برگزاری نشست بررسی مجوزهای پیشنهادی قابل صدور وزارت میراث فرهنگی

برگزاری نشست بررسی مجوزهای پیشنهادی قابل صدور وزارت میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، این نشست با حضور مدیران سه حوزه تخصصی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مهدی فلاح دوست معاون مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصاد و دارایی و رضا خدایار مدیرکل توسعه منابع انسانی و تحول اداری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در نشست بررسی عناوین پیشنهادی مجوزهای قابل اعلان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تعداد ۱۵ مجوز قابل اعلان وزارتخانه در سه حوزه تخصصی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز «تأسیس مؤسسات آموزش گردشگری و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزش گردشگری» از حالت اعلان خارج و موارد «صدور کارت راهنمایان گردشگری» و «جواز تأسیس کارگاه‌های صنایع‌دستی» منوط به تکمیل کاربرگ شد.

به استناد تبصره ۹ ماده ۷ اصلاحی قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مصوب ۱۳۹۹ مراجع صادرکننده مجوز مکلفند آن دسته از مجوزهای کسب و کار را که می‌توان اعلان متقاضی را جایگزین صدور مجوز کرد، شناسایی و با تصویب هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار اعلام کنند.

در این گونه موارد، ثبت اعلان متقاضی در درگاه تخصصی مجوز کسب و کار به منزله صدور مجوز خواهد بود، هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار می‌تواند موارد موضوع این تبصره را رأساً شناسایی و مراجع صادرکننده مجوز را مکلف به جایگزینی ثبت اعلان به جای صدور مجوز کند.

رضا خدایار مدیرکل توسعه منابع انسانی و تحول اداری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست گفت: منظور از اعلان این است که مرجع صدور مجوز، فهرستی از استعلامات، شرایط، مدارک و ضوابط لازم برای اخذ عنوان مجوز مشخص را به شکل شفاف، قابل اندازه‌گیری و غیر قابل تفسیر تهیه کند و مراتب صدور مجوز را بر اساس سند تبیین شده به شکل الکترونیکی از درگاه ملی مجوزهای کشور (G۴B.ir) فراهم کند.

وی افزود: پس از ثبت درخواست، بارگذاری اطلاعات و مدارک و تعهد به رعایت شرایط و ضوابط اشاره شده از سوی متقاضی در این درگاه، در حکم اجازه قانونی شروع فعالیت محسوب شده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری و انتظار در سیستم برای دریافت مجوز نیست.

مدیرکل توسعه منابع انسانی و تحول اداری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: این تغییر شیوه از مجوز به اعلان، نافی نظارت وزارتخانه بر عملکرد متقاضی در چارچوب قوانین و مقررات نخواهد بود.

خدایار عنوان کرد: اداره‌کل توسعه منابع انسانی و تحول اداری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» و بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر تسهیل در سرمایه‌گذاری و صدور مجوزهای کسب‌وکار گام برداشته و به طور جدی به دنبال پیاده‌سازی آن است.

منبع : مهر