جین کمپیون با جایزه سینمای مستقل تجلیل ‌شد

جین کمپیون با جایزه سینمای مستقل تجلیل ‌شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، جین کمپیون با دریافت جایزه لومیناری از جوایز سینمای مستقل نسل بعدی در سال ۲۰۲۳ تجلیل شد. این کارگردان نیوزیلندی این جایزه را در سومین جشن سالانه این جوایز که دیروز، ۲۹ اکتبر (۷ آبان) در لس‌آنجلس برگزار ‌شد، دریافت کرد.
«جوایز فیلم مستقل نسل بعد» یک سازمان غیرانتفاعی برای نویسندگان و ناشران مستقل است. جایزه لومیناری از این جوایز به یک «شخصیت متحول کننده صنعت فیلم» اهدا می‌شود که کار و سفرش مانند ستاره شمالی برای جامعه فیلمسازی؛ آن هم در دورانی که بیش از هر زمان دیگری به هنر و الهام‌بخش بودن نیاز است، راهنما باشد. ریان جانسون دریافت کننده جایزه لومیناری سال ۲۰۲۲ بود.
جدیدترین فیلم کمپیون یعنی «قدرت سگ» محصول ۲۰۲۱، یک درام وسترن هولناک درباره دامداری سرسخت و خشن با بازی بندیکت کامبربچ بود که همسر برادرش با بازی کریستن دانست و پسرش کودی اسمیت-مک فی را عذاب می‌داد. این فیلم مصداق یکی از فیلم‌هایی است که هم اثری هنری و هم الهام‌بخش بود و ۱۲ نامزدی اسکار دریافت کرد و در نهایت هم بهترین فیلم سال شد. کمپیون نیز برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد و نامش را به عنوان یکی از سه زن کارگردانی که در طول ۹۵ سال اهدای اسکار این جایزه را به خانه بردند، در تاریخ ثبت کرد.
در شب اسکار ۲۰۲۲ کمپیون در مورد تمایلش برای بهتر دیده شدن کارگردان‌های زن صحبت کرد و گفت: بسیار مفتخرم که امشب برنده شدم؛ هم برای فیلمم و هم برای بازیگرانم، اما بیش از همه امیدوارم زنان دیگری باشند که عنوان چهارمین، پنجمین، ششمین، هفتمین و هشتمین کارگردان زن برنده اسکار را به دست آورند. از این واقعیت که اکنون به سرعت این آرزو در حال شدن است بسیار هیجان‌زده هستم. به این امر نیاز داریم. برابری مهم است.
کمپیون به عنوان اولین کارگردان زن برنده نخل طلای جشنواره کن برای فیلم «پیانو» در سال ۱۹۹۳ نام خود را در تاریخ ثبت کرد. این فیلم با بازی هالی هانتر، هاروی کیتل، سم نیل و آنا پاکین ۳ جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی، بهترین بازیگر زن نقش مکمل و فیلمنامه را هم برد.
اولین فیلم کوتاه کمپیون با عنوان «پوست» محصول ۱۹۸۲ با دریافت جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن در سال ۱۹۸۶ تجلیل شد. او اولین فیلم بلندش را با نام «عزیز» در سال ۱۹۸۹ کارگردانی کرد و پس از آن با «فرشته‌ای روی میز من» در سال ۱۹۹۰ کارش را ادامه داد. «پرتره یک بانو» در سال ۱۹۹۶، «دود مقدس» در سال ۱۹۹۹، «در برش» در سال ۲۰۰۳ و «ستاره درخشان» در سال ۲۰۰۹ از دیگر فیلم‌های اوست. او در تلویزیون هم نویسنده، کارگردان و تهیه کننده اجرایی مینی سریال‌ «بالای دریاچه» با بازی الیزابت ماس بود.