جاهای دیدنی رشت ( ۲۵جاذبه با عکس و آدرس )

جاهای دیدنی رشت ( ۲۵جاذبه با عکس و آدرس )

در این مطلب جاهای دیدنی رشت ( ۲۵جاذبه با عکس و آدرس ) را جمع آوری کرده ایم تا در سفر به این شهر زیبا که به سرزمین چای و باران و سرسبزی معروف است دیدن بفرمایید و لذت ببرید . سرزمینی پر از چشم اندازهای زیبا که آن را تبدیل به سومین شهر گردشگرپذیر ایران کرده است. هر کدام از ماه های سال که به رشت سفر کنیم با جاذبه ای متفاوتی روبرو می شویم. ر این شهر دلنواز باران بیش از هر منطقه ی دیگری که فکرش را بکنید می بارد؛ آن هم بارانی آرام، دلنشین و نرم. از همان باران هایی که وقتی می بارد تمام ناخوشی ها و غصه های عالم را از بین می برد و پاک می کند.

این باران ناب آن قدر بر این شهر عزیز باریده است و آن قدر غم ها و غصه ها و سختی های آن را شسته است که حالا دیگر چیزی جز صلح و صفا و محبت و دوستی باقی نمانده است. همین صفا و محبت و زیبایی به تمام نقاط شهر و مناطق اطراف آن سرایت کرده و سبب شده این شهر روز به روز دلپذیرتر و زیباتر و چشم نواز تر شود. آثار تاریخی ، موزه ها و طبیعت دلنواز این شهر سبب می شود که برنامه ریزی کرده و سفری به این شهر زیبا ترتیب دهیم .

خانه و موزه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه و موزه میرزا کوچک خان از جاذبه های گردشگری رشت می باشد ، اکنون به یکی از جاذبه های گردشگریِ مهم استان گیلان و خانه یکی از بزرگترین مشاهیر ایران تبدیل شده است .خانه و موزه میرزا کوچک خان , خانه ای قدیمی که بخش هایی از آن و اشیایی که در بخش موزه مانندی در آن باقی مانده متعلق به همان روزهایی ست که سردار جنگل در آن خانه زندگی کرده است .در ضمن هر از چند گاهی در این خانه نمایشگاهی برپا می شود.در طبقه پایین این بنای دو طبقه که از اماکن دیدنی گیلان می باشد، نمایشگاه دائمی کتاب درمورد نهضت جنگل برپا شده و طبقه بالایی هم به سبک خانه های قدیمی گیلانی و درست به همان شکلی که در زمان حیات میرزا بود، ساخته شد. میرزا کوچک خان جنگلی با نام اصلی یونس استاد سرایی، شاید هنگامی که در این خانه بزرگ می شد و قد می کشید، هرگز خودش و اطرافیانش تصور نمی کردند که به واسطه نام او، این خانه هم سال های سال محل تجمع دوست دارانش باشد.

آدرس: گیلان – رشت – استاد سرا، خیابان سهیل دبیری، جنب دفتراسناد رسمی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی (۱۲۵۷ – ۱۱ آذر ۱۳۰۰ هجری خورشیدی) مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل بود که در اعتراض به نقض تمامیت ارضی و استقلال ایران از سوی بیگانگان بعد از مشروطه قیام کرد.آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب در گورستان سلیمانداراب واقع شده است و از جمله مکان های دیدنی شهرستان رشت به شمار می آید میرزا کوچک خان یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ و افتخارات ایران زمین است که با مبارزات آزادیخواهانه و جنبش ضد استعماری اش که جان عزیز خود را نیز در این راه و برای رفاه حال مردم ایران از دست داد موجب شد تا او به نماد گیلان برای ایرانیان مبدل شود.برخی از مشاهیر مدفون در گورستان سلیمان داراب عبارت اند از : میرزا حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی، شیون فومنی، جهانگیر سرتیپ پور، دکتر محمود بهزاد، نصرت رحمانی. بنای یادبود میرزا کوچک خان چنگلی به گونه ای ساده اما زیبا و با توجه به اصول معماری سنتی در سال های پیروزی بعد از انقلاب اسلامی ساخته شد. بازسازی آرامگاه این بزرگ مرد تاریخ مبارزات گیلان و ایران، در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی مطرح شد.

آدرس :رشت، محله سلیمان داراب، گورستان سلیمان

جاهای دیدنی رشت

موزه میراث روستایی

موزه‌های روستایی، زیرمجموعه موزه‌های فضای باز می‌باشند که جلوه تمدن و فرهنگ روستایی را در محیط طبیعی باز می‌نمایانند.موزه‌های روستایی با انتقال آثار و بناها با مقیاس واقعی و قرارگیری در بستری مشابه وضعیت اولیه، شکل می‌گیرند.
موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار، در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ۱۸ جادۀ رشت- تهران قرار دارد. فکر تأسیس موزه، پس از زمین لرزه‌ خرداد ۱۳۶۹ گیلان که روند تخریب بناهای سنتی را شدت بخشید، شکل گرفت. این موزه ، موزه بسیار جالبی است که زندگی روستائیان گیلان را به زیبایی تصویر کرده است. نمایش خارق العاده ای از کار و زندگی و صنایع دستی گیلان، مزرعه های برنج، خوراک های محلی، پوشش مردمان روستایی و … در آنجا قابل مشاهده است.این موزه که در فضای باز قرار دارد مورد استقبال زیادی از گردشگران قرار گرفته است. افراد هنگام بازدید از این موزه عکس های زیبایی به یادگار می گیرند. در اطراف موزه بازارچه های قرار دارند که صنایع دستی می فروشند. اگر زمان بگذارید می توانید ساخت این صنایع دستی را از نزدیک مشاهده کنید زیرا کارگاه های ساخت کوچکی نیز در این موزه وجود دارند. حصیربافی و کوزه گری نمونه های قابل مشاهده هستند.همچین زنانی با لباس های محلی به پخت نان و یا آش مشغول هستند. عطر خوش نان داغ و تازه شما را وادار می کند که از آنها خرید کنید. مکان هایی برای سرو چای و برگزاری مراسم گوناگون نیز در این موزه وجود دارد. موزه در درون پارک جنگلی سراوان رشت در ۱۸ کیلومتری رشت قرار دارد.

آدرس : گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ی سراوان- شفت

جاهای دیدنی رشت

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، میدان شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن که نماد شهر رشت می‌باشد و نیز موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌باشد. مجموعه بناهای میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰ ه‍. ش) احداث شده‌است. برج ساعت شهرداری که نماد شهر رشت محسوب می‌شود، به هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر گیلان در سال ۱۳۶۹ آسیب دیده بود که چندی بعد به صورت سابق بازسازی گردید.کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت ساختمانی است که بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ شمسی به دستور اداره‌ی بلدیه رشت، در ضلع غربی میدان شهرداری در شهر رشت با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد و از آن زمان تاکنون به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته‌است. امروزه با تقسیم شهر رشت به ۵ منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر رشت محسوب می‌شود. ساختمان شهرداری رشت در مرکزی‌ترین نقطهٔ رشت و در مجموعه میدان شهرداری، منطقه ۱ این شهر واقع شده‌است.

آدرس : رشت – میدان شهرداری

جاهای دیدنی رشت

عمارت پست و تلگراف شهر رشت

عمارت پست و تلگراف شهر رشت، در ضلع شمالی میدان شهرداری در بخش مرکزی شهر واقع گردیده است. عمارت پست و تلگراف شهر رشت، در تاریخ ۱۳۷۹/۱۲/۲۸ با شماره ۳۴۹۷ به ثبت آثار ملی ایران رسید. عمارت پست و تلگراف شهر رشت، در دوره رﺿﺎﺧﺎن و ﺑﻪ دﺳﺘﻮر ﺳﺮﺗﯿﭗ ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦﺧﺎن آﯾﺮم ﻓﺮﻣﺎﻧـﺪه ﺗﯿﭗ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺷﻤﺎل و در زﻣﺎن ﺳﺮﮔﺮد (ﯾﺎور) اﺳﻤﺎﻋﯿﻞﺧﺎن ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ و در ﺳـﺎل ۱۳۰۵ ه.ش افتتاح ﮔﺮدﯾﺪ. عمارت پست و تلگراف شهر رشت، ﺟﺰء اوﻟﯿﻦ ﺑﻨﺎﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺄﺳـﯽ از ﻣﻌﻤـﺎری ﺷـﺮق اروﭘـﺎ در ﺷﻤﺎل اﯾﺮان ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

آدرس : رشت – ضلع شمالی میدان شهرداری

جاهای دیدنی رشت

مدرسه شاپور

مدرسه شاپور رشت که الان به نام دبیرستان شهید بهشتی می باشد مربوط به دوره قاجار است. مدرسه شاپور در میدان فرهنگ، خیابان آزادگان واقع شده است. مدرسه شاپور در سال ۲۶ آذر ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده است. در مدرسه شاپور استادان زیادی فارغ التحصیل شده اند.در شهریور ۱۳۹۵ از سوی سازمان میراث فرهنگی، لوحی برای یادبود افتخارات علمی این مدرسه در سر درب ورودی مدرسه نصب گردید. مدیر حال حاضر این مجموعه بزرگ آموزشی، اسماعیل پروانه می‌باشد. دانش آموزان نخبه از سراسر رشت در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

آدرس :رشت – میدان فرهنگ

جاهای دیدنی رشت

مدرسه رشیدی

مدرسه رشیدی یا همان دانشسرای عالی رشت دارای دو طبقه و آجر نما است که با معماری بی نظیرش در قسمت میانه، شباهت زیادی به مدل الگوی ساختمان شهرداری دارد. به گفته قدیمی‌ها افراد بسیار بزرگی از مدرسه رشیدی فارغ التحصیل شده اند که افتخارآفرین کشور بوده اند. انتهای محله قدیمی ساغریسازان، خیابان دانشسرا را می بینیم؛ خیابانی که چندین بار نامش تغییر کرد، اما در نهایت به پاس عمارت باشکوهی که ۱۲۰ سال استوار ایستاده، خیابان «دانشسرا» نام گرفت، در این خیابان عمارتی با نام دانشسرای رشت یا مدرسه رشیدی با آن ظاهر فرسوده خودنمایی می‌کند. شاید افراد کمی از نسل‌های جدید از وجود مدرسه رشیدی در شهر خود باخبر باشند. این بنا در تاریخ ۲ مرداد ۸۷ با شماره ۲۳۰۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

جاهای دیدنی رشت

تالاب عینک رشت

تالاب عینک، آبگیری به طول ۲۶۳۰ متر و عرض متوسط ۱۲۰ متر در داخل محدوده قانونی شهر رشت بخش غربی شهر ودر مسیر جاده رشت به فومن و در بلوار شهید افتخاری واقع گردیده است.با توجه به ویژگی های منحصر به فرد استخر عینک و نیاز جمعیت شهری، منطقه ای و فرا منطقه ای، این فضا توسط مراجع ذیربط به عنوان مجموعه تفریحی توریستی تصویب و طرح اولیه آن تهیه گردیده است.

جاهای دیدنی رشت

خانه قدیری رشت

خانه تاریخی قدیری رشت نمادی از معماری دوران قاجاری می‌باشد که در ضلع شرقی محله کیاب و سبزه میدان شهر رشت قرار دارد.این ملک تا نهم تیر ماه سال ۱۳۴۴ در اختیار محمد حسن و نصر الله همدانی بود و در آن تاریخ به فریدون نصیری فروخته شد و او در همان سال ملک را بنام همسرش خانم اکرم قدیری کرد.خانه قدیری رشت دارای اسکلت و سازه چوبی با سقف لمبر کوبی است, پوشش خارجی خانه قدیری، سفالی و در و پنجره آن از چوب نراد روسی ساخته شده‌است. این بنا در سال ۱۳۶۷ خورشیدی طعمه حریق شد و بام آن فرو ریخت و در و پنجره‌ها، تزیینات آیینه کاری و گچ بری آن نیز در این آتش سوزی آسیب جدی دید و در همان سال با هزینه مالک و نظارت میراث فرهنگی استان گیلان مورد مرمت قرار گرفت.

آدرس :گیلان، رشت ضلع شرقی سبزه میدان، انتهای کوچه اختیاری

خانه قدیری

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی رشت

یک پارک قدیمی که به عنوان قدیمی ترین پارک شهر رشت خوانده می شود به نام باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در این شهر وجود دارد که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار باز می گردد. مالک آن اکبرخان بیگلربیگی بود که از حکمرانان قدیمی گیلان به شمار می رفت. بعد از وی صادق خان اکبر محتشم الملک که به وی لقب سردادر معتمد را داده بود این باغ را خرید و پس از آن باغ به نام باغ محتشم شهرت گرفت.عمارت کلاه فرنگی رشت از جاهای دیدنی رشت با ۱۲۰ هزار مترمربع مساحت، توسط محتشم الملک که فی الواقع همان سردار معتمد خوان و حاکم بزرگ زمان خود در ایران و گیلان بوده، به سنه ی ۱۳۲۷ هجری قمری بنیان گذاشته شد.بسیاری از کسانی که به تماشای باغ محتشم می روند شاید به تنها چیزی که توجه نمی کنند معماری زیبای عمارت کلاه فرنگی است در صورتی که این بنای چوبی، ۲۰۰ سال است که با رطوبت ۹۵ درصدی و برف های سنگین و زلزله ها سخت دست و پنجه نرم کرده وباز دوام آورده و هنوز هم استوار ایستاده و بر چهره رهگذران لبخند می زند.این بنا به همراه باغ بزرگش قبل ترها متصل به جنگلی بوده که سردار در آن شکار می کرده. او به هنگام مرگش وصیت کرد که عمارت را به شکل پارکی برای استفاده عموم مردم در آورند.

آدرس :گیلان – رشت ضلع جنوبی شهر رشت، کنار رودخانه گوهررود، خیابان حافظ

جاهای دیدنی رشت

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت که به سیاه باغ معروف است بزرگترین پارک رشت است. در این پارک آکواریوم بزرگی احداث شده که بیش از ۶۸۰ ماهی کمیاب تزئینی متعلق به بخش های شمالی و جنوبی کشور در آن نگهداری می شوند. این پارک کمپ های مجهز زیادی برای اسکان مسافران داراست. همچنین انجمن نجوم ثاقب استان گیلان در این پارک مستقر هستند.

جاهای دیدنی رشت

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان از جاهای دیدنی رشت طبیعتی زیبا را به شما هدیه می کند و می تواند لحظات خوشی را برای شما به ارمغان بیاورد. پارک سراوان دارای امکانات نسبتا مناسبی برای گردشگران است که آن را به مقصدی محبوب برای خانواده ها و افراد در همه سنین تبدیل کرده است. دریاچه ی زیبا و رودخانه ی خروشان پارک سراوان ، تفاوت مهم آن با دیگر پارک های جنگلی می باشد که با جلوه های خود شما را غافلگیر می کنند.
آدرس :برای رسیدن به پارک جنگلی سروان از جاهای دیدنی رشت ، با خروج از شهر رشت و طی کردن حدود ۱۷ کیلومتر در جاده رشت – تهران، یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان خودش را به ما می نمایاند. پارک جنگلی سراوان، از ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﺟﻨﮕﻠﯽ ﮔﯿﻼن می باشد که مجموعه ای کم نظیر از ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع و نادر ﮔﯿﺎﻫﯽ ، ذﺧﺎﯾﺮ ژﻧﺘﯿﮑﯽ و ﭼﺸﻢ اﻧﺪازﻫﺎی بی نظیری را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی رشت

پل خشتی لوشان

در ۹۳ کیلومتری از شهر رشت و در جنوبی ترین بخش استان گیلان، شهری با نام لوشان قرار دارد که رودی بنام رودخانه شاهرود، یکی از انشعابات سپید رود از وسط آن می گذرد. بر روی این رودخانه پل قدیمی وجود دارد که ۱۰۰ متر طول داشته و ۷ پایه خشتی عرش هفت متری آن را نگهداشته است. در دو طرف مسیر عبور عابر این پل، جان پناه وجود دارد و همچنین کف پل با قلوه سنگ فرش شده است.

جاهای دیدنی رشت

پل خشتی چمار سرا

این اثر در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل بر روی گوهر رود ساخته شده است . این پل در جهت شرقی- غربی ساخته شده و دهانه ی اصلی پل ۵/۱۰ متر طول و ۳/۳ متر ارتفاع دارد. پلِ چمارسرا ۱۶ متر طول دارد و عرضِ آن با در نظر گرفتن سرپناه ۵ متر است. در دو طرف پل در کنار پایه ها در مسیر موافق و مخالف رود برای جلوگیری از سیل، آب برگردان دایره ای شکل، ساخته شده که ارتفاع ۱/۲ و قطرش ۲/۱ متر است. در ساخت این پل، از سنگ، آجر و ملاطت ساروج استفاده شده است. در زمان نهضت جنگل که مرکز اولیه ی جنگلی ها در غرب رشت، گوراب زَرمیخ بود، این پل، در ارتباط با رشت از راه آب، نقش بسزایی داشته است. نام سازنده ی پل مشخص نیست ولی با توجه به ویژگی های معماری ساخت آن را می توان به دوره ی قاجار نسبت داد.

جاهای دیدنی رشت

چشمه آب شور لاکان

در شرق روستای آقادانا پیر و در مسیر رشت به لاکان، جنگل انبوه و زیبایی وجود دارد که در دل خود چشمه آب شور لاکان را جای داده است. این چشمه پس از خارج شدن از دل زمین به حوضچه ای باتلاقی می ریزد که دیواره های آن با رسوبات آهکی پوشیده شده است.آب این چشمه به دلیل دارا بودن نمک فراوان شور بوده و به همین نام هم شناخته می شود. مردم محلی آب این چشمه را مقدس دانسته و در فصل گرم سال به منظور درمان بیماری های پوستی در آن حمام می کنند.

جاهای دیدنی رشت

دریاچه سقالکسار

در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه‌های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی هستند. یکی از بزرگترین این دریاچه ها سد خاکی سقالکسار بوده که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار واقع شده و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می‌کند. آب دریاچه از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می‌گردد. ارتفاع دریاچه از سطح دریا ۶۴ متر، طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است.واژه‌ سقالکسار به‌معنای محل آب خوردن پرندگان است و در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه‌ی موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده است.

جاهای دیدنی رشت

منطقه ساحلی حاجی بکنده

یکی از ساحل های نزدیک به شهر رشت، ساحل حاجی بکنده است که بی شک می توان آن را در دسته ساحل های بکر، زیبا و پاکیزه دسته بندی کرد. این ساحل در میان راه رشت به بندر انزلی واقع شده و به آب های دریا خزر منتهی می شود.شما با حضور در این ساحل به راحتی می توانید، چندین لذت و جاذبه را مانند طبیعت دریا، ساحل شنی، امکان انجام ورزش‏ های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید گروهی یا به گویش محلی پره صیادی و زمستانی، خرید ماهی تازه از صیادان و ده ‏ها جاذبه دیگر را در کنار هم تجربه کنید.

جاهای دیدنی رشت

یخچال طبیعی چمارسرا

این یخچال طبیعی در محله چمارسرا ، در گوشه باغ سالار مشکات رشت به صورت متروکه وجود داشت که با بازسازی و احیای باغ سالار مشکات ، یخچال طبیعی چمارسرا رشت هم مرمت شد . معماری یخچال های قدیمی در استان هایی با اقلیم گرم و خشک ، به صورت گودال هایی با سقف گنبدی بود . اما در استان هایی با آب و هوای معتدل و مرطوب ، گودال ها عمیق با تنبوشه های سفالی در کف ساخته می شد و به جای سقف های گنبدی از شلتوک برنج و گیاه باستانی کَرَف به جای سقف استفاده می کردند .

جاهای دیدنی رشت

مسجد ساغری سازان یا مسجد گلدسته

مسجد ساغری سازان یا مسجد گلدسته در محله ساغریسازان که با نام محله گلدسته هم در قدیم خوانده می شد ، واقع شده است . علت این نامگذاری وجود یک گلدستۀ قدیمی چهارده متری در جوار مسجد ساغریسازان بوده می باشد . این گلدسته یک منارۀ آجری است که کتیبه ای از جنس کاشی در خود داشته. روی این کتیبه به خط نستعلیق آیۀ نور نوشته شده بوده است.قطعا تک گلدسته ای که ارتفاع زیادی دارد و از چوب و آجر به سبک معماری مناطق شمالی ساخته شده نظر شما را جلب خواهد کرد.بر اساس نوشته های کتیبه‌ گلدسته مسجد و به نقل از معتمدین این محل، این بنا در ربع الثانی ۱۲۰۴ ه.ق به دستور حاجی علی تاجر شیروانی بنا شده است و دارای یک گلدسته بلند آجری و کتیبه‌ای از جنس کاشی بود که به خط نستعلیق در آن آیه نور نوشته شده بود، اما متأسفانه گلدسته قدیمی این مسجد در اثر زلزله سال ۱۳۶۹ خورشیدی کاملاً تخریب شد. یک خیر از اهالی محله هزینۀ ساخت دوبارۀ گلدسته را به عهده گرفته و در حال حاضر این گلدسته در دست بازسازی است. به گفتۀ اهالی قدیمی محل این گلدسته در قدیم از دور دیده می‌شده و نماد محلۀ ساغریسازان بوده است.

آدرس : رشت، بلوار مطهری، محله ساغری سازان، خیابان بدیع الله ، نبش بیانی

جاهای دیدنی رشت

خانه سمیعی ها

خانه سمیعی ها ، خانه فرهنگ گیلان که متعلق به مفخم السلطنه (اسماعیل رحمت سمیعی) مربوط به دوره قاجار است و در رشت، محله ساغری سازان، کوچه شهید بیانی، پلاک ۲۴ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.خانه فرهنگ گیلان موسسه‌ای مستقل و غیرانتفاعی است که از سال ۱۳۷۸ توسط تعدادی از هنرمندان گیلانی تاسیس شد و از سال ۱۳۹۱ در خانه تاریخی سمیعی‌ها به کار خود ادامه داد.
مهمترین خانه متعلق به خاندان سمیعی هاست که در این محله نقش ارباب داشتند و از آنان به نیکی یاد میشود وخانه پورهمتی که در حال حاضر کاربری خانه فرهنگ گیلان را به خود اختصاص داده است .خانۀ پورهمتی نیز قبلاً متعلق به رحمت سمیعی بوده که در دهۀ شصت به حسن پورهمتی فروخته شده است. در حال حاضر این عمارت تبدیل به خانۀ فرهنگ گیلان شده و در آن رویدادهای هنری و فرهنگی برگزار می‌شود. این عمارت آبی و سفید حیاطی بزرگ و درختان مرکبات دارد و دور حوض کوچک وسط حیاطش کاشی های قدیمی با نقوش دیدنی به چشم می‌خورد.

آدرس :رشت، محله ساغری سازان، کوچه شهید بیانی، پلاک ۲۴

جاهای دیدنی رشت

پارک مفاخر رشت

پارک مفاخر رشت یکی از پارک هایی است که پیاده روی در آن با توجه به آب و هوای معتدل بسیار دل انگیز است و یکی از جاذبه گردشگری رشت محسوب می شود . بوستان مفاخر رشت با توجه به پوشش های گیلاهی و درختان کهن سال و طبیعی محیطی بسیار جذاب و مفرح جهت انجام ورزش های گروهی و هوازی می باشد .در سفرتان به شهر رشت، اگر هوس پیاده روی کردید، علاوه بر مسیر فرهنگی-تاریخی رشت می توانید در مسیر سرسبز خیابان گیلستان ساعات خوشی رو سپری کنید. مسیری که به یکی از بزرگترین بوستان های شهر رشت منتهی می شود.
پارک مفاخر رشت دارای دو بخش محوطه و باغ بذر می باشد. در بخش محوطه هر کدام از خیابان‌ها و معابر اصلی این پارک را به نام یکی از مشاهیر و مفاخر رشت خواهید یافت.پارک مفاخر رشت با نام دیرین باغ سالار یا باغ بذر چمارسرا توسط بنگاه جنگلبانی آن زمان در سال ۱۳۲۶ تأسیس و به عنوان اولین نمونه جنگلداری شهری توسط اداره کل منابع طبیعی گیلان مدیریت و نگهداری می‌شد. این مجموعه که در نوع خود بی‌نظیر است، طبق توافقهای به عمل آمده با سازمان جنگلها در سال ۱۳۹۳ رسماً در اختیار شهرداری رشت قرار گرفت.

آدرس : رشت، میدان شهداری گمنام (یخسازی)، بلوار طالقانی، (بیستون)، بعد پمپ بنزین چمارسرا، خیابان گیلستان (فرهنگ)

جاهای دیدنی رشت

موزه آبزیان رشت

موزه آبزیان رشت موزه‌ای است که کاربرد آموزشی آن بیش از سایر وجوه آن است بنابراین بازدید کنندگان آن دانشجویان مقاطع مختلف رشته شیلات و رشته‌های مرتبط هستند. این موزه از بهترین موزه های رشت است که در فضایی به وسعت ۹۰ متر مربع راه‌اندازی شده است شامل بخش‌های مختلفی است، در یک بخش از این نمایشگاه ابزار و ادوات مورد استفاده در صید آبزیان به نمایش در آمده است.در مدخل موزه آبزیان چند سالن نمایشگاهی که شامل انواع تورها و ابزار صید و صیادی می‌باشد قراردارد .

آدرس : رشت – کیلومتر ۵ شهر صنعتی رشت، پردیس میرزاکوچک خان

جاهای دیدنی رشت

باغ پرندگان ماهان رشت

باغ پرندگان ماهان رشت یکی از فضاهای تفریحی در اطراف رشت هست که در اون انواع گونه های مختلف پرندگان از نقاط مختلف ایران به نمایش گذاشته می شود.باغ پرندگان ماهان شهر رشت در زمینی به مساحت ۱۰۵۰ متر احداث شده و دارای ۵۲ غرفه با ۱۰۰ گونه از انواع پرندگان کمیاب است. از جمله پرندگان موجود در این باغ می‌توان به طاووس، قرقاول، طوطی، مرغ‌های تزئینی، سرسفید کاکلی، امپراطور، بلدرچین، کاسکو، کبک، بلبل، قناری، مینای سخنگو، مرغ عشق، فنچ و شتر مرغ اشاره کرد.باغ پرندگان در سال ۱۳۸۸ تاسیس شده است.

آدرس : رشت ، ابتدای جاده انزلی ، روبروی رستوران سلطان ، خیابان شهید هنرمند, ، ۳۰۰ متر داخل کوچه ، گلستان ماهان

جاهای دیدنی رشت

بازار روز رشت

بازار رشت یا همان بازار بزرگ شهر رشت با مساحتی بالغ بر ۲۴ هکتار در بافت قدیمی و مرکزی این شهر قرار دارد و مرکز کلیه فعالیت ‌های بازرگانی استان گیلان به حساب می ‌آید. معماری کاروانسراها و طاقی ‌های موجود در بازار رشت یکی از جاذبه ‌های مهم گردشگری این بازار است. این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به عنوان کانون‌ های بازرگانی رشت ساخته شدند.در گوشه کنار بازار رشت می توان جلوه های گوناگونی از زیبایی های فرهنگ فولکلور استان گیلان را یافت که به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است؛ از این رو بازار رشت زیبا، دوست داشتنی و نوستالژیک بوده به خصوص برای خود رشتی ها، بعد از گذشت سالها بازار سنتی رشت و اهالی آن که به اصطلاح بازار مج خوانده می شود، همچنان با همان شاخصه های گذشته به کار و کسب می پردازند و در یک کلام از هر نظر بازار رشت همان بازار سال های دور بوده و مدرنیسم چندان روی سنت های آن تاثیر نگذاشته است.
بازار روز رشت همچون نبض شهر است. این نبض پر تپش سالیان طولانی زندگی شهر را نجات داده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت شناخته می‌شود. اگر به بوم‌گردی علاقه داشته باشید در زمان سفر حتما به میان مردم می‌روید و با آن‌ها به تعامل می‌پردازید. یکی از قدیمی‌ترین و صمیمی‌ترین بازار‌های ایران همین بازار روز رشت است. کشاورزان شهری و روستایی محصولات خود را به ساده‌ترین شکل به بازار می‌آورند و به فروش می‌رسانند. این محصولات شامل تخم مرغ، تخم غاز، سبزیجات محلی، ترشی، مربا، ماهی، میوه، مرغ، صنایع دستی و… می‌باشند. این بازار به اندازه‌ای دیدنی و زیبا است که در بسیاری از فیلم‌های مشهور ایرانی سکانس‌هایی از آن دیده‌ایم. برای مثال در دنیای تو ساعت چند است؟ و یا یه چیز‌هایی هست که نمیدونی…

جاهای دیدنی رشت

بازارهای محلی گیلان

بازارهای محلی گیلان که از آن به نام بازارهای هفتگی گیلان نیز نام برده می‌شود، به‌طور منظم و مستمر از دیر باز با تنوع محصولات کشاورزی، صنعتی و با توجه به فصول مختلف سال در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاهای بزرگ و مهم گیلان برپا می‌شود. بازارهای محلی گیلان ن، پابرجاترین نوع بازارهای دوره‌ای است که در ایران مشاهده می‌شود بازارهای محلی گیلان بخشی از یک سنت قدیمی هستند. بازارهای محلی گیلان رنگین کمانی زیبا از جلوه‌های گوناگون رسم ‌ها، سنت ها، آداب و انگاره‌های قومی و ملی را در یک روز از هفته در شهرهای مختلف به معرض نمایش می‌گذارد.این بازارها، محلی برای تبادل کالا، فروش محصولات روستایی و صنایع دستی و خرید کالاهای شهر به شهروندان، مسافران و گردشگران در طول سال است.
شنبه‌ بازار
اسالم، اطاقور، بندرانزلی، پاشاکی‌پشل، بندر پیربازار، تجن‌گوکه، جورشر، دهشال (لاهیجان)، رانکوه، شبخوس‌لات، شیخعلی‌کلایه، گوراب‌پس (فومن)، لسکوکلایه، لشت نشا، لوشان، لولمان، ماسال.
یکشنبه بازار
چوبر، خلیف‌آباد (تالش)، خمام، دستک (لاهیجان)، رودسر، صومعه‌سرا، کوچصفهان، گشت‌رودخان (فومن)، لولمان، منجیل.
دوشنبه بازار
آستانه اشرفیه، خشکبیجار، رحیم‌آباد، سنگر، سیاهکل، شفت، شلمان، ضیابر، کپورچال، کومله (لنگرود)، گوراب زرمیخ، هندخاله، لیسار.
سه‌شنبه بازار
اباتر، املش، پره‌سر، پاشاکی، دهکا و چهارده (آستانه)، دیلمان، رودبنه، جورشر، چهارده، فومن، لفمجان، لشت نشا.
چهارشنبه بازار
آقا سیدشریف، تازه‌آباد (سیاهکل)، پونل، جیرده، چابکسر، چوکام، حسن‌رود، حویق، خشک نودهان، رستم‌آباد، رضوانشهر، رودبنه، زیده و نودهان (فومن)، شیخ‌محله، کسما، کوچصفهان، کیاشهر، لنگرود، لولمان، واجارگاه.
پنج‌‌‌شنبه بازار
آستانه اشرفیه، تالش، تولم‌شهر، خشکبیجار، رودبار، زیباکنار، سیاه‌رودآلیان، سیاهکل، شاقاجی، شاندرمن، طاهر گوراب، کلاچای، نوخاله (صومعه‌سرا).

منبع : سیری در ایران