تنگناهای ژئوپلیتیکی منطقه جنوب غرب آسیا و اثرات آن بر اقتصاد منطقه

تنگناهای ژئوپلیتیکی منطقه جنوب غرب آسیا و اثرات آن بر اقتصاد منطقه

فضای اقتصادی امروز جهان مبتنی بر مراودات سیاسی و اجتماعی گسترده و متنوعی است که اساس آن را سیاستگذاری های منطقه ای و بین المللی تشکیل می دهد.

تایماز سیدمصطفایی

کارشناس کسب و کار و مسئولیت اجتماعی شرکتی

فضای اقتصادی امروز جهان مبتنی بر مراودات سیاسی و اجتماعی گسترده و متنوعی است که اساس آن را سیاستگذاری های منطقه ای و بین المللی تشکیل می دهد.

در جهان امروز مناطق مختلف جهان براساس کارکردهای اقتصادی و سیاسی خود اهمیتیافته و هرکدام بر این مبنا ارزشمند شده و می توانند بر تغییرات امنیتی جهان نیز تاثیر بگذارند.

در این زمینه منطقه ژئوپلیتیکی جنوب غرب آسیا به دلیل اهمیت اقتصادی و جغرافیایی خود همواره مورد توجه جهانیان بوده و برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز سبب شده تا چشم ابرقدرت ها بر این منطقه دوخته شود.

تامین امنیت سیاسی و جغرافیایی این منطقه نه تنها برای کشورهای حول محور آن اهمیت دارد بلکه جهان پیرامونی هم به دلیل وابستگی به انرژی های موجود در آن، دغدغه تامین آن را داشته و هرازگاهی برای حفظ آن لشکرکشی هم می کند.

از سوی دیگر مشکلات ژئوپلیتیکی مختلفی نظیر قرارگیری روی کمربند خشک زمین، بحران آب، مخاطرات طبیعی، تخریب منابع طبیعی و مشکلات زیست محیطی، مسائل و مشکلات جمعیتی، اختلافات مرزی ، تنوعات قومی و فرهنگی، اقتصاد زمین پایه و تک محصولی، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی، سطح پایین مشارکت سیاسی مردم و… نیز دست به دست هم می دهد تا این منطقه از کره خاکی همواره آبستن اتفاقات مختلف سیاسی و امنیتی باشد.

باوجودی که نمی توان این عوامل را تنها موضوعات مناقشه برانگیز این منطقه دانست، اما بحران های پی در پی در این منطقه خود وابسته به عوامل یاد شده است که هم بر اقتصاد ملی و هم بر اقتصاد بین المللی تاثیرات مخربی را بر جای می گذارد و ضمن ایجاد عدم همگرایی در بینکشورهای منطقه ، موجبات وابستگی هرچه بیشتر آنها به جهان غرب را نیز فراهم می آورد که ماحصل آن بدهی های سنگین مالی و روابط نامشروع نظامی با این کشورهاست.

به نظر می رسد برای رفع این مشکلات و رهایی از فضای موجود، همگرایی و وحدت این کشورها که غالب آنها از نظر مذهبی و اعتقادی زیر سایه اسلام عزیز قابل جمع بوده و می توانند از شاخص های وحدت آفرین اسلام برای این نزدیکی استفاده کنند نزدیک ترین راه حل باشد.

اگر این اتفاق روی دهد فضای اقتصادی و رونق آن، هم کشورهای حول محور جنوب غرب آسیا را منتفع خواهد ساخت و هم دست بیگانگان را از ظرفیت های موجود در آن کوتاه خواهد نمود.

تنگناها و مشکلات ژئوپلیتیکی منطقه جنوب غرب آسیا تنها با نزدیکی و تعامل کشورهای حاضر در این منطقه رفع می شود و جنگ و ایجاد بحران کمکی به برون رفت از مشکلات آن نخواهد کرد.

اگر چنین شود اقتصاد قابل رشد در این منطقه شکوفا شده و علاوه بر مردم این کشورها، سایر کشورهای همجوار نیز از نعمت آرامش و ایجاد ثبات اقتصادی در آن منتفع می شوند و این می تواند امنیت پایدار اقتصادی و سیاسی را در منطقه به دنبال داشته باشد.