تنها روش تشخیص عسل طبیعی + فیلم

تنها روش تشخیص عسل طبیعی + فیلم

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی دغدغه همیشگی خریداران عسل است و وقتی بدانیم بخش قابل توجهی از عسل‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند تقلبی و یا تغذیه‌ای هستند، بیشتر به ضرورت این موضوع پی می‌بریم. احتمالا راهکارهای مختلفی برای تشخیص عسل طبیعی شنیده‌اید اما تنها یک روش قطعی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی و تغذیه‌ای وجود دارد. در ویدیو زیر که توسط برند عسل طبیعی درکام تهیه شده است، برای اولین بار با دلایل علمی تنها راه معتبر تشخیص عسل طبیعی بیان شده است و توضیحات جالب دیگری نیز درباره عسل آموزش داده شده است که بسیاری از باورهای غلطی که سال‌هاست در ذهن ما ساخته‌اند را رد می‌کند. پس دیدن این ویدیو را از دست ندهید.


برای دیدن ویدیوهای آموزشی بیشتر می‌توانید به سایت فروشگاه اینترنتی محصولاتسالم و طبیعی درکام مراجعه کنید. همچنین خلاصه‌ای از توضیحات ویدیو در زیر آمده است. 

تنها راه معتبر تشخیص عسل طبیعی

تنها راه معتبر و علمی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی آزمایش عسل است. عسل تقلبی، تغذیه‌ای و طبیعی در ظاهر کاملا شبیه به یکدیگر هستند اما ساختار و مواد تشکیل دهنده‌شان با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل با چشیدن یا بررسی ظاهر عسل نمی‌توان کیفیت آن را تشخیص داد و هیچ کدام از روش‌های خانگی مثل کبریت زدن عسل، حل کردن آن در آب وغیر هنیز معتبر نیستند.

تنهاروش مطمئن تشخیص عسل طبیعی ،بررسی مواد تشکیل‌ دهنده عسل درآزمایشگاهاست. به همین دلیل برای خرید عسل طبیعی دوراه بیشتر وجود ندارد. یا باید از فروشنده‌ ای عسل بخرید که به او اعتماد کامل دارید و یا اینکه از جایی عسل تهیه کنید که عسل‌ها آزمایش شده و دارای برگه آزمایش هستند.

مواد تشکیل دهنده عسل چیست؟ 

عسل از قند، آب و مواد دیگری مثل آمینواسیدها، موادمعدنی، آنزیم‌ها و … تشکیل شده است. به صورت معمول ۸۰ تا ۸۵ درصد عسل را قند، ۱۵ تا ۱۷ درصد آن را آب و ۱تا ۲ درصد را هم مواد دیگر مثل آمینواسیدها، آنزیم‌ها و مواد معدنی تشکیل می‌دهد. پس باید بدانید که عبارت “عسل بدون قند” عبارت غلط و اشتباهی است زیرا بیشتر ترکیب عسل از قند تشکیل شده است. 

قند عسل چیست؟ 

بیشتر قند عسل را ۳ قند فروکتوز، گلوکوز و ساکاروز تشکیل می‌­دهند. قند فروکتوز که به قند میوه هم معروف است حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد عسل را تشکیل می‌­دهد و قند گلوکوز که به قند خون نیز معروف است و انرژی بدن را تامین می‌­کند حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد عسل را تشکیل می­‌دهد و در آخر قند ساکاروز که ترکیب قند فروکتوز و گلوکوز است در صورتی که عسل طبیعی و اصل باشد، معمولا بین ۱ تا ۵ درصد عسل را تشکیل می­‌دهد. 

به صورت کلی ۳ نوع عسل وجود دارد 

عسل تقلبی 

عسل تغذیه‌ای 

عسل طبیعی 

عسل تقلبی چیست؟ 

عسل تقلبی از ترکیب مواد مختلف مثل قندها، آب و یک سری چیزهای دیگر مثل رنگ‌های مصنوعی تشکیل شده است. بنابراین در ساختار مواد تشکیل دهنده‌اش موادی مثل آمینواسیدها آنزیم‌ها و مواد معدنی که در عسل واقعی وجود دارد را اصلا ندارد. 

عسل تغذیه ‌ای چیست؟ 

عسل تغذیه‌ای توسط زنبور تولید شده است اما چون به زنبور آب و شکر داده‌اند، مقداری ترکیباتش با عسل طبیعی متفاوت است. برای مثال در عسل تغذیه شده مقدار پرولین که یک آمینواسید خیلی مفید برای بدن و سلامتی است کمتر از مقدار آن در عسل طبیعی است زیرا بیشتر پرولین عسل از شهد گل‌ها تامین می‌شود و وقتی زنبورها به جای تغذیه از شهد گل‌ها از آب و شکر تغذیه می‌کنند، میزان پرولین در عسل کاهش پیدا می‌کند. 

به جز پرولین، ترکیب قندها نیز در عسل تغذیه‌ای و طبیعی متفاوت است. در ساختار عسل تغذیه‌ای ساکاروز که ترکیب فروکتوز و گلوکوز است بیشتر از عسل طبیعی است. 

عسل طبیعی چیست؟ 

سومین نوع عسل، عسل طبیعی است که البته بسته به اینکه عسل کدام منطقه است و در آن منطقه چه گل و گیاهانی بوده‌اند ترکیبات متفاوتی دارد. به عبارتی یک عسل طبیعی ممکن است ساکاروزش ۲ باشد و عسل طبیعی دیگری ممکن است دارای میزان ساکاروز ۴ باشد و یا پرولین یک عسل طبیعی می‌تواند ۳۰۰ باشد و یا می‌تواند ۷۰۰ باشد. در کل پرولین عسل طبیعی از عسل تغذیه‌ای بیشتر و ساکاروز آن کمتر است. مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم هیچ کدام به تنهایی نمی‌توانند معیار تشخیص کیفیت عسل باشند و باید در کنار هم سنجیده شوند. 

تشخیص عسل طبیعی با بررسی میزان ساکارز و پرولین 

برای تشخیص عسل طبیعی حداقل ۲ فاکتور مهم باید در آزمایش بررسی شوند.  این دو  فاکتور پرولین  و  ساکارز عسل هستند.

 پرولین یک آمینواسید بسیار کوچک است که در یک شیشه ۱ کیلویی عسل حدود نیم گرم از آن موجود است. در آزمایشگاه با استفاده از دستگاه اسپکترومتر میزان پرولین موجود در عسل را می‌توان مشخص کرد. 

فاکتور مهم بعدی ساکاروز است که همانطور که پیش از این اشاره شد در عسل تغذیه شده بیشتر از عسل طبیعی است. اما باید بدانید که میزان ساکاروز عسل را نمی‌توان با چشیدن متوجه شد و باز هم تنها راه برای اندازه‌ گیری آن آزمایش عسل است. در آزمایشگاه با استفاده از روش شیمیایی تیتراسیون با فهلینگ میزان ساکاروز عسل اندازه‌ گیری می‌شود. 

پس بهتر است بدانید به جز آزمایشگاه و استفاده از روش‌های شیمیایی و دستگاه‌های پیشرفته هیچ راهی برای تشخیص عسل طبیعی وجود ندارد و هیچ کدام از راه‌های خانگی که برای تشخیص عسل طبیعی گفته می‌شوند معتبر نیستند. 

منبع : تابناک