن است. البته لازم به ذکر است که در برخی موارد، لوله گالوانیزه را نیز در یک دسته بندی جدا در نظر می‌گیرند.

در بین این لوله‌ها، نوع استیل دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر لوله‌های فولادی می‌باشد.

تست‌های انجام شده بر روی لوله

همواره برای بررسی کیفیت لوله برای کاربردی که از آن انتظار می‌رود، نیاز به انجام تست‌هایی می‌باشد. هنگام خرید این مقطع حتما باید در سرتیفیکیتی که از فروشنده دریافت می‌کنید، نتیجه تست هایی مانند تست خوردگی، خواص مکانیکی، فشار، ترکیب شیمیایی و … را دریافت نموده و نسبت به این موضوع که این محصول برای شرایط کاری مورد نظر شما مناسب است یا خیر نیز اطمینان حاصل کنید.

زمان و محل تخلیه بار

زمان و محل تخلیه بار از جمله نکاتی است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد چرا که از عوامل موثر بر هزینه نهایی پروژه است. بنابراین پیش از خرید، به این نکته که بارگیری قرار است در چه زمان و مکانی صورت گیرد، توجه نمایید تا با توجه به برنامه ریزی زمان پروژه خود، خریدی مقرون به صرفه داشته باشید.

سایز لوله

در هنگام خرید لوله درزدار معمولا ضخامت، قطر داخلی و خارجی آن بیان می‌شود. برای ارائه سایز از دو پارامتر اینچ و میلیمتر استفاده می‌شود. در خرید لوله مانیسمان از فاکتوری به نام رده لوله یا عدد اسکجول استفاده می‌شود که نشان‌دهنده ضخامت لوله می‌باشد.

برند تولیدکننده

برند تولید کننده همواره از عوامل موثر بر کیفیت لوله بوده است.  کارخانه‌های لوله‌سازی در سراسر دنیا با توجه به تجهیزاتی که برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، استانداردها، تست‌های کنترل کیفیت و …. ، توجه متقاضیان را به خود جلب نموده و رونق بازار خود را رقم می‌زنند.

بنابراین شناخت برندهای تولید کننده انواع محصولات فولادی می‌تواند کمک شایانی در جهت خرید شما باشند. اما باید در نظر داشت که تشخیص اینکه خرید از کدام برند برای شما و با توجه به کاربرد مورد نظرتان مناسب‌تر و مقرون‌بصرفه است، نیاز به تجربه و تخصص دارد. متخصصان آیرومارت با تکیه بر تجربه چندین ساله خود در بازار آهن و فولاد، می‌توانند راهنمای بسیار خوبی در انتخاب محصول مورد نظرتان داشته باشند.

قیمت روز انواع لوله فولادی را از کجا مشاهده کنیم؟

همانطور که پیش از این نیز توضیح داده شد، لوله‌ها دارای انواع و کاربردهای مختلفی هستند. بنابراین بدیهی است که قیمت‌های متفاوتی نیز داشته باشند. از سوی دیگر و با توجه به اینکه قیمت مقاطع فولادی ازجمله لوله تحت تاثیر عوامل بسیاری، با افت و خیزهایی در بازار آهن‌آلات مواجه می‌شوند، بنابراین نیاز است تا حتما تحت پیگیری‌های روزانه قرار گیرند.

وب سایت آیرومارت با به‌روز رسانی قیمت انواع آهن‌الات، این امکان را فراهم نموده است تا به طور روزانه قیمت‌ها آگاهی یابید. فقط کافیست به وبسایت این شرکت به نشانی www.iromart.com مراجعه کرده و مقطع مورد نظر خود را جستجو نمایید.

لوله های فولادی را از کجا بخریم؟

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت تامین کننده انواع مقاطع فولادی ازجمله لوله در سبدی بسیار متنوع از سایز، استاندارد، برند و جنس از برترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی می‌باشد. این مجموعه علاوه بر تامین محصولات آهنی با کیفیت، در کوتاه ترین زمان و بهترین قیمت، با ارائه خدمات بسیار متنوع، جایگاه ویژه‌ای را در بین سایر بنگاه‌های فروش آهن‌آلات کسب نموده است.

این شرکت در قالب تیم‌های تحصیل‌کرده، حرفه‌ای و با تجربه بالا در رابطه با فروش هر مقطع، می‌توانند راهنمای بسیار خوبی برای مشتریان در تمامی مراحل خرید تا تحویل بار و حتی پشتیبانی پس از خرید، باشند. برای دریافت مشاوره پیش از خرید، فقط کافیست تا با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس گرفته و به کارشناس مربوط به مقطع مورد نظر خود گفتگو نمایید.