جلوگیری از الحاق زمین به شهرها باعث گرانی مسکن شده است

جلوگیری از الحاق زمین به شهرها باعث گرانی مسکن شده است

علیرضا قربانی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به طرح جامع و تفصیلی شهری گفت: در دوران پهلوی به منظور مدیریت و گسترش شهرها دو طرح جامع و تفصیلی تدوین شد. در طرح جامع، محدوده و حریم شهرها به منظور ساخت و ساز مسکونی مشخص می‌شود.

وی افزود: یکی از دلایل مشخص کردن حریم برای شهرها محدود کردن آن به منظور جلوگیری از ساخت و ساز بوده است. همچنین از طریق تدوین طرح جامع کاربری‌های مختلف در شهرها و پهنه‌های آن مشخص می‌شود، به طور مثال از طریق این طرح متوجه می‌شویم در هر شهر چه مقدار زمین مسکونی و تجاری وجود دارد.

قربانی در خصوص طرح تفصیلی گفت: طرح تفصیلی تفسیر کننده طرح جامع است به این معنا که به طور جزئی مشخص می‌کند که در هر محدوده از شهر چه کاربری وجود داشته باشد.

به گفته وی فرض کنید فردی ملکی دارد که از طریق طرح تفصیلی مشخص شده که تجاری است، در این صورت به او اجازه ساخت و ساز مسکونی به واسطه طرح تفصیلی داده نمی‌شود.

این کارشناس مسکن با اشاره به تاثیر گذاری طرح جامع و تفصیلی روی توسعه شهرها گفت: این طرحها با ایجاد محدوده‌ای کوچک برای هر شهر و بزرگ نکردن آن‌ها باعث تاثیر گذاری روی توسعه شهرها شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت در سالیان اخیر خصوصاً در کلان شهرها، ارتفاع شهرها افزایش یافته‌است. چراکه اجازه گسترش شهرها داه نشده و درنتیجه تعداد طبقات ساختمان‌ها افزایش یافته‌است. در نتیجه طرح تفصیلی و جامع فعلی به گونه‌ای است اثر منفی روی توسعه‌ی شهرها دارد.

قربانی در پایان گفت: طرح جامع و تفصیلی به طور کلی روی شهرهای کوچک و کم جمعیت تاثیر زیادی نگذاشته اما در شهرهای بزرگ و پرتراکم، باعث جلوگیری از گسترش محدوده شهر شده و صرفاً ارتفاع ساختمان‌ها را افزایش داده است.