جشن گرگیعان کودکان خوزستان

جشن گرگیعان کودکان خوزستان

جشن گرگیعان کودکان خوزستان نام یک مراسم اصیل و رایج در میان مردم استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌باشد. این مراسم در تاریخ ۱۶ رمضان و به مناسب تولد امام دوم شیعیان، امام حسن مجتبی برگزار می‌شود و جشن کودکان اهواز محسوب می‌شود، یعنی توسط کودکان برگزار می‌شود. در این مراسم کودکان با خواندن چندین شعر آهنگین و نیز به هم کوبیدن دو تکه سنگ با یک ریتم ویژه، در خانه‌های مردم را می‌زنند و از آن‌ها طلب شیرینی و عیدی می‌کنند. در نهایت پس از دریافت شیرینی و عیدی از صاحب خانه‌ها، برای آن‌ها آرزوی سلامتی و رزق روزافزون می‎‌کنند.

آیین‌های جشن گرگیعان

جشن گرگیعان توسط کودکان در نیمه ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. این آیین تقریبا همه ساله برگزار می‌شود و کودکان خوزستانی و دیگر شهرهای جنوب کشور، علاقه بسیار زیادی به آیین‌های این جشن سنتی دارند. نکته جالب در خصوص جشن گرگیعان، قدمت ۱۴۰۰ ساله آن می‌باشد. البته این مراسم طی این سال‌های اخیر با استقبال کمتری همراه شده، اما هنوز هم در بسیاری از نقاط شهر اهواز برگزار می‌شود. جالب است بدانید که مراسم گرگیعان در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث معنوی و ناملموس این استان ثبت شده است.

جشن گرگیعان کودکان

واژه گرگیعان در اصل، گویش بومی و محلی واژه قرقیعان در استان خوزستان و کشورهای عربستان و کویت می‌باشد. این آیین در کشور عراق و شهر بغداد هم برگزار می‌شود و با نام ماجینه شناخته می‌شود. در کشور بحرین نیز این مراسم را با اسم قرقاعون می‌شناسند. جشن گرگیعان در کشور قطر با نام قرنقعوه، در عمان قرنقشوه و در کشور امارات با نام حلق اللیله شناخته می‌شود.
جالب است بدانید که بعضی از زبان‌شناسان اعتقاد دارند که این واژه از قرع الباب که به معنی کوبیدن درها می‌باشد، برگرفته شده است. عده دیگری هم ریشه قرقیعان را از واژه قرع العین که به معنی نور چشم می‌باشد، می‌دانند. برخی از تاریخ‌شناسان می‌گویند با توجه به اینکه این مراسم برای تولد امام حسن مجتبی، خشنودی پیامبر اکرم و همچنین تولد نخستین نوه وی برگزار می‌شود، نتیجه می‌گیریم که در زمان قدیم مردم برای عرض تهنیت به امام علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه، قره عین قره عین گویان به سمت درب خانه این دو بزرگوار رفته و میلاد امام حسن علیه‌السلام را تبریک می‌گفتند و به همین دلیل است که این آیین امروزه در تاریخ ۱۵ رمضان برگزار می‌شود.

جشن گرگیعان کودکان

شعر گرگیعان

یکی از مهم‌ترین خصوصیات شعرهای کودکان، محاوره‌ای و خلاصه بودن آن‌ها است. این شعرها به طور معمول در قالب ترانه‌های آهنگین و ریتم‌دار خوانده می‌شود. شعرهای کودکانه این چنینی معمولا جذابیت بسیار زیادی برای کودکان دارد و باعث می‌شود که کودکان برای دفعات متوالی به این شعرها گوش دهند.
شعرهای کودکانه، خیلی شیرین‌تر هستند و بهتر است از جملات حوصله سربر و یا واژگان سخت در آن استفاده نشود. شعرهای آیین گرگیعان نیز به همین ترتیب است. اگر بخواهیم یک نمونه مشابه به شعر گرگیعان را مثال بزنیم، اتل متل توتوله بهترین گزینه است. در واقع شعرهای جشن گرگیعان که توسط کودکان خوانده می‌شود هم به همین اندازه شیرین و ساده است. در زبان عربی به این شکل شعرها لقب اهازیج الاطفال داده‌اند.
البته شعرهای آئین گرگیعان انواع متفاوتی دارند. هر کدام از شهرهای جنوبی که این مراسم را برگزار می‌کنند، یک متن جداگانه برای خواندن شعر گرگیعان دارند. اما اگر به مفهوم اصلی آن دقت کنید، به اشتراکاتی میان آن‌ها می‌رسید. وجه مشترک شعرهای گرگیعان این است که کودکان در انتهای شعر خود، برای صاحب خانه‌ها، آرزوی سلامتی و رزق روزافزون می‌کنند. این آرزوها چه در شهرهای داخل کشور و چه در کشورهای حاشیه خلیج فارس به همین ترتیب است.

جشن گرگیعان کودکان

همانطور که می‌دانید کودکان به خوبی نمی‌توانند احساسات خود را پنهان کنند و به سرعت احساس خوشحالی و یا ناراحتی را بروز می‌دهند. این موضوع در خصوص جشن گرگیعان نیز صدق می‌کند. در واقع اگر صاحب خانه به کودکان عیدی و شیرینی بدهد، در نهایت با آرزوی سلامتی و روزی زیاد مواجه می‌شود، اما اگر صاحب‌ خانه با کودکانی که مراسم گرگیعان را انجام می‌دهد رفتار خوبی نداشته باشد، با واکنش منفی کودکان همراه خواهد شد.

جشن گرگیعان کودکان

موسیقی گرگیعان

جالب است بدانید که در برخی از مراسم گرگیعان، ترانه خوانی کودکان به همراه موسیقی اجرا می‌شود. سبک موسیقی جشن گرگیعان نیز درست مثل دیگر موسیقی‌های کودکانه است و با سازبندی خاص و ملودی‌های شیرین و ساده بوسیله آهنگسازان بزرگسال ساخته می‌شود. این نوع موسیقی علاوه بر کودکان می‌تواند توجه نوجوانان و جوانان را هم جلب کند. اصلی‌ترین هدف از ساخت چنین موسیقی‌های برای مراسم گرگیعان، جلب توجه صاحب خانه‌ها است.

جشن گرگیعان کودکان

منبع : سیری در ایران