بهترین راه تست تاتامی ورزشی و مشخصات یک تاتامی ورزشی خوب چیست؟

بهترین راه تست تاتامی ورزشی و مشخصات یک تاتامی ورزشی خوب چیست؟

تاتامی ورزشی کف‌پوشی مناسب و قابل استفاده برای پوشاندن کف باشگاه‌ها، زمین‌های بازی و مکان‌های ورزشی تا حتی کفپوش مهدکودک نیز است. امروزه خانه‌های مسکونی و اتاق‌های شما می‌توانند نقش یک مینی باشگاه مجهز در خانه را برای شما بازی کنند از این رو برای ورزش ایمن نیاز به یک تاتامی مناسب و با ایمنی بالا دارید. شاید یکی از دغدغه‌های شما هم هنگام خرید تاتامی ورزشی تست کیفیت و خوب‌بودن آن باشد. در این مقاله به بررسی روش‌های تست کیفی یک تاتامی ورزشی خوب می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی کفپوش و انواع آن

کفپوش همان‌طور که از اسمش برمی‌آید؛ یعنی پوشش کف ساختمان. کفپوش‌ها انواع مختلفی دارند و برای پوشش کف ساختمان‌ها و فضا‌های متفاوت استفاده می‌شوند. استفاده از کفپوش باعث ایجاد تغییر در جلوه اتاق و زیباسازی آن می‌شود. برای انتخاب کفپوش مناسب باید به کاربری فضا یا اتاق مدنظر توجه داشت.

کفپوش حصیری

انواع کفپوش‌ها

کفپوش‌ها انواع مختلفی دارند که متناسب با ویژگی‌های کیفی و ظاهری در فضا‌های متفاوت با کاربری‌های مشخص استفاده می‌شوند. در این مقاله با انواع کفپوش‌ها آشنا می‌شویم.

•        کفپوش چوبی

کفپوش‌های چوبی با ویژگی‌هایی مثل تداعی‌گر طبیعت در اتاق شما و گرمابخشی نوع مناسبی برای علاقه‌مندان این عرصه هستند. این نوع شامل مدل‌های متفاوت با ترکیب ساخت‌های متفاوتی هستند که متناسب با میزان تردد و میزان پوسیدگی چوب آن باید انتخاب شوند.

•        کفپوش پی‌وی‌سی

این نوع کفپوش‌ها با نام وینیل در بازار شناخته می‌شوند و با انعطاف‌پذیری بالا و نصب و نگهداری آسان از رایج‌ترین نوع مورداستفاده برای محیط‌هایی مثل فضای حیاط هستند. کفپوش‌های پی‌وی‌سی، ضد آب با مقاومت بالا و خاصیت ارتجاعی هستند.

•        کفپوش سرامیکی

کفپوش‌های سابقا محبوب در دو مدل لعابی و بدون لعاب در بین مردم، کفپوش‌های سرامیکی بوده‌اند. هنگام خرید این نوع کفپوش نکته حائز اهمیت آن است که قیمت بر اساس کیفیت مشخص می‌شود و کیفیت به میزان جذب آب و مقاومت در برابر ضربه و ضریب اصطکاک بستگی دارد.

•        کفپوش بتنی

این نوع کفپوش‌ها با سطحی سرد مناسب برای فضا‌های بیرونی خانه و ساختمان‌ها هستند و همچنین دارای ویژگی‌هایی از جمله ماندگاری بالا و مقاومت در برابر آتش هستند.

•        کفپوش الیافی

این نوع کفپوش‌ها مثل فرش و موکت کاربرد‌های بالایی خصوصاً در بین خانه‌های ایرانی دارد. با استفاده از کفپوش‌های الیافی می‌توانید جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی خانه خود ببخشید.

•        کفپوش پلاستیکی

کفپوش‌های پلاستیکی ضدخش و ضد آب با قابلیت استفاده آسان هستند.

•        کفپوش گرانول

کفپوش‌های ساخته شده از ترکیب گرانول، چسب مایع و رنگ پودری هستند. کفپوش گرانول قابل استفاده به عنوان کفپوش مهد کودک، تاتامی ورزشی در سالن‌های ورزشی و زمین‌های بازی، جاده‌های پیاده‌روی و حیاط‌های بهارخواب و. . است. کفپوش‌های گرانولی باخاصیت لاستیکی و نرمی که دارند ایمنی بالایی به محیط می‌دهند.

کفپوش تاتامی چیست؟

کف‌پوشی نرم، قابل‌انعطاف و قابل‌جابه‌جایی است که برای مکان‌های ورزشی و مهدکودک‌ها و مکان‌هایی که نیاز به کفپوش نرم نیاز دارند استفاده می‌شود. این کفپوش از جنس فوم eva ساخته شده است. تاتامی‌ها ضد آب و در شکل و شمایل یک قطعه‌های پازل کنار هم قرار می‌گیرند. ریشه تاریخی این مدل کفپوش‌ها به چین باستان برمی‌گردد که در اتاق‌های خود برای پوشاندن کف با کف‌پوشی نرم و گرم استفاده می‌شد. چینی‌های باستان به دلیل رواج ورزش‌های رزمی و برای بالابردن ایمنی کار خصوصاً در اتاق‌های ورزشی خود از تاتامی ورزشی در مدل‌های قدیمی استفاده می‌کردند.

از جمله ویژگی‌ها و مزایای این تاتامی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•          ساخته شده از فوم eva

•          عایق حرارت

•          عایق صدا

•          خاصیت ضربه‌گیری بالا

•          ضد آب و قابلیت شست‌وشو

•          نرم و بدون آسیب به کف پا

کاربرد‌های تاتامی

تاتامی‌ها را از لحاظ کاربرد به چندین دسته تقسیم می‌کنند و واضح است که هر نوع تاتامی بر اساس نوع ویژگی‌هایی که دارد کاربرد مشخصی هم دارد.

تاتامی خرجکار

این نوع تاتامی برای مصارف خانگی در فضای مسکونی به کار گرفته می‌شود و به همین منظور قابلیت ارتجاعی و برگشت‌پذیری ندارد. ضخامت این تاتامی‌ها ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر است و مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن‌ها حدود ۲۰ درصد eva و ۸۰ درصد پلی‌اتیلن است.

تاتامی رزمی

تاتامی‌های ضخیم مورداستفاده در سالن‌های رزمی که قابلیت ارتجاعی بالایی دارند و در ضخامت‌های شامل ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر در بازار موجود هستند.

تاتامی آموزشی

تاتامی‌های آموزشی همان نوع مخصوص اتاق‌های کودک هستند که در قالب اشکال مختلفی مثل حروف الفبای و حروف انگلیسی، اعداد، حیوانات و غیره برای جنبه‌های آموزشی استفاده می‌شوند.

تاتامی فضای باز

این نوع در فضا‌های باز مثل پارک‌های دارای زمین‌بازی کودک یا زمین ورزشی و مهدکودک و. . استفاده می‌شوند. این مدل به دلیل برخورد مستقیم با باران و برف و عوامل محیطی دیگر با مقاومت بالا و به طور خاص طراحی شدند و ضخامت‌های تقریباً بالایی دارند.

تاتامی اتاق کودک

تاتامی‌هایی با قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بالا که با قابلیت ضربه‌گیری به عنوان کفپوش مهدکودک و اتاق بازی کودکان متناسب با نوع جنب‌وجوش بالای آن‌ها طراحی شده است.

تاتامی باشگاه ورزشی

این تاتامی‌ها با قابلیت ارتجاعی کمتر نسبت به نوع قابل استفاده در اتاق کودک هستند. کیفیت بالایی در ضخامت و استحکام دارند و از استاندارد‌های ورزشی لازم برخوردارند. در سالن‌های ورزشی رزمی کاربرد بالایی دارند.

مشخصات یک تاتامی ورزشی خوب چیست؟

یک تاتامی خوب باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشد. در این بخش به مهم‌ترین ویژگی‌های کیفی یک تاتامی خوب می‌پردازیم.

•          تاتامی یک کفپوش با قابلیت جابه‌جایی آسان است از این رو باید وزن مناسبی داشته باشد. هرچه وزن تاتامی کمتر باشد در نتیجه مقدار هوای موجود در مواد اولیه بیشتر و این باعث کم‌تراکم بودن و ضعیف‌بودن تاتامی می‌شود. یک تاتامی ورزشی خوب با ضخامت ۲۰ میلیمتر دارای حداقل ۳ کیلوگرم وزن است و به‌ازای هر پنج میلیمتر ضخامت حداقل نیم کیلو وزن اضافه می‌شود.

•          یک تاتامی ورزشی خوب باید از مواد اولیه بهداشتی و مناسب تهیه شده باشد

•          قابلیت شست‌وشوی آسان

•          خاصیت انعطاف‌پذیری و ضربه‌گیری بالا

یک تاتامی ورزشی خوب باید تمامی ویژگی‌های بالا را در بالاترین کیفیت خود داشته باشد.

روش‌های تست کیفیت تاتامی

اگر شما هم این روز‌ها به دنبال یک تاتامی ورزشی خوب هستید باید از روش‌های تست کیفیت تاتامی استفاده کنید. هنگامی که صحبت از روش‌های تست یک تاتامی می‌شود باید به دنبال راه‌های خیلی ساده‌ای مثل چک‌کردن ویژگی‌های کیفی در آن باشید. حتی می‌توانید از فروشنده بخواهید که کیفیت و مقاومت تاتامی را برای شما بسنجد. اگر قصد شما خرید اینترنتی تاتامی است بهتر است از تجربه‌های خریداران قبلی یا فیلم‌های تست کیفیتی که در آن سایت فروش موجود است استفاده کنید.

کلام آخر

تاتامی ورزشی یک کفپوش رزمی و ورزشی ساخته شده از نوعی فوم با قابلیت ارتجاعی و خاصیت مقاومت در برابر ضربه است. شما می‌توانید از این کفپوش در فضای حیاط خانه خود یا اتاق بازی کودکانتان استفاده کنید. این کفپوش‌های نرم و ضد آب قابلیت جابه‌جایی آسان را برای کاربران مهیا می‌کنند با داشتن یکی از آن‌ها به راحتی می‌توانید در هر مکانی با ایمنی مناسب ورزش کنید. در این مقاله مهم‌ترین مشخصات یک تاتامی ورزشی خوب بررسی شده و به ویژگی‌های آن‌ها پرداختیم.