تنوع بی‌نظیر سوغات زنجان: از چاقوی تیز تا نان برنجی اصیل

تنوع بی‌نظیر سوغات زنجان: از چاقوی تیز تا نان برنجی اصیل

خرید سوغات یکی از بخش‌های جذاب سفر به هر منطقه‌ای است؛ اما وقتی به زنجان سفر می‌کنید، خرید سوغات به جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین قسمت سفر شما تبدیل می‌شود. در مراکز خرید و به‌ویژه بازارهای زنجان، با دنیایی از شیرینی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی ارزشمند مواجه می‌شوید که دوست دارید از هرکدام حداقل یک قلم خریداری کنید. گفتنی است که این استان راه‌های ارتباطی متنوعی به اکثر شهرهای ایران به‌ویژه مشهد دارد. از زنجان یا هر منطقه نزدیک به آن، می‌توانید با خرید بلیط قطار زنجان مشهد و با صرف کمترین هزینه، وارد شهر زیبای مشهد شوید. قطارهای این مسیر از امکانات بسیاری برخوردارند و مسافت ۱۵ساعته این دو شهر را برایتان جذاب می‌کنند. اگر قصد دارید در ایام پیک سفر به مشهد سفر کنید، حتما بلیط ‌های موردنیازتان را در زمان پیش فروش قطار خریداری کنید.

سوغات زنجان چیست؟

سوغات زنجان مجموعه متنوعی از اقلام را دربرمی‌گیرد و تقریبا برای هر سلیقه‌ای گزینه‌ مناسب در این شهر وجود دارد تا مسافران با چمدان‌های پر از سوغات رنگارنگ و اصیل زنجانی به شهر خود بازگردند. اگر بخواهیم سوغات استان زنجان را دسته‌بندی کنیم؛ یک دسته به خوراکی‌های محلی مربوط می‌شود که مشهورترین آن نان برنجی اصیل است. دسته دیگر هم صنایع‌دستی است که چاقوی تیز زنجانی معروف‌ترین آن‌هاست. در ادامه، کمی بیشتر راجع به صنایع‌دستی اصیل و خوراکی‌های سنتی زنجان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد. گفتنی است که بازارهای زنجان بهترین مکان برای خرید سوغات سنتی این شهر هستند.

صنایع‌دستی زنجان

کالاها و اقلام جالب‌توجهی توسط دستان توانا و هنرمند صنعتگران زنجان تهیه می‌شود که به‌عنوان صنایع‌دستی این استان شناخته می‌شوند. صنایع‌دستی زنجان شامل قالی‌بافی، خاتم‌کاری، نمدبافی، چاروق‌دوزی، ملیله‌کاری، مسگری و … است؛ در این بخش، چند مورد از مشهورترین‌های آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

چاقو؛ معروف‌ترین سوغات زنجان

سوغات زنجان را با چاقو می‌شناسند و می‌توانیم صنعت چاقوسازی را به‌عنوان قدیمی‌ترین و مشهورترین صنایع‌دستی این استان معرفی کنیم. نحوه ساخت این محصول در استان زنجان باعث می‌شود که چاقوی زنجانی ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد. صنعتگران و چاقوسازان زنجانی با استفاده از فولاد ضدزنگ، حرارت‌دادن و هنر چکش‌کاری در چندین مرحله، چاقوهای باکیفیت و مقاوم در ابعاد، اندازه و اشکال مختلف می‌سازند. این چاقوها از یک کارد ساده میوه‌خوری، تا چاقوهای ضامن‌دار، شکاری، قلم‌تراش و کاردهای آشپزخانه را دربرمی‌گیرد. اگر بلیط قطار زنجان مشهد را تهیه کرده‌اید، قبل از عزیمت از این شهر، حتما سری به بازار زنجان بزنید و این سوغات معروف و منحصربه‌فرد زنجان را خریداری کنید.

هنر مسگری در زنجان

یکی دیگر از صنایع‌دستی زنجان، ظروف مسی است. مغازه‌های فروش مس در زنجان، زیبایی خارق‌العاده‌ای به بازارهای این شهر بخشیده‌اند. مسگران زنجان با استفاده از مس، ظروف آشپزی و دکوارتیو جذابی می‌سازند که اکثر آن‌ها با طرح‌ها، نقش‌ها و کنده‌کاری‌ها مزین می‌شوند. خوب است بدانید که مس فواید و مزایای بسیاری برای سلامت بدن دارد؛ به‌طوری‌که، استفاده از آن برای سرو غذا به عملکرد بهتر قلب کمک می‌کند و برای بهبود آرتروز، بهبود عملکرد طحال و کبد، افزایش سرعت عملکرد مغز و حتی زیبایی پوست و مو مفید است.

ملیله‌کاری؛ هنر رنگین و سوغات گران‌قیمت زنجان

یکی از اقلام بسیار زیبایی که در بازارهای زنجان به‌وفور دیده می‌شود، ظروف نقره‌ای ملیله‌کاری‌شده است. ملیله‌کاری یکی از صنایع‌دستی جذاب زنجان و سوغات این شهر محسوب می‌شود که قدمت آن در این استان به ۴۰۰ سال می‌رسد.

هنر ملیله‌کاری از دوران سلجوقیان در زنجان رایج است و در بسیاری از سفرنامه‌های خارجی و کتاب‌های تاریخی درباره رونق آن در این منطقه صحبت شده است. تزئین ظروف با استفاده از ملیله، سیم و مفتول‌های نازک از جنس نقره، آن هم به اشکال و نقش‌های حیرت‌انگیز ازجمله ریزه‌جقه و بته‌جقه، ارزش مادی و معنوی زیادی به این کالاها می‌دهد. ازجمله می‌توان به ظروف نقره، قندان، سینی، گیره، استکان، قاب عکس، شکلات‌خوری، شمعدان و … اشاره کرد که به‌عنوان گران‌ترین سوغات زنجان می‌توانید برای عزیزان‌تان تهیه کنید.

خوراکی‌های مخصوص زنجان؛ شیرینی‌های خوش‌طعم و رنگارنگ

نه فقط در ایران، بلکه در هر منطقه‌ای از جهان، بسته به شرایط آب‌وهوایی، جنس خاک و ذائقه مردم بومی، خوراکی‌های منحصربه‌فردی تهیه می‌شود. در زنجان هم شیرینی‌ها و خوراکی‌های مخصوص زنجانی معرف ذائقه و شرایط جغرافیایی این منطقه هستند. خوراکی‌های زنجان در خوشمزگی و رنگ زبانزد هستند.

شیرینی شستی

شیرینی شستی، یک شیرینی خوشمزه به‌اندازه انگشت شست است و طعم بی‌نظیری دارد. این شیرینی با استفاده از کره محلی، روغن جامد، آرد سفید قنادی، تخم‌مرغ، پودر قند، آردبرنج، پودر هل و زعفران دم‌کرده تهیه می‌شود. طعم دل‌نشین این مواد به همراه شکل ظاهری، جاذبه زیادی به این شیرینی داده است.

شیرینی انگشت‌پیچ

شیرینی انگشت‌پیچ زنجانی نیز با استفاده از مواد اولیه‌ای همچون آب، شکر، گلاب و سفیده تخم‌مرغ تهیه می‌شود. ترکیب این مواد و غلظتی که ایجاد می‌کند، باعث می‌شود مواد شیرینی به‌راحتی دور انگشت ‌پیچیده شوند.

نان اردک؛ نان محلی زنجان

در میان خوراکی‌های زنجان، نان اردک نیز وجود دارد که با استفاده از آرد بربری، شیر، شکر و مواد دیگر تهیه می‌شود. نان اردک یک نان تنوری نیست، بلکه خمیر آن در داخل روغن سرخ می‌شود. این نان طعم و بوی بی‌نظیری دارد و خوردن آن به‌ویژه هنگامی‌که داغ است، لذتی فراموش‌نشدنی به شما می‌دهد. نانی شبیه به نان اردک در مناطق دیگر کشور ازجمله کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام پخته می‌شود که به برساق مشهور است.

نان‌برنجی اصیل زنجان

اکثر ما نان‌برنجی کرمانشاهی را می‌شناسیم، این شیرینی خوشمزه در زنجان هم با طرز پختی جالب تهیه می‌شود که بافتی ترد دارد و طعم آن بسیار خوشمزه است. برای تهیه نان‌برنجی در زنجان، از آرد برنج، پودر قند، تخم‌مرغ، کره و روغن کرمانشاهی استفاده می‌شود و روی آن را هم با تخم خرفه تزئین می‌کنند. برخی از قنادها با اضافه‌کردن زعفران به خمیر این شیرینی، عطروطعم بی‌نظیری به آن می‌دهند.

فلای تودی؛ جامع‌ترین و به‌روزترین سایت فروش و پیش فروش بلیط قطار

با‌توجه‌به افزایش تعداد مسافران زنجان به مشهد، قطارهای باکیفیتی در این مسیر وجود دارد و بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند با خرید بلیط قطار زنجان مشهد خود را به شهر نورانی و مقدس مشهد برسانند. فلای تودی به‌عنوان در دسترس‌ترین و جامع‌ترین سایت رزرو و پیش فروش بلیط قطار، امکان خرید بلیط قطارهای این مسیر و تمامی مسیرهای ریلی کشور را در چند دقیقه و با چند کلیک فراهم کرده است. ناگفته نماند که قیمت بلیط قطار در زمان پیش فروش قطار از سایت فلای تودی، نسبت به ایام پیک سفر بسیار مناسب‌تر و اقتصادی‌تر است.