بورل: اتحادیه اروپا باید به یک قدرت نظامی مهم بدل شود

بورل: اتحادیه اروپا باید به یک قدرت نظامی مهم بدل شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز سه شنبه خواستار تبدیل این اتحادیه به یک بلوک نظامی عمده و بزرگ شد.

بورل در این باره گفت: مسئله ای که ما از درگیری ها در اوکراین فرا گرفته ایم این است که تجارت، حاکمیت قانون و جامعه مدنی قوی و مستحکم کافی نیست. اتحادیه اروپا باید یک نیروی نظامی جدی نیز باشد.

وی در همین رابطه از کشورهای عضو این اتحادیه خواست تا از با الگو گرفتن از کشورهای عضو ناتو، در پی افزایش هزینه های دفاعی خود باشند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: مسئله دفاع مسئله قابلیت ملی است. ما باید در این زمینه بیشتر فعال باشیم. باید بودجه های نظامی مان را به طور هماهنگ افزایش دهیم و البته این اقدامی آسان نخواهد بود.

اظهارات کنونی بورل در حالی بیان می شود که وی پیشتر در مصاحبه ای اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا علیرغم اینکه خواهان تضعیف ماشین جنگی روسیه است، به دنبال اجتناب از درگیری مستقیم با مسکو است.

وی پیشتر در همین رابطه تاکید کرده بود که این اتحادیه برای تضعیف ماشین جنگی روسیه باید اقداماتی بیشتر انجام دهد، از جمله با تأمین و ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین، تضعیف اقتصاد روسیه، و انزوای مسکو در سطح بین‌المللی.

نمونه ای از اقدامات اخیر این اتحادیه در این رابطه، توافق اخیر کشورهای عضو آن در اعمال بسته ششم تحریم ها برضد مسکو شامل ممنوعیت واردات نفت از روسیه است.

بورل سال گذشته و در پی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و خروج پر هرج و مرج آمریکا از این کشور، این مسئله را که اتحادیه اروپا نیاز دارد تا به یک نیروی نظامی عمده و مستقل تبدیل شود، مطرح کرده بود.

منبع : مهر