جزییات معاملات سهام در بازار توافقی تشریح شد

جزییات معاملات سهام در بازار توافقی تشریح شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرا بورس ایران، محمدصادق غزنوی سرپرست مدیریت عملیات بازار فرا بورس ایران با اشاره به اینکه معاملات در بازار توافقی بدون دامنه نوسان و حجم‌مبنا خواهد بود، گفت: همه معاملات در این بازار به روش بلوکی و معاملات عمده است.

وی با تأکید بر اینکه مشتریان بازار توافقی از طریق کارگزاران باید «اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک» را تأیید و امضا کنند، افزود: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در سهام، با درآمد ثابت و مختلط می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند.

غزنوی افزود: سهامداران بازار توافقی می‌توانند سفارش فروش سهام خرد در تملک خود را در این بازار ثبت کنند اما امکان خرید سهام به صورت خرد در این بازار وجود ندارد و تنها تأمین کننده نقدینگی که از میان سهامداران حقوقی بالای یک درصد یا به عنوان بازار گردان تعیین می‌شود، می‌توانند سهام خرد از این بازار خریداری کنند. مابقی متقاضیان خرید در صورتی می‌توانند نسبت به ثبت سفارش خرید خود اقدام کنند که سفارش‌های فروش انتخابی و مورد توافق به میزان حداقل یک دهم درصد از سرمایه پایه شرکت یا پنج میلیارد ریال (هرکدام کمتر است) باشد.

وی ارسال سفارش در بازار توافقی را از طریق ایستگاه‌های معاملاتی نامک و صرفاً با اعتبار زمانی روز امکان‌پذیر دانست و گفت: استفاده از اعتبار برای خرید سهام و حق تقدم سهام در نمادهای معاملاتی ناشر بازار توافقی مجاز نیست.

غزنوی تأکید کرد: در بازار توافقی، انتشار قراردادهای آتی، اختیار معامله و اختیار فروش تبعی بر مبنای سهام درج‌شده در آن و انجام فروش تعهدی امکان‌پذیر نیست.

سرپرست مدیریت عملیات بازار فرا بورس ایران با اشاره به اینکه روزهای معاملاتی این بازار از شنبه تا چهارشنبه هر هفته به استثنای ایام تعطیل رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ تعیین شده است، گفت: هرگونه تغییر در شرایط معاملاتی این بازار حداقل دو روز کاری قبل از اعمال به اطلاع مردم خواهد رسید