با مراجعه به کلینیک ارتوپدی دکتر احمد از درد زانو خلاص شوید

با مراجعه به کلینیک ارتوپدی دکتر احمد از درد زانو خلاص شوید

بزرگ‌ترین مفصل در بدن، مفصل زانو است که به عنوان یکی از حساس‌ترین مناطق برای آسیب‌پذیری شناخته می‌شود. درد زیر زانو در سمت چپ یا راست نیز از نتایج این آسیب‌ها است و در مواردی، اگر علت درد زانو به‌موقع توسط یک متخصص ارتوپدی چون متخصصین کلینیک ارتوپدی دکتر احمد تشخیص داده و درمان نشود، ممکن است فعالیت‌های فرد را به مدت طولانی یا حتی همیشه مختل کند. به‌همین دلیل اهمیت مراجعه به یک متخصص ارتوپد در صورت درد در قسمت زیرین زانو بسیار بالاست، تا بتوان علت و درمان مناسب را به‌موقع انجام داد.

بعضی از آسیب‌های زانو با استراحت و مراقبت‌های مناسب در خانه به صورت خود به خود بهبود می‌یابند. اما برخی دیگر نیاز به جراحی یا دیگر مداخلات پزشکی دارند. ناحیه زانو از مجموعه‌ای از استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و اعصاب محیطی تشکیل شده است، و آسیب به هر کدام از این عناصر می‌تواند باعث درد زانو در قسمت‌های مختلف شود. برای اطلاعات بیشتر درباره برخی دلایل درد در قسمت زیر زانو با ما همراه باشید.

  • گرفتگی عضلات پا

کرامپ به معنای تنگ شدن یا اسپاسم عضله است. معمولاً ماهیچه‌های ساق پا مستعد گرفتگی عضلانی هستند، اما عضلات دیگر نیز مانند عضلات پشت ران نزدیک زانو ممکن است به گرفتگی اضطراری بپیوندند و باعث درد زیر زانو شوند. در هنگام ورزش یا در دوران بارداری احتمال گرفتگی عضلات پشت زانو و ساق پا بیشتر است. همچنین، مشکلات عصبی در پاها، کم آبی بدن، عفونت‌هایی مانند کزاز، سموم مانند سرب یا جیوه در خون و بیماری‌های کبد نیز ممکن است عللی برای گرفتگی عضلات باشند. وقتی گرفتگی عضلانی رخ می‌دهد، ناگهان در پاها احساس تنگی و اسپاسم عضلانی می‌کنید. این درد ممکن است از چند ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. حتی پس از رفع گرفتگی، عضله ممکن است برای چند ساعت به شکلی دردناک باقی بماند.

  • زانوی جامپر

زانوی جامپر یا تاندونیت کشکک یک آسیب به تاندون کاسه زانوی شما است. تاندون کاسه زانو شما به استخوان ساق پا متصل می‌شود و وقتی شما مثلاً در ورزش‌هایی مثل والیبال یا بسکتبال جامپ می‌زنید یا جهت تغییر مسیر در حرکت‌های سریع را تغییر می‌دهید، می‌تواند آسیب ببیند. این حرکات می‌توانند منجر به پارگی‌های کوچک در تاندون شوند و در نتیجه تاندون ممکن است متورم و ضعیف شود یا حتی پارگی کامل رخ دهد. درد ناحیه زیر زانو در سمت چپ یکی از نتایج این آسیب‌هاست و این درد با گذشت زمان ممکن است شدت بیشتری پیدا کند. علاوه بر درد، ممکن است ضعف، سفتی یا سختی عضلات، و مشکل در حرکت دادن زانو نیز احساس شود.

تاندونیت عضله دوسر فموریس (همسترینگ) نیز از دیگر آسیب‌هاست که به همسترینگ یا مجموعه‌ای از سه ماهیچه در پشت ران شما وابسته است. این آسیب می‌تواند ناشی از کشیدگی یا کشش زیاد همسترینگ باشد و می‌تواند منجر به درد ناگهانی در زیر و اطراف زانو، ورم، کبودی و ضعف در پشت پای شما شود.

مراقبت‌های مناسب قبل از ورزش و انجام حرکات کششی عضلانی می‌تواند به جلوگیری از بروز این آسیب‌ها کمک کند. در صورت بروز درد در قسمت زیر زانو یا علائم مشابه، مراجعه به متخصص ارتوپدی نظیر متخصصین کلینیک ارتوپدی دکتر احمد توصیه می‌شود.