تدوین ۵۵ بند حمایتی از کودک و کودکستان‌ها

تدوین ۵۵ بند حمایتی از کودک و کودکستان‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی همتی فر ظهر امروز یکشنبه در نخستین گردهمایی مؤسسان کودکستان‌های استان خوزستان اظهار کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در بسته حمایتی جامع که به دولت ارسال شده است، ۵۵ بند در حوزه حمایت کودکستان‌ها، مربیان، زیرساخت‌ها، سلامت و تغذیه کودکان تکالیفی را تعیین کرده که در کمیسیون مجلس تصویب شده و در نوبت بررسی هیأت دولت است.

وی با اشاره به اینکه اگر چه همه مشکلات برطرف نشده اما دور از انصاف است که کسی مدعی شود تمام مشکلاتی که قرن‌ها با آن مواجه بودیم ظرف چند دهه به طور کامل حل شود، اضافه کرد: در دهه فجر باید به یادآوری کنیم چه هدفی داشتیم و در راستای آن تلاش کنیم در عین حال نگاهی به پشت سر داشته باشیم و بدانیم چه مسیری را طی کرده‌ایم.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نتیجه دغدغه مقام معظم رهبری در این حوزه بود. تشکیل این سازمان نقطه عطفی بود که نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی ایران برای دوران کودکی و مسائل این حوزه دغدغه‌مند است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در دولت سیزدهم سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک همچون نهالی پا گرفته که با تمام نقص‌ها، رشد قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای پیشرفت به اهتمام جمعی نیاز دارد، ادامه داد: در دو سال و نیم اخیر که از عمر تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک می‌گذرد همواره شاهد دو نوع تلاش بوده‌ایم؛ بخشی از این تلاش در راستای استقرار و تثبیت سازمان و بخشی دیگر ساماندهی وضع موجود است.

همتی فر عنوان کرد: تا پیش از شکل‌گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک پایگاه اطلاعاتی از کودکستان وجود نداشت. امیدوارم مساله ساماندهی تا پایان سال به نتیجه برسد و وارد فرآیندهای ارتقای کمی و کیفی خدمات دوران کودکی شویم زیرا هدف اصلی این سازمان تربیت است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اساسنامه سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و باید سیاست‌ها را به میدان عمل ببریم. در این مسیر ضمن رفع مشکلات پیشین باید تجربیات موفق آن را ادامه دهیم.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصریح کرد: اصل اول سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مشارکت دادن مردم و دغدغه‌مندان این حوزه و تسهیل خدمت به آنها است. شرایطی را باید فراهم کنیم که دغدغه‌مندان کار خود را بهتر انجام دهند.

وی ادامه داد: پیش از این تدوین و استفاده از یک کتاب برای تربیت همه کودکان مرسوم بود اما سند تحول ذیل سیاست‌های تحولی، اعلام کرد سیاست چند تألیفی با مشارکت بخش غیر دولتی باید ایجاد شود. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خود را موظف می‌داند که در اجرای سند تحول پیشرو باشد.

همتی فر یادآور شد: اگر مؤسسان کودکستان‌ها این توانایی را در خود می‌بینند که محتوای مناسب با زیست بوم خود را تولید کنند، ما در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از آن استقبال خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تاکنون ۶۵۴ هزار کودک توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیمه شده‌اند. هیچ نگاه منفعتی در این خصوص توسط سازمان نیست و تنها هدف ما حفظ سلامت کودکان است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: رویکرد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مساله شهریه، رویکرد الگوی هزینه تمام شده است که باید میان حمایت از حقوق خانواده و کودک و حق مؤسس و کارکنان موازنه برقرار شود.