تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز

تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز

همانطور که می‌دانید، پیشرفت تکنولوژی در عصر امروز مزایای بی‌شماری در حوزه صنعت ارائه داده است. صنایع مختلف به خوبی توانسته‌اند با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، ضمن صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه، بهترین کارایی را در حوزه عملکردی خود ارائه دهند.

تجهیزاتی از قبیل سنباده زن برقی، دستگاه پولیش و فرز نمونه‌هایی از این تجهیزات هستند که با عملکرد سریع خود در کاربری‌های مختلف با جنبه زیبایی و نظافتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و سرعت پیشرفت کار را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند. آنچه در شناخت این تجهیزات اهمیت دارد، آشنایی با تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز است. با توجه به این که ممکن است این تجهیزات در صنعت با یک دیگر اشتباه گرفته شوند، بررسی تفاوت سنباده زن برقی با پولیش و فرز، خالی از لطف نخواهد بود.

سنباده زن برقی چیست؟

برای این که با تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز آشنا شوید، بهتر است ابتدا به درک صحیحی از عملکرد هر یک از این دستگاه‌ها برسید.

دستگاه سنباده زن برقی همانطور که از نام آن مشخص است، دستگاهی است که برای صاف و صیقلی‌کردن سطوح چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضرورت استفاده از این دستگاه در کارگاه‌های نجاری، مبل‌سازی و غیره کاملا مشخص است. آنچه در استفاده از سنباده زن برقی مورد توجه قرار می‌گیرد، احیای یک سطح چوبی خشن و تأمین جنبه‌های زیبایی و کاربردی آن است. سطوح چوبی پیش از رنگ کاری توسط این دستگاه، صاف می‌شوند. دقت و سرعت عمل این دستگاه سبب‌شده که صنایع مختلفی که با چوب و حتی فلز سر و کار دارند، محصولات با کیفیت‌تری را در بازه زمانی کوتاه ارائه دهند.

انواع سنباده زن

در بررسی تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز می‌توان به معرفی انواع این دستگاه پرداخت تا درک موضوع برایتان ملموس‌تر باشد. دستگاه سنباده زن که بیشترین کاربرد آن در حوزه پرداخت محصولات چوبی و صاف کردن سطوح آن‌ها دیده می‌شود، از انواع مختلفی تشکیل شده است. با توجه به کاربری تعریف شده برای هر دستگاه سنباده زن برقی، انواع مختلف آن برای امور مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنباده برقی مشتی

سنباده برقی مشتی یک دستگاه مناسب برای افراد مبتدی است. اندازه این دستگاه کوچک بوده و کنترل آن در دست راحت‌تر است. این دستگاه برای صاف کردن سطوح ناصاف، کارایی ندارد و بیشتر برای پاک کردن رنگ از روی یک سطح یا صیقل دادن سطوح‌ نرم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنباده تسمه‌ای

سنباده تسمه‌ای برای آن دسته از افرادی مناسب است که در کارگاه‌های نجاری و چوب‌بری فعالیت دارند. این دستگاه بر خلاف سنباده برقی مشتی، برای صاف و صیقلی کردن سطوح مختلف کارایی دارد. برای استفاده از آن کافی است دستگاه را روشن کنید و روی سطح مورد نظر قرار دهید تا به صورت خودکار، با دقت و سرعت بالا سطح مورد نظر را صیقل دهد.

سنباده برقی لرزان

این نوع سنباده که به سنباده برقی مشتی شباهت دارد، به دلیل سرعت و دقت بالا به عنوان یک دستگاه چند منظوره یا همه کاره شناخته می‌شود. آنچه در استفاده از این دستگاه مورد توجه قرار می‌گیرد، کارایی حرفه‌ای آن است. استفاده از این دستگاه کمی سخت است و برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود.

دستگاه سنباده زن کناف

معمولا دستگاه سنباده زن برای صیقل دادن سطوح استفاده می‌شود و ما نیز با همین کاربری آن را می‌شناسیم. کاربرد سنباده زن کناف که در بین انواع دستگاه سنباده زن برقی دسته بندی می‌شود، برای صاف کردن کناف و دیوار تعریف شده است. این دستگاه وزن سبکی دارد و دقت و سرعت عمل بالایی ارائه می‌دهد. دسته قابل تنظیم این دستگاه به شما امکان می‌دهد که سنباده کاری سقف را نیز به راحتی انجام دهید.

دستگاه پولیش چیست؟

حال که با چیستی دستگاه سنباده زن برقی آشنا شده‌اید، می‌توانید ضمن شناخت پولیش، با تفاوت سنباده زن برقی با پولیش و فرز آشنا شوید. دستگاه سنباده زن از دانه‌های سفت و سخت روی یک سطح پارچه‌ای تشکیل شده‌اند و هر دانه مانند یک تیغ برنده، سطوح مختلف را برش می‌دهد. حال در معرفی پولیش می‌توان گفت نوعی دستگاه ساینده است که عملکرد آن شبیه به سنباده زن است؛ اما تفاوت آن این است که دانه‌های موجود روی دستگاه پولیش بسیار ریزتر و ظریف‌تر از سنباده زن بوده و طبیعتا ظرافت کار در استفاده از پولیش نیز بیشتر خواهد بود. دستگاه پولیش بیشتر با هدف نظافت و شست و شو سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پولیش

پولیش در دو نوع نرم و زبر دسته‌بندی می‌شود. ماده پولیش نرم که نوعی مایع کرم رنگ است، برای از بین بردن لک و خط‌وخش بدنه خودروها و ایجاد سطحی صاف و درخشنده در کارواش‌ها و صافکاری‌ها کاربرد دارد. در صورتی که پولیش نرم خط‌وخش را برطرف نکند، از پولیش زبر استفاده می‌شود. دستگاه پولیش نیز انواع مختلفی دارد که بر اساس قدرتی که ارائه می‌دهند، دسته بندی می‌شوند؛ به این ترتیب که دستگاه پولیش تک دیسک برای صیقل‌دادن و جلادهی سطوح و دستگاه پولیش برای ترمیم‌های عمقی کاربرد دارد.

فرز چیست؟

در بررسی تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز به معرفی سومین دستگاه یعنی فرز می‌رسیم. فرز یک دستگاه چند کاره برقی یا شارژی است که استفاده از آن برای کاربری‌های مختلف تعریف شده است. این دستگاه برای سنگ زنی، برش و صیقل دادن سطوح و مصالح مختلف مانند فلز، کاشی، بتن، چوب و غیره کاربرد دارد. در واقع برای هر نوع کاربری از یک نوع صفحه فرز خاص استفاده می‌شود. انواع فرز بر اساس توان، قدرت و نوع کاربری دستگاه، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

مقایسه سنباده زن برقی با فرز و پولیش

حال که با سه نوع دستگاه معرفی‌شده، آشنا شدید، بهتر می‌توانید تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز را درک کنید. در نگاه اول عملکرد تعریف شده برای هر سه دستگاه، مشابه است و این تجهیزات برای صاف‌کردن و جلا بخشیدن به سطوح مختلف استفاده می‌شوند؛ اما در اصل تفاوت‌های جزئی بسیاری بین این دستگاه‌ها دیده می‌شود که در مطلب بالا به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

نوع کاربرد

اولین فاکتور در بررسی تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز، کاربرد این دستگاه‌هاست. همانطور که گفتیم سنباده زن برقی برای صاف‌کردن و صیقل‌دادن مواد و مصالح نرم مانند چوب کاربرد دارد و لوازم جانبی آن را ورقه‌های سنباده انعطاف‌پذیر تشکیل می‌دهد. پولیش نیز تقریبا کاربردی شبیه به سنباده زن دارد؛ اما کارایی آن در صافکاری‌ها برای صیقل‌دادن سطوح فلزی دیده می‌شود. این در حالی است که فرزها تنوع بیشتری دارند و می‌توانند فرآیند سنباده زنی، صیقل‌دادن و صاف‌کردن سطوح مختلف مانند فلز، چوب، سنگ، بتن و غیره را انجام دهند.

نوع مواد

احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که سنباده و پولیش بیشتر برای سطوح نرم‌تر مانند چوب استفاده می‌شوند، در حالی که فرز برای برش و صاف‌کردن برای سطوح سفت و سخت نیز کارایی دارد.

دقت کار

در بررسی تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز یک فاکتور مهم تحت عنوان دقت کار همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. دقت کار در این دستگاه‌ها با توجه به نوع آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال سنباده زن تسمه‌ای سطوح گسترده‌ای را سنباده‌کاری می‌کند، اما دقت آن کمتر است. در حالی که سنباده زدن، در سطوح کمتر با سطح دقت بالاتری انجام می‌شود. دستگاه سنباده زن و پولیش قدرت کمتر و دقت بالاتری دارند و خروجی کار در استفاده از این دو دستگاه ظرافت بیشتری دارد. در حالی که فرز قدرت بالایی در برش مصالح مختلف ارائه می‌دهد اما دقت زیادی در پرداخت سطوح ندارد.

ایمنی کار

مسلما کار کردن با سنباده زن و پولیشر به دلیل طراحی ساخت، قدرت کمتر دستگاه و ایمنی بالای آن راحت‌تر است. دستگاه فرز بسیار خطرناک‌تر از سنباده زن است؛ بنابراین تا زمانیکه می‌توانید سطوح نرم‌تر را با پولیشر و سنباده زن صاف و صیقلی کنید، از دستگاه فرز استفاده نکنید.

نکته: جالب است بدانید دستگاه فرز قابلیت تبدیل‌شدن به دستگاه پولیش را دارد. در واقع شما می‌توانید با ایجاد یک سری تغییرات، دستگاه فرز خود را به دستگاه پولیش تبدیل کنید.

ایرلس برقی چیست؟

حال که تفاوت سنباده زن با پولیش و فرز را بررسی کردیم، می‌توانیم نوع دیگری از این تجهیزات مشابه را تحت عنوان ایرلس برقی معرفی کنیم. ایرلس در واقع نوعی رنگپاش با قدرت فشار پاششی بالاست که برای نقاشی و پوشش دیوار و پروژه‌های وسیع دیگر کاربرد دارد. این دستگاه در قدرت و ظرفیت‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود.

استفاده از ایرلس برای افزایش سرعت عملکرد رنگ پاشی در بازه زمانی کوتاه روی سطوح مختلف مانند: وسایل چوبی، رنگ‌آمیزی اتومبیل، سازه‌های فلزی، ساختمان و غیره ایده‌آل به نظر می‌رسد. پاشش رنگ در این دستگاه توسط پمپ انجام‌شده و شما می‌توانید سطوح مختلف را به صورت یکدست و یکپارچه رنگ‌آمیزی کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب تفاوت سنباده زن برقی با پولیش و فرز را بررسی کردیم و ضمن معرفی این چند دستگاه و بررسی کاربرد آن‌ها، در نهایت دستگاه ایرلس برقی را معرفی کردیم که عملکرد و کاربرد آن تقریبا در حوزه کاربرد دستگاه‌های پولیش و سنباده زن جای می‌گیرد.

استفاده از این تجهیزات که با سرعت و دقت بسیار بالا برای پوشش‌دهی، صاف و صیقل‌کردن سطوح مختلف نرم تا سفت کارایی دارند، از اهمیت بسیاری در صنعت برخوردار است. خرید و استفاده از این تجهیزات در صنایع و کارگاه‌های مختلف به شما امکان می‌دهد که ضمن کاهش نیروی کار، صرفه‌جویی در انرژی، زمان و هزینه، کیفیت کار خود را ارتقاء دهید. تنها کافی است نوع مناسب این تجهیزات را متناسب با نیاز کاربری خود انتخاب کنید.