جسیکا چستین جشنواره مراکش را افتتاح کرد/ اسکورسیزی عذر خواست

جسیکا چستین جشنواره مراکش را افتتاح کرد/ اسکورسیزی عذر خواست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، جسیکا چستین در مراسم افتتاحیه مراکش ۲۰۲۳ که دیروز جمعه برگزار شد، گفت: در هفته‌های اخیر مطمئن نبودیم که بتوانیم اینجا باشیم. دنیای ما متلاشی و تقسیم شده است، از این رو شکر می‌کنم که هنر به عنوان ابزاری در دسترس برای ارتباط، افزایش آگاهی در مورد مسائل اجتماعی و تأثیرگذاری بر تغییرات مثبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: در واقع اکنون که این جشنواره بیستمین دوره خود را جشن می‌گیرد، یادآوری می‌کنم که رویداد مراکش همیشه به دنبال تجلیل از نور بوده و بر هنر و ارتباط بین المللی، به ویژه در دوران تاریک، تأکید دارد.
چستین گفت: سینما می‌تواند موانع را از بین ببرد و گفت‌وگوهای مهمی را درباره موضوع‌های سخت آغاز کند. ما می‌توانیم درد و رنج را تعالی بخشیم و آگاهی از شفا و اتحاد ایجاد کنیم تا محافظت جدی‌تری از همه بشود.
اعضای داوران امسال جشنواره که در کنار چستین به عنوان داور کار می‌کنند دی ریس، جوآنا هوگ، الکساندر اسکارسگارد، جوئل اگرتون، کامیل کوتین، زهرا امیر، تاریک صالح فیلمساز و لیلا سلیمانی رمان‌نویس هستند. برندگان بخش رقابتی این دوره متشکل از ۱۴ فیلم که ۸ عنوان آن توسط کارگردان‌های زن ساخته شده است، توسط این گروه انتخاب می‌شود.
پیش از نمایش فیلم افتتاحیه که «هیت‌من» ریچارد لینک‌لیتر بود، ویلم دفو، مدس میکلسن، برنده جایزه دستاورد امسال را معرفی کرد. دفو از بازیگر دانمارکی به خاطر تلاش‌های دوسویه‌اش که از یک سو با مولفان اروپایی همکاری می‌کند و «دور دیگر» توماس وینتربرگ و «سرزمین موعود» نیکلای آرسل از جمله آنهاست و همچنین بازی در فیلم‌های بزرگ هالیوودر مانند «دکتر استرنج»، «ایندیانا جونز و «جانوران شگفت‌انگیز» تجلیل کرد.
اما بیشتر از همه دفو، میکلسن را به‌دلیل تواضع و سخاوتش ستود و از تجربه مشترک با او در صحنه‌ای از فیلم «در دروازه ابدیت» که در طول یک روز فیلم‌برداری شده بود، یاد کرد که فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره ونسان ون گوگ ساخته جولیان اشنابل بود.
میکلسن در حضور جمعی از چهره‌های مطرح سینما مانند ایزابل هوپر، تیلدا سوینتون و آلبرتو باربرا مدیر جشنواره ونیز، جایزه خود را دریافت کرد.
در عین حال مارتین اسکورسیزی که قرار بود به عنوان پدرخوانده هنری برای کارگاه اطلس مراکش شرکت کند تا در این برنامه به حمایت از استعدادهای رو به رشد جهانی بپردازد، در آخرین لحظه به دلایل شخصی کنار کشید و قول داد در دوره بعدی جشنواره حتماً حضور یابد.
اسکورسیزی قرار بود مربی فیلمسازان منتخب و جوان امسال باشد و برای هر پروژه توصیه‌های هنری و استراتژیک ارایه کند.
پروژه‌هایی که در دوره‌های قبل مورد توجه قرار گرفتند عبارتند از «ان‌شاالله یک پسر» امجد الرشید، که برای اولین بار در هفته منتقدان کن نمایش داده شد و نماینده اردن در اسکار است، «بای بای طبریه» لینا سوالم که در ونیز و تورنتو نمایش داده شد و نماینده فلسطین در اسکار است و «مادر همه دروغ‌ها» به کارگردانی اسماعه المودیر که برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش نوعی نگاه جشنواره کن شد و نماینده مراکش در رقابت بین‌المللی اسکار امسال است.
برنامه کارگاه آموزشی اطلس مراکش از ۲۷ تا ۳۰ نوامبر (۶ تا ۹ آذر) برگزار می‌شود و جشنواره تا ۳ دسامبر (۱۲ آذر) به کار خود ادامه می‌دهد.